Zoeken Vraag het forum

vraagjeee

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo ik ben 40 en 4 dagen zwanger dus eigenlijk over tijd en kan niet wachten om te bevallen maar nou vraag ik mij af is er dan een verkeerde berekening bij de termijnecho gemaakt omdat ik over 40 weken loop? Ik snap de standaard waarden enz maar vroeg het me toch af. Dank jullie wel

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Met een termijnecho is niet precies te bepalen wanneer de bevalling zal plaats vinden. Door het gebruik van standaardwaarden kunnen er enkele dagen verschil in zitten.
    het kan ook zijn dat de weeën niet meteen spontaan op gang komen. Daarnaast kunnen er ook gewoon veel verschillen in zwangerschappen zijn. Ze kunnen soms uitlopen met bijna 40 dagen. In de regel is het zo dat wanneer bij 42 weken nog geen weeën zijn, deze worden opgewekt.

Reageren
    Anoniem

Ik heb een echo gehad met 10.5 dagen tussen 10 en 12 schijnt het juist betrouwbaar te zijn vertelde ze mij oh en de echo is niet aan de hand van menstruatie gedaan maar dr foetus was opgemeten

Reageren
    John (moderator)

Ik heb ook niet gezegd dat de echo niet betrouwbaar is. Maar er kunnen enkele dagen verschil in zitten.
    Bij iedere echo wordt er uitgegaan van de eerste dag van de laatste menstruatie. Daarnaast wordt naar de lengte van de baby gekeken om te zien of dat overeenkomt. Alleen op basis van de lengte is ook niets precies vast te stellen. Niet iedere foetus is bij 11 weken bij iedereen even groot. Dat lijkt me toch logisch. Als je dit doortrekt zou dat dus betekenen dat alle kinderen even groot geboren zouden worden.

Het hele probleem bestaat daaruit dat:
    Niet precies vast te stellen is wanneer de eisprong heeft plaats gevonden
    Niet precies is vast te stellen wanneer de bevruchting heeft plaats gevonden
    Niet precies is vast te stellen wanneer de innesteling heeft plaats gevonden
    Daar kunnen gewoon een aantal dagen verschil in zitten

Reageren
    Anoniem

Nee dat snap ik ook wel maar dacht dat de meet techniek een nauwkeurige zwangerschaps duur aangeeft en die betrouwbaarder is dan bv laatste menstruatie..

Reageren
    John (moderator)

De methode die nu wordt gebruikt is nauwkeurig. Maar een zwangerschap hoeft niet perse precies 40 weken te duren. 41, 42 en 44 weken komen ook voor. Niet vaak maar het komt voor. Moeder natuur heeft zo haar grillen…..

Reageren
Reageer op: vraagjeee
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.