Zoeken Vraag het forum

Leverschade bij eenmalig alcoholmisbruik

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jasper

Hallo,

enkele weken geleden heb ik een feest gehad, en is er stevig gedronken. Na slechte combinaties ben ik zat geworden en heb ik (te) veel gedronken. Naar schatting 18-20 glazen gespreid over de avond, vooral sterke drank met bijzondere combinaties… Een dag of twee flink ziek van geweest, veel overgegeven en de rest van de week kalm aan gedaan met alcohol.

Nu heb ik laatst bloed laten nemen (ondertussen twee weken na het feest) waaruit bleek dat de leverwaarde GOT (AST) ongeveer 2x zo hoog is als zou moeten. De dokter -die niet op de hoogte is van het alcoholgebruik die avond- wist me te zeggen dat pas een waarde die 3x zo hoog ligt als zou moeten onrustwekkend is, en dat ik me geen zorgen hoef te maken, zeker omdat mijn andere leverwaarden in orde zijn.

Nu, achteraf, vraag ik me af of de verhoogde leverwaarde een gevolg kan zijn van die éénmalige overconsumptie aan alcohol, en zo ja of dit kan verergeren. Ik voel wel pijn rechtsboven op de borst, dus ter hoogte van de lever, met name vooral bij het geeuwen. Ook voel ik me sindsdien nooit uitgeslapen. Voor de rest geen duidelijke klachten.

Vele groeten en alvast dank voor reactie.

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Eenmalig overmatig alcoholgebruik zal verder geen problemen veroorzaken

Reageren
    Jasper

Bedankt voor de reactie! Anderen hun ervaring nog steeds welkom.

Reageren
Reageer op: Leverschade bij eenmalig alcoholmisbruik
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.