- Jasper16 juli 2024 om 01:00
Hallo,
enkele weken geleden heb ik een feest gehad, en is er stevig gedronken. Na slechte combinaties ben ik zat geworden en heb ik (te) veel gedronken. Naar schatting 18-20 glazen gespreid over de avond, vooral sterke drank met bijzondere combinaties… Een dag of twee flink ziek van geweest, veel overgegeven en de rest van de week kalm aan gedaan met alcohol.
Nu heb ik laatst bloed laten nemen (ondertussen twee weken na het feest) waaruit bleek dat de leverwaarde GOT (AST) ongeveer 2x zo hoog is als zou moeten. De dokter -die niet op de hoogte is van het alcoholgebruik die avond- wist me te zeggen dat pas een waarde die 3x zo hoog ligt als zou moeten onrustwekkend is, en dat ik me geen zorgen hoef te maken, zeker omdat mijn andere leverwaarden in orde zijn.
Nu, achteraf, vraag ik me af of de verhoogde leverwaarde een gevolg kan zijn van die éénmalige overconsumptie aan alcohol, en zo ja of dit kan verergeren. Ik voel wel pijn rechtsboven op de borst, dus ter hoogte van de lever, met name vooral bij het geeuwen. Ook voel ik me sindsdien nooit uitgeslapen. Voor de rest geen duidelijke klachten.
Vele groeten en alvast dank voor reactie.
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 juli 2024 om 14:06Eenmalig overmatig alcoholgebruik zal verder geen problemen veroorzaken
ReagerenJasper16 juli 2024 om 17:58Bedankt voor de reactie! Anderen hun ervaring nog steeds welkom.
Reageren