- Doucher8 mei 2016 om 12:02
Het gebeurt me soms dat ik tijdens het douchen erg moe word (ook in het hoofd) en nauwelijks nog op mijn benen kan blijven staan. Van andere symptomen ben ik (volwassen man) me niet bewust. Ik ben nooit flauwgevallen of zo en ben altijd op eigen kracht de douche weer uitgelopen.
Het moe worden gebeurt niet al na enkele minuten douchen, ik sta er meestal vrij lang onder. Ik douche vrij warm. Het gebeurt niet vaak, maar wel af en toe. Naar mijn idee gebeurt het vooral als ik uit bed kom, daar wat energie heb verbruikt, nog niet of nauwelijks heb gegeten en dan ga douchen.
Als ik op het probleem google dan merk ik dat het vaker voorkomt: door het verdampen van het douchewater komt er minder zuurstof in de lucht en door het rechtop staan stroomt het bloed naar je voeten en je lichaam moet warmte afgeven om haar temperatuur op peil te houden, waardoor de bloedvaten uitzetten. De bloedsuikerspiegel kan ook wat lager zijn geweest.
De oorzaken meen ik dus gevonden te hebben, maar ik vraag me af of dit geen kwaad kan? Als je de douche uitgaat, even uitrust en wat eet, is alles dan weer goed, of krijgt je lichaam toch een klap van zoiets en kan dit kwaad op langere termijn?
Bij voorbaat dank!
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
8 mei 2016 om 15:14Wat heet kwaad kunnen….. je zou een keer onderuit kunnen gaan. Beter is om het te voorkomen. Zorg voor voldoende ventilatie in de doucheruimte
ReagerenDoucher8 mei 2016 om 15:46Dank voor je reactie. Wat ik bedoel met kwaad kunnen is of er in een situatie zoals omschreven cellen (hersencellen of zo) beschadigd raken door gebrek aan zuurstof of iets dergelijks?
Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Ik ga het niet opzoeken, maar het gebeurt me soms. En ik wil dus graag weten of het kwaad kan (en tot dusverre heeft gekund).
ReagerenJohn (moderator)
8 mei 2016 om 16:15Zo’v vaart zal dat niet lopen hoor. Er is in principe toch altijd voldoende zuurstof aanwezig.
ReagerenAnoniem10 juni 2016 om 17:09Hoi Doucher,
Misschien is het goed eens te kijken of je bloeddruk zakt als je lang staat. Dat heet orthostatische intollerantie. Het komt veel voor.
Als je aan het douchen bent kun je daar extra last van hebben omdat je bloeddruk zakt door het staan, en nog eens wat verder zakt door de warmte van het water. (bloedvaten zetten inderdaad uit, waardoor het naar je voeten stroomt)In feite zakt het bloed een beetje weg uit het hoofd, en daarom krijg je dan klachten. Dat is niet ernstig, maar wel vervelend. En natuurlijk kun je wel rot vallen.
Heb je ook een hogere hartslag als je onder de douche staat?Misschien kun je een keer proberen zittend te douchen, en met lauw water ipv warm water. Dat zou zomaar heel goed dat vermoeide gevoel en overige klachten kunnen voorkomen.
Het kan ook helpen om voor het douchen twee grote glazen water te drinken, dit verhoogd de bloeddruk tijdelijk een beetje. (bij mij helpt dat erg goed)
Als je overdag vaker zulke klachten hebt is het sowieso een goed idee om eens wat extra water te drinken. Misschien is je bloeddruk laag omdat je iets meer vocht nodig hebt. In de ochtend hebben mensen daar soms extra last van omdat je in de nacht natuurlijk niets drinkt. Je raakt dan een beetje uitgedroogd.
Als je langs de huisarts gaat kun je vragen of hij/zij de bloeddruk even wil meten terwijl je zit, en daarna terwijl je staat. De huisarts kan dan goed zien of je bloeddruk zakt of niet.
(ik heb het ook).
Reageren