- Anoniem6 maart 2017 om 19:53
Ik heb ongeveer drie weken geleden seks gehad zonder condoom. Ik neem de pil altijd trouw in de ochtend, maar heb op dezelfde avond overgegeven. Dit was wel ruim buiten de 4 uur die in de bijsluiter staat. Omdat ik toch geen risico wilde nemen, heb ik binnen 24 uur de MAP genomen. Mijn stopweek was een week na dit incident. Ik heb toen wel drie dagen een bloeding gehad, maar dit was wat minder dan normaal. Ik kreeg deze week een aantal klachten, zoals misselijkheid en aanhoudende rugpijn en buikpijn. Ook kreeg ik last van obstipatie en had ik een kleine tussentijdse bloeding (wat bloederige afscheiding bij het afvegen). Ik heb vandaag een zwangerschapstest gedaan en deze was negatief. Nu stond in de bijsluiter dat deze test moet worden gedaan wanneer je overtijd bent.Nu vraag ik mij af of deze test vals negatief kan zijn, omdat ik wel een lichte bloeding had. Had ik met deze test moeten wachten tot mijn volgende stopweek en kan ik nu alsnog zwanger zijn?
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
6 maart 2017 om 20:04De MAP was natuurlijk niet nodig geweest. Je had er wel rekening mee moeten houden, dat de pil na het innemen van de MAP dus niet meer betrouwbaar was tot NA de stopweek.
Testen kun je in principe 2 tot 2,5 week na de seks. Als je na de MAP en voor de stopweek nog onbeschermde seks hebt gehad, is het mogelijk dat je te vroeg hebt getest.
ReagerenAnoniem6 maart 2017 om 20:15Na de MAP heb ik geen seks meer gehad. Geldt de pil die ik op de dag dat ik moest overgeven als vergeten (dan weet ik dat voor de volgende keer)? Ik heb namelijk ruim na de 4 uur pas overgegeven. Ik heb dus wel een stopweek gehouden en heb niet doorgeslikt zoals in de bijsluiter staat bij pil vergeten in de derde week. Erop gelet dat ik na de MAP geen seks meer heb gehad, is mijn negatieve test dus betrouwbaar? En maakt het uit dat ik deze niet met ochtendurine heb gedaan? In de bijsluiter stond namelijk dat dit niet nodig was
ReagerenAnoniem6 maart 2017 om 20:17En hoe is het kleine beetje bloedverlies en de klachten te verklaren?
ReagerenJohn (moderator)
6 maart 2017 om 20:29het was ook geen “vergeten” pil. dat zou het wel zijn geweest als je binnen 4 uur na inname had overgegeven. Maar dan had je gewoon een nieuwe pil kunnen pakken.
Het beste is om te testen met ochtendurine.
Het zou een tussentijdse bloeding kunnen zijn. (spotting)
ReagerenAnoniem6 maart 2017 om 20:34Het beste is dus om nog een keer ’s ochtends te testen? Maar zoals ik begrijp is de kans op zwangerschap dus heel klein?
ReagerenJohn (moderator)
6 maart 2017 om 20:41Heeel erg klein zelfs. Eigenlijk 0
Reageren