Kun je opvliegers beïnvloeden?

De overgang, er zijn vrouwen die er nauwelijks last van hebben en na een jaar zonder menstruatie opeens denken “hé, dat was dus de overgang”, tot vrouwen die 10 jaar lang last hebben van allerlei klachten waaronder opvliegers. Kun je opvliegers eigenlijk beïnvloeden?

Wat zijn opvliegers?

De schatting is dat tussen de 60 en 80% van de vrouwen opvliegers krijgt wanneer ze in de menopauze zitten. Opvliegers zijn een plotselinge golf van warmte in je bovenlichaam waarbij het gezicht, hals en/of de borst rood worden in combinatie met aanvallen van heftig transpireren. Opvliegers kunnen 30 seconden duren maar ook enkele minuten. Ze komen voor bij vrouwen in de overgang, ofwel menopauze, en ze kunnen overdag en ’s nachts voorkomen. Ondanks dat opvliegers erg vervelend zijn en veel klachten kunnen veroorzaken, zijn ze ongevaarlijk. Ze komen vooral bij vrouwen voor, maar ook mannen kunnen last hebben van opvliegers.

Waardoor ontstaan opvliegers?

Hoe opvliegers ontstaan is niet precies bekend, maar men gaat er vanuit dat doordat in de overgangsperiode de productie van het vrouwelijke hormoon oestrogeen afneemt dat dit invloed heeft op het gebied in de hersenen dat onder andere de lichaamstemperatuur regelt. Dit centrum zou dan een signaal afgeven alsof het lichaam te warm zou zijn. Vervolgens gaat het lichaam dan alles in werking stellen om die temperatuur naar beneden te krijgen. Dit doet ons lichaam door het openzetten van de huidvaten, waardoor de doorbloeding van de huid toeneemt, de huid ook rood wordt en daardoor kan er meer warmte worden afgegeven.

De één heeft een paar maanden last van opvliegers, terwijl anderen er jaren last van kunnen hebben. Zo heeft ongeveer 5% van de vrouwen, zelfs nog 10 jaar na de laatste maandelijkse periode, last van opvliegers.

Kun je opvliegers beïnvloeden?

Voeding

Je voeding heeft veel invloed op de intensiteit en frequentie van opvliegers. Het is daarom de moeite waard om te letten op wat je eet en drinkt. Fyto-oestrogenen bijvoorbeeld zijn plantaardige hormonen die het aantal opvliegers of de hevigheid ervan verminderen. Fyto-oestrogenen komen onder andere voor in de volgende voedingsmiddelen:

  • Sojaproducten zoals edamame, miso, sojanootjes, tempeh en tofu.
  • Bepaalde noten en zaden, zoals amandelen, pistachenoten, zonnebloem- en pompoenpitten, lijnzaad en sesamzaad.
  • Peulvruchten zoals kikkererwten, bruine- en groene bonen.
  • Graansoorten zoals tarwe, mais, haver, gerst en rogge.

Er zijn ook voedingsmiddelen die niet rijk zijn aan fyto-oestrogenen maar die ook een gunstige werking hebben op opvliegers:

  • Fruit en dan met name appels, perziken, peren en mango’s.
  • Groenten en dan vooral broccoli, paprika, rabarber en koolsoorten.
  • Vetten en oliën zoals roomboter, olijfolie, sojaolie, walnootolie en zonnebloemolie.
  • Zuivelproducten zoals biologische yoghurt, sojamelk, karnemelk en kwark.
  • Eieren en aardappels.
  • Vis waaronder makreel, haring, paling, sprot en bokking.
  • En zoetstoffen zoals honing, kandij, ahornsiroop en dadelsiroop.

Voedingsmiddelen die je wellicht beter kan mijden omdat deze bij sommige vrouwen opvliegers triggeren zijn:

  • Pittig eten.
  • Koffie, thee, frisdranken en alcohol.
  • Suiker en producten van wit meel.
  • Vlees en gevogelte.

Afvallen

Vrouwen met overgewicht, die last hebben van heftige opvliegers, doen er goed aan gewicht te verliezen. Onderzoek suggereert namelijk dat vrouwen met een hoog BMI, meer kans hebben op heftige opvliegers. Een duidelijke verklaring waarom te zware vrouwen meer last hebben van opvliegers is er nog niet. Er bestaat een vermoeden dat vrouwen met een hoger vetpercentage gemiddeld een hoger oestrogeenpeil hebben, wat de opvliegers zou kunnen verergeren.

Ontspannen

Ontspanning zou opvliegers kunnen helpen verminderen. Stress en emoties werken namelijk versterkend voor opvliegers. Door stress komt er meer adrenaline vrij. Onder invloed van het stofje adrenaline krijg je meer opvliegers.

Gezond leven

Indien van toepassing, dan moet je stoppen met roken. Vrouwen die roken blijken namelijk meer last te hebben van opvliegers en roken zou opvliegers zelfs op kunnen wekken. Een ander onderdeel van gezond leven is bewegen. Met name het regelmatig bewegen zorgt voor minder stress, dus minder aanmaak van adrenaline, een stof die een opvlieger juist stimuleert.

Medicijnen

Bij niet iedereen helpen bovenstaande adviezen. Wanneer je zoveel last hebt van de overgangsklachten hebt dat deze de nachtrust of dagelijkse bezigheden sterk verstoren, dan kun je overwegen medicijnen te nemen om deze te verminderen. Dit kunnen hormonale medicijnen zijn, niet hormonale medicijnen of homeopathische middelen. Laat je goed voorlichten door je arts over de voor- en de nadelen van deze medicijnen.

 

Bronnen: Vrouwenovergang.nl, Elsevier en Healthline.com

4 reacties op “Kun je opvliegers beïnvloeden?
  1. Waarom wordt mijn epilepsie erger rond de tijd van de menstruatie hoort dat bij de overgang. Ik ben wordt in januari 48 jar.

    mvg,monique

    Geschreven door Mo op
  2. heb ook last van overgang vooral in de nagt dan heb ik het zo warm niet normaaal ik ben 52 jaar en heb ook last van copd

    Geschreven door corrie op
  3. Vorig jaar kreeg ik tamelijk veel last van opvliegers. Op voeding lette ik al, ik ben beslist niet te zwaar en hormoonpreparaten vertrouw ik niet. Deze periode heeft een te grote impact op mijn leven omdat zo’n opvlieger altijd op een moment komt wanneer het niet uitkomt. Tot ik zilverkaars ging gebruiken, ’s ochtends overgang totaal van A. Vogel en ’s avonds een overgang totaal van Valdisper. Ik had er totaal geen last meer van. Af en toe dacht ik dat ik er overheen was en stopte dan de zilverkaars tabletten, waarna het in volle hevigheid terug kwam. En het verdween weer na enkele dagen als ik de tabletten weer ging gebruiken. Ik ben beslist niet zo’n natuurmiddelen mens, maar dit maakt voor mij wél dat ik er meer in ben gaan geloven dan voorheen.

    Geschreven door Sabine op
  4. Vorig jaar kreeg ik tamelijk veel last van opvliegers. Op voeding lette ik al, ik ben beslist niet te zwaar en hormoonpreparaten vertrouw ik niet. Deze periode heeft een te grote impact op mijn leven, mede doordat zo’n opvlieger altijd op een moment gebeurt wanneer het niet uitkomt. Tot ik zilverkaars ging gebruiken, ’s ochtends een tablet overgang totaal van A. Vogel en ’s avonds een tablet overgang totaal van Valdisper. Na enkele dagen had ik er totaal geen last meer van. Enkele keren dacht ik dat ik er overheen was en stopte dan de zilverkaars tabletten, waarna het in volle hevigheid terug kwam. En de opvliegers verdwenen weer na enkele dagen als ik de tabletten weer dagelijks in nam. Ik ben beslist niet zo’n natuurmiddelen mens, maar dit maakt voor mij wèl dat ik er meer in ben gaan geloven dan voorheen.

    Geschreven door Sabine op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief