Zoeken Vraag het forum

Nog niet eerder noten gegeten, allergie test zinvol?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • snw

Mijn dochter van 7 heeft sinds haar tweede een pinda allergie.
    Omdat wij indertijd nogal geschrokken waren van haar allergische reactie op pinda`s en op aanraden van onze huisarts, hebben wij noten ook altijd vermeden.
    Onlangs heeft ze een provocatietest gehad waaruit bleek dat ze nog steeds allergisch is voor pinda`s. Binnenkort zullen er ook nog een aantal open provocatietesten plaatsvinden om te kijken of ze wel of geen noten kan eten.
    Haar pinda allergie kwam pas naar voren nadat ze al een aantal keer pindakaas had gegeten. Zou mijn dochter het risico kunnen lopen dat tijdens de test met de noten, geen reactie optreed omdat ze het eerder nooit heeft gegeten en naarmate ze het vaker eet, net als bij de pindakaas alsnog een allergie ontstaat?
    Als dat zo is, dan heeft testen toch geen zin?

4 reacties
    Reageren
    Joleen

Hai, ik neem aan dat ze eerst gaan testen met de bekende ‘kerfjes’ in de arm? En aan de hand daarvan bepalen waar jullie kindje wel of niet allergisch voor is?

Joleen
    (superallergisch voor bijna alles 🙁 )

Reageren
    Daantje

Ik neem aan dat er op allerhande soorten pinda’s getest gaat worden, dus niet alleen de pinda’s in pindakaas.

Reageren

Wetenswaardigheden over pinda-allergie:
    http://www.allergologie.nl/Pinda_allergie.htm

Reageren
    syl

een noot is een noot en een pinda is een peulvrucht en valt niet onder de notenfamilie… zo vertelde mijn arts me.ik heb een notenallergie en kan gewoon pinda’s eten omdat een pinda geen noot is. zou wel voor de zekerheid testen laten. de ene allergie kan de andere aanwakkeren. kijk bv ook uit met appels , die allergie kan weer aangewakkerd worden door de noot en kan weer voortkomen uit bv een hooikoorts allergie

Reageren
Reageer op: Nog niet eerder noten gegeten, allergie test zinvol?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.