- Anoniem3 december 2017 om 12:07
Hallo,
Ik zit al tijdje met een probleem.
In mijn stopweek heb ik seks gehad. Dus bv ik heb maandag me laatste pik genomen, ik kreeg donderdag me regels en zaterdag was het voorbij en zondag seks. Zo is het gegaan, maar we hebben het wel velig gedaan. Ookal deden we het veilig ik maak me super zorgen, het condoom zat er namelijk niet helemaal tot onder de ‘stam’ zegmaar. Het condoom bedekte de penis 2/3 maar dat moet in principe niet veel uitmaken toch? Ik heb geen morning after genomen en slik nu al een tijdje de pil… maar het punt is, altijd wanneer ik stress heb zoals nu, stress is heel veel omdat ik niet zwanger wil worden. Ik maak me altijd veel zorgen en soms neem ik de morning after om me gerust te stellen. Maar dat heb ik deze keer niet gedaan waardoor ik heel veel zorgen maak… ik begon de maandag na de seks wil gewoonlijk aan me pil reeks. Maar na 8 dagen ongeveer begon ik echt hevig bruine afscheiding te hebben? En met hevig bedoel ik dat ik echt een tampon moet gebruiken om dat op te vangen( want ik gebruik geen maandverband). En nu heb ik dat ook meer als 4 dagen lang en ik heb ook pijn in me baarmoeder net zoals de pijn wanneer ik me regels moet krijgen, maar die krijg ik pas weer over 1,5 week. Ik maak me super zorgen want het was mss wel veilig maar bu heb ik ook pijn in me baarmoeder en veel bruine afscheiding ik weet echt niet wat dit is!!! Ben ik dan toch zwanger? Of komt het door de pil, ik zit ook midden in me puberteit ik weet het echt niet!!
Weet iemand raad?Anoniem, 15
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
3 december 2017 om 13:07Als je de pil gebruikt en dat goed doet, zonder er een te vergeten in de laatste week van de strip, ben je in de topweek ook gewoon beschermd door de pil. daarnaast is er ook nog een condoom gebruikt. Dus zwanger raken wordt dan toch wel heel erg moeilijk.
Als je tijdens je pilstrip de MAP gebruikt, moet je er wel rekening mee houden, dat je dan dus niet meer beschermd bent door de pil tot NA de daaropvolgende stopweek. Nergens goed voor om de MAP te gebruiken als je aan de pil bent,Als je zo panisch bent voor zwangerschap, en gezien je leeftijd, is het de vraag of je eigenlijk wel aan seks toe bent en het niet verstandig is om daar nog even mee te wachten.
ReagerenCatootje3 december 2017 om 18:07Bruine afscheiding kan wijzen op een tekort aan progesteron, ofwel oestrogeendominantie omdat het oestrogeen dan relatief te hoog is ten opzichte van het progesteron. Pilgebruik versterkt die oestrogeendominantie. De map ontregelt je hormonen nog meer. Als je je niet zeker voelt of de pil betrouwbaar genoeg is, kan je beter een condoom gebruiken bij de seks dan een morning after pil.
Reageren