Zoeken Vraag het forum

Geur van afscheiding

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniempje

Hi!
    Ik heb een vraagje over mijn vaginale geur en afscheiding.
    Sinds ik ongeveer een jaar geleden met de anticonceptiepil begon, merkte ik dat mijn geur wat is veranderd. Daarvoor rook het eigenlijk anders en had ik voor mijn gevoel ook wat meer afscheiding. Sinds de pil is het wat minder geworden, maar lijkt de geur dus juist wat versterkt.
    Inmiddels ben ik overgestapt op een hormoonspiraaltje, maar die geur is een beetje hetzelfde gebleven. Het is trouwens niet mega sterk ofzo; ik ruik het bijvoorbeeld helemaal niet als ik gewoon ga plassen. Ik merk het eigenlijk pas als ik met mijn vinger naar binnen ga en het een beetje opdroogt, óf specifiek na de seks. Het ruikt dan een beetje visachtig.
    Verder heb ik helemaal geen klachten. Geen jeuk (alleen heel in het begin toen ik met de pil begon), geen branderig gevoel en de kleur is ook gewoon normaal. De assistente van de huisarts heeft toevallig net nog naar mijn spiraaltje gekeken en die zit helemaal goed op z’n plek. Ik ben verder ook getest op chlamydia, maar dat heb ik niet. Ook heb ik al eens gesmeerd met zo’n gel voor bacteriële vaginose, maar dit deed niks.
    Kan het kloppen dat je natuurlijke geur door de hormonen van de pil en het spiraaltje gewoon wat verandert of versterkt? En is er wat tegen te doen?

1 reactie
    Reageren
    Peter (huisarts)

Met de gel voor bacteriele vaginose zat je in de buurt. Ik denk dat dit een bacteriele vaginose is. Alleen die kan erg hardnekkig zijn en vaker terugkomen. Weerstandsveranderingen (en hormonale veranderingen zoals pil, spiraaltje) zijn de oorzaak. Sommige vrouwen hebben het op en af met de cyclus mee.
    Ik denk dat je misschien een sterker middel nodig hebt (alhoewel er stikt geen medische noodzaak is voor behandeling!)
    Metronidazol is een antibacterieel middel: in tabletten eenmalig om te slikken en voor de duur van een week (eenmalige dosis geeft wat grotere kans dat het terugkomt). Je mag geen alcohol gebruiken tijdens de kuur.
    Er zijn ook varianten op dit thema. Zie:

https://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/bacteriele-vaginose

Reageren
Reageer op: Geur van afscheiding
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.