- Arjan23 augustus 2026 om 10:56
Ik heb sinds enkele jaren last van een chronisch lage lichaamstemperatuur. In de morgen tussen 34,5 en 35,0 (oormeting). In de avond tussen 36,0 en 36,5.
Ik slaap ook zomers onder een winter dekbed, en in de winter met sokken, muts en dikke pyama.
Omdat ik hierdoor altijd extreem vermoeid ben en altijd spierpijn heb, wil ik weten wat de oorzaak kan zijn? Mijn huisarts en internist hebben van alles onderzocht, maar tot nu toe geen oorzaak gevonden.
Ik ben 49, 185, 82kg. Mijn bloeddruk is altijd prima, heb geen diabetes, geen chronische infectie, geen trage schildklier, geen Addison…
Kan iemand me helpen?1 reactieReageren
Peter (huisarts)
23 augustus 2026 om 15:12Ik denk niet dat iemand je kan helpen een hogere temperatuur te krijgen…Net zoals dat er mensen zijn die altijd een lage bloeddruk hebben of lage hartslag, zijn er ook mensen die altijd hun basale temperatuur lager hebben. De methode van meten is daarbij natuurlijk wel een valkuil: een oorthermometer is niet zo betrouwbaar als een rectale temperatuur meting!
Reageren
Ik denk niet dat je kunt stellen dat je door je temperatuur extreem vermoeid bent en spierpijn hebt.
Hoe het dan wel komt zou ik zo niet weten.