- chantal12 februari 2013 om 22:47
Goededag,
Ik ben gisteravond (maandag) mijn pil vergeten van de eerste week. Vandaag, ook in de avond, heb ik gemerkt dat ik hem vergeten ben. Ik heb nu de pil van gister en vandaag ingenomen. Maar ik heb vandaag ook seks gehad met mijn vriend, is het een grote kans dat ik nu zwanger ben of hoef ik me niet druk te maken?
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 februari 2013 om 23:57Beste Chantal,
Als je de pil bent vergeten in de eerste 7 dagen van de strip: vergeten pil alsnog innemen en doorgaan met de strip. Gedurende 7 dagen aanvullende anticonceptie gebruiken, bijvoorbeeld condoom. Als er gemeenschap is geweest in deze periode, altijd morning-after pil halen en innemen.
De kans op een zwangersschap is degelijk aanwezig.De betrouwbaarheid van de morning-afterpil is minder dan 100%. Deze betrouwbaarheid hangt ook af van de duur van de periode die verloopt tussen geslachtsgemeenschap en de inname van de morning-afterpil.
De betrouwbaarheid is:
95% bij inname van deze pil binnen 24 uur
Reageren
85% binnen 48 uur en
58% bij gebruik binnen 72 uur
In alle gevallen is het dus verstandig om ook na het gebruik van de morning-afterpil te controleren dat zwangerschap inderdaad is uitgebleven. Deze cijfers betekenen bovendien, dat men beter kan vertrouwen op anticonceptie vóórdat men geslachtsgemeenschap heeft, dan op de morning-afterpil. Het is beter deze alleen te gebruiken wanneer de anticonceptie mogelijk gefaald heeft.Quote15 maart 2013 om 14:11Vergeten van de (eenfase combinatie)pil en noodanticonceptie NHG Standaard:
Reageren
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M02_svk.htm#N66124anoniem20 mei 2013 om 11:13Hallo, ik ben 2 dagen achter elkaar mijn pil vergeten te nemen in mijn eerste week. Ook heb ik gemeenschap gehad in deze eerste week van mijn pilstrip. maar een morningafterpil werkt toch niet langer als 3 dagen? dus kan ik deze nu niet meer nemen na 5 dagen? Ik ben nu erg bang en weet niet wat ik moet doen.
ReagerenFee20 mei 2013 om 14:41Binnen drie dagen kun je de MAP slikken en binnen 5 dagen de EllaOne. Alleen de EllaOne is op recept verkrijgbaar.
Fee
ReagerenQuote20 mei 2013 om 14:43Adviezen bij het vergeten van de pil
Twee pillen vergeten:
Ook als u twee pillen hebt vergeten, hoeft dit niet erg te zijn als u het op tijd merkt.
Neem beide pillen alsnog in binnen twaalf uur na het vaste tijdstip waarop u de tweede pil had moeten slikken. Dan bent u tegen zwangerschap beschermd.
Als u twee pillen hebt vergeten en dit te laat merkt, namelijk meer dan twaalf uur nadat u de tweede pil had moeten nemen, dan is de werking niet betrouwbaar. Wat u dan moet doen hangt af van de week waarin u de pillen hebt vergeten.Lees verder/Bron:
Reageren
http://www.thuisarts.nl/anticonceptiepil/ik-ben-pil-vergeten