- Anoniem5 december 2011 om 23:25
Hallo,
ik ben een jongen van 18 jaar oud, en ben gaan drinken toen ik 14 jaar oud was. Niet dat ik elke week laveloos/dronken was. Ik dronk niet perse super veel, denk aan gemiddeld 6/7 glazen (ik ben wel een aantal keer dronken geweest, 1x dat ik moest overgeven, ben ook nooit meer zo ver gegaan) en ik dronk gemiddeld 1x per week (dan weer een week wel, dan weer een week niet). Dit heb ik tot ongeveer mijn 16e/17e gedaan. Nu drink ik eigenlijk vrij weinig, ongeveer 5 glazen per maand. Nu vraag ik mij af, heb ik hierdoor hersenschade kunnen oplopen? Ik maak mij hier namelijk enorm druk om. Ik heb al wel veel testjes gedaan, in vorm van abstract denken. Als ik bijvoorbeeld de thuistest van Mensa doe (waar vooral nummerreeksen en figuurreeksen invoorkomen), krijg ik een positief advies. Maar toch maak ik mij enorm druk, of ik schade heb opgelopen. Het niet is niet perse dat ik klachten heb aan, bijvoorbeeld mijn geheugen. Maar het blijft toch enorm in mijn hoofd spoken. En mocht ik schade hebben, is herstel mogelijk?
Bedankt!
4 reactiesReagerenGus8 oktober 2012 om 01:48Hoi,
Reageren
Tja, alcohol drinken wanneer je jong bent levert blijvende schade op aan je hersens, en het maakt niet uit of je nu veel of weinig hebt gedronken.
Met name je geheugen wordt aangetast.
Nu is het zo dat de mens een gedeelte van z’n hersens niet gebruikt, waarom dat zo is weet ik niet.
Tegelijkertijd sterven hersencellen dagelijks af en worden niet bijgemaakt, dus dat kan een reden zijn.
Hoe dan ook en het spijt mij het je te moeten meededelen: alcohol op jonge leeftijd is uiterst slecht en wat herstel betreft. . . . afwachten.
http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=teksten.hersenanimatie
Groetjes, GusQuote8 oktober 2012 om 06:28Alcoholmisbruik onder jongeren
http://www.kennislink.nl/publicaties/dossier-alcoholmisbruik-onder-jongerenAlcohol en jongeren
Reageren
http://www.stap.nl/nl/home/alcohol-jongeren.htmldokterK8 oktober 2012 om 08:05Heb je klachten die erop wijzen dat je hersenschade hebt opgelopen? Zoek je geruststelling dat je ‘helemaal niet zoveel dronk’? Elk glas alcohol op jonge leeftijd is niet goed. Toch zijn er hele hordes studenten die nog veel meer drinken dan jij en uiteindelijk gewoon een normale of goede baan krijgen. Ik snap niet goed waar je bezorgdheid vandaan komt?
ReagerenSportvrouw10 oktober 2012 om 08:10Alcohol is niet alleen slecht voor je hersenen, maar ook slecht voor je organen. Denk aan je lever en nieren. Dus als jij je al zorgen maakt waarom dan alleen over je hersenen?
Je hersenen zijn niet uitgegroeid voor je 21ste, als je daarna weer veel gaat drinken wordt het er niet beter op.In ieder geval is het op dit moment zo dat je geen klachten ervaart. Niet ieder lichaam reageert hetzelfde op een bepaalde hoeveelheid alcohol. Ikzelf drink nooit en ben al aangeschoten bij twee glazen wijn.
Ik zou me als ik jou was niet zo druk maken over opgelopen schade. Je hebt nog geen problemen ervaren dus waarschijnlijk heb je geen ernstige schade opgelopen en heeft jouw lijf de klap van de alcohol redelijk goed op kunnen vangen.
Laat het maar van je schouders glijden, maar 1 ding; Drink niet zo veel!Je kan ook plezier hebben zonder alcohol, maar dat lijken veel mensen nog al eens te vergeten.
Reageren