Goedemorgen John,
Twee weken geleden heb ik ella one moeten nemen wegens buikgriep (zat toen op pil 14). Ik heb de pil gewoon doorgeslikt (geen diarree meer) tot aan de stopweek die een week geleden op maandag is begonnen. Toen heb ik ook gelijk diezelfde dag een hormoonstaafje laten plaatsen. Een paar dagen later kwam mijn menstruatie. Nu ben ik een beetje in de war wanneer ik dan weer beschermd zou zijn. De huisarts zegt na 7 dagen na het plaatsen van het staafje, maar ik heb nu natuurlijk wel een overgang gehad van de pil naar het staafje en weet niet in hoeverre dat invloed heeft icm de MAP. De reden dat ik het vraag is omdat de huisarts anderzijds ook zegt dat je de pil 14 dagen achter elkaar weer moet slikken om beschermd te zijn, maar ik heb na de MAP nog 1 week de pil geslikt tot aan de stopweek en daarna direct het staafje laten plaatsen. Dus ik had dan in principe 2 weken achter elkaar een vorm van anticonceptie gehad (1 week de pil en 1 week staafje). Ik heb het staafje nu 7 dagen.
Weet jij vanaf wanneer ik beschermd ben? Ik twijfel namelijk een beetje.. Ik hoor graag van je!
Dat is 7 dagen na het plaatsen van het staafje
Heeft dat dan te maken met het feit dat anticonceptie weer betrouwbaar is na de menstruatie week? Of omdat je minimaal 14 dagen achter elkaar anticonceptie moet hebben gehad (pil of staafje maakt in dat geval niet uit)? Sorry, ik wil graag begrijpen waarom dat zo is 🙂
Ik heb het overigens nogmaals nagevraagd aan de praktijk, en de invalhuisarts zegt na 14 dagen na het plaatsen van het staafje dat je dan pas volledig beschermd ben in deze situatie. Maar ik heb wel de pil na de MAP genomen tot aan de stopweek en daarna direct het staafje laten plaatsen. Ik ben in de war, moet ik nu nog een week wachten of ben ik wél beschermd nu?
Ja maar de pil werkte dus niet meer door de MAP.
Dan dus maar 14 dagen aanhouden