Zoeken Vraag het forum

even een vraagje

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo

Ik heb een een vraagje ik ben 10 weken zwanger vandaag echo gehad volgens vk is dat op zn nauwkeurigst op te meten terug geteld klopt het wel 8 weken geleden hadden me vriend en ik 2 dagen voor de vastgestelde termijnecho sex gehad en alleen 1 keer die maand want me vriend was beetje ziek haha maar nu een vraag. Je krijgt toch altijd 2 weken cadeau bij een termijnecho maar die geeft aan dat ik op een dag ongesteld ben geworden die helemaal klopt ik ben 4 dagen later ongesteld geworden. Die cyclus was trouwens onregelmatig en deze cyclus weet ik niet..

Waarom klopt dit niet? En moet ik uitgaan van de termijnecho of van me eigen berekening?

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Bij een termijnecho wordt uitgegaan van vaste standaard waarden. Normaliter wordt uitgegaan van de eerste dag van de laatste menstruatie. De eisprong ligt normaliter 2 weken laten (ongeveer). Om de berekeningen makkelijker te maken is daarom een zwangerschap bij mensen op 40 weken gesteld. Uitgaande van de eerste dag van de laatste menstruatie. Maar dan ben je natuurlijk nog lang niet zwanger. Op zijn vroegst 2 weken later pas.
    Een zwangerschap duurt dus in feite maar 38 weken gerekend van de dag van bevruchting van de eicel. Zoals je ziet zitten er dus 2 weken verschil in en dat zijn die weken die je “cadeau” krijgt.

Als je weet wanneer je seks hebt gehad rond de tijd van de eisprong, kun je daar van uitgaan. De conceptie (bevruchting) zal dan ongeveer 2 dagen later hebben plaats gevonden. Je moet er dan 2 weken bijtellen.

Wat er bij jou waarschijnlijk aan de hand is geweest is dat de eisprong bij jou dus niet 2 weken na de eerste dag van de menstruatie is geweest maar op een ander tijdstip. Dat kan komen door je onregelmatige cyclus. Daarom kom je aan dat verschil van die 4 dagen.

Reageren
    Anoniem

Hè tandor Dank voor u snelle reactie!

Ik heb mijn eisprong niet bijgehouden hoor wel was ik dus een weekje over tijd. Volgens de termijnecho menstrueerde ik 4 dagen eerder dan mijn eigen menstruatie begin dag. Moet ik nu uitgaan van de laatste cyclus waarin ik overtijd was of de cyclus daarna? Ik heb altijd gehoord dat bij een lange cyclus een latere eisprong is en bij een korte cyclus een korte eisprong maar in mijn geval ben ik na de eerste dag van menstruatie bevrucht geraakt (volgens termijnecho) dus 11 dagen na eerste dag menstruatie een andere optie zie ik niet want heb daarna iets van 2 weken geen sex gehad.. Sterker nog had 13 dagen dpo al positieve test

Reageren
    John (moderator)

11 dagen na de eerste dag van de menstruatie kan heel goed.
    De eisprong vind namelijk bij een cyclus van 28 dagen plaats tussen de 11de en 16de dag van de cyclus.
    Omdat je onregelmatige cycli had is het moeilijk om daar een goede berekening mee te maken. Als je de dag weet dat je seks hebt gehad tel je daar 2 dagen bij en dan heb je de dag van de bevruchting.

Reageren
    Anoniem

Dank je wel dus in principe is de termijnecho wel echt nauwkeurig die geeft inderdaad aan dat ik 11 dagen na me menstruatie bevrucht ben geraakt 🙂

Reageren
    John (moderator)

Ja in principe wel, alleen in jouw geval kan er wel wat verschil zitten in de berekening naar de eerste dag van de laatste menstruatie. Maar dat is niet zo belangrijk. Het gaat om de dag van de bevruchting. Van daaruit heb je nog 38 weken te gaan.

Reageren
Reageer op: even een vraagje
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.