- Lopo8 december 2016 om 20:01
IK heb een vraag. Ik hou al een paar maanden een temperatuurcurve bij. Nou is het niet altijd zo dat in de tweede helft van de cyclus mijn temperatuur hoger is dan in de eerste helft (wat volgens mij wel zo zou moeten zijn?). Soms wel. Betekent dit dat ik niet iedere cyclus een eisprong heb?
Ik ben wel vrij regelmatig ongesteld (meestal 28 dagen).1 reactieReagerenJohn (moderator)
8 december 2016 om 20:20Dat met het temperatuurverschil begrijp je verkeerd.
Reageren
Op het moment van de ovulatie zakt de temperatuur bij de meeste vrouwen een beetje. Vervolgens zo’n 12 tot 24 uur na de ovulatie stijgt deze met 0,2 tot 0,5 graad en kun je deze stijging waarnemen in de temperatuurcurve. Dat is dan ook het grote nadeel van de temperatuurmethode. Je ziet deze stijging pas als je eisprong al voorbij is.
Het is ook niet erg waarschijnlijk dat je geen eisprong hebt als je regelmatig menstrueert.
Je vruchtbare periode ligt tussen de 11de en de 16de dag van de cyclus. Om de kans op een bevruchting zo groot mogelijk te maken, kun je het beste met “klussen” starten op de 10de dag van de cyclus en dan om de dag t/m de 16de dag.