Voeding en zwangerschap

Voeding en zwangerschap

Alleen via jou krijgt je baby voeding binnen. Alles wat jij eet en drinkt, gebruikt je lichaam vervolgens om niet alleen jou maar ook je baby van voedingsstoffen te voorzien. Let er dus extra op dat je gezond eet.


Sommige dingen kun je beter even niet nemen, omdat ze een risico vormen voor de gezondheid van je kindje. En sommige dingen moet je misschien wel extra eten. Veel aanstaande moeders hebben veel vragen zit je soms vol vragen. Wat kan of moet ik wel of niet eten nu ik zwanger ben?

Foliumzuur
Voor alle vrouwen die graag zwanger willen worden wordt aangeraden om direct met het slikken van foliumzuursupplementen te beginnen. De reden is het voorkomen van het risico op neurale buis-defecten, bijvoorbeeld ‘spina bifida’ of het ‘open ruggetje’ voor en rond de periode van de bevruchting. Foliumzuur zit ook in onze gewone voeding zoals volkorenproducten, kaas, eieren, citrusvruchten, bladgroenten en koolsoorten.

Oppassen met Vitamine A
Vitamines zijn over het algemeen goed en gezond, maar teveel is niet goed en vooral met vitamine A moet je opletten omdat bij teveel vitamine A er een grotere kans bestaat dat de vrucht beschadigd wordt of dit kan een aangeboren afwijking vooroorzaken. Lever is bijzonder rijk aan Vitamine A dus vermijd het eten van lever of helemaal of eet het met mate.

Roken, geneesmiddelen en alcohol
Roken, geneesmiddelen en alcohol (zelf een zeer matig gebruik) kunnen schadelijk zijn voor jullie kindje. Dus stop met roken en het drinken van alcohol wanneer je graag zwanger wilt worden. En voor wat betreft geneesmiddelen, daarvan raden wij aan dat deze enkel op doktersadvies gebruikt mogen worden.

Listeria en Toxoplasma
Waarschijnlijk bij iedereen bekent maar vermijdt alle rauwe en half rauwe producten. Deze kunnen de listeria monocytogenes bacterie bevatten en de infectieziekte Listeriose overbrengen. Deze bacterie kan leiden tot een miskraam, vroegtijdige geboorte of de dood van de foetus. Een van de grootste besmettingsgevaren zijn buitenlandse kazen, want deze worden gemaakt van rauwe melk. Niet alleen is de infectieziekte Listeriose gevaarlijk ook de infectieziekte Toxoplasmose is gevaarlijk. Deze infectie wordt veroorzaakt door de parasiet toxoplasma gondii. Deze parasiet kan in de uitwerpselen van katten zitten maar ook op vlees voorkomen. Wanneer het vlees goed wordt verhit en doorgebakken dan wordt deze parasiet gedood en is deze niet meer gevaarlijk. De gevolgen van deze parasiet kunnen een miskraam zijn of ernstige afwijkingen van je kindje.

Wat raden we je af?
1. Rauwe producten zoals melk, vis, schaal- en schelpdieren en vlees zoals (niet doorgebakken) biefstuk, tartaar, ossenworst, rosbief, fricandeau en filet american)
2. Vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm raden we af i.v.m. de listeria bacterie
3. Kaas van rauwe melk zoals brie; camembert; roquefort (achterop de verpakking kan dan ‘au lait cru’ staan). Wat wel mag is gepasteuriseerde melk
4. In sommige gerechten worden rauwe eieren verwerkt zoals aardappelpuree, zelf gemaakte mayonaise of een bavaroise. Dit kan schadelijk zijn i.v.m. een salmonella besmetting
5. Lever, omdat dit rijk is aan vitamine A en dat kan schadelijk zijn voor het ongeboren kindje
6. Alcohol drinken zorgt voor een verhoogde kans op misvormingen
7. Drink max 3-4 kopjes koffie per dag om de cafeïne inname te beperken
8. Roken
9. Lijnen is nu geen goed plan want de kans bestaat dat het kindje een tekort krijgt aan bepaalde voedingsstoffen
10. Het verschonen van de kattenbak i.v.m. de kans op besmetting met toxoplasma.

Wat raden we je absoluut aan?
1. Om goed te eten tijdens je zwangerschap. Probeer in de categorie groenten eens wat meer spruitjes, kool, witlof en broccoli te eten. Deze groenten zijn namelijk rijk aan antioxidanten en ijzer, en dat is goed voor je baby.
2. Voldoende vitamine E. In onder andere noten, zaden en plantaardige olie zitten veel vitamine E.
3. Eet 1-2 keer per week (liefst vette) vis vanwege de positieve werking van omega-3-vetzuren op de ontwikkeling van de hersenen van je baby. 4. Denk ook aan voldoende calcium. Calcium zit veel in producten zoals melk, chocomelk, karnemelk en drinkyoghurt. Een halve liter tot driekwart liter is aan te raden. Maar calcium is ook te vinden in pudding en kaas.
5. Om verstopping te voorkomen raden we vezelrijk voedsel zoals volkoren brood/ crackers en pasta’s, fruit met schil en peulvruchten.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief