- anoniem20 juli 2017 om 14:52
Hallo
ik ben 18 en ben eigenlijk al heel lang vermoeid. Ik ben bijna altijd ziek en moe. Ik ben hiervoor al naar de huisarts geweest, ze heeft mijn bloed onderzocht, maar er was niet mis en dat was het dan. Maar uiteindelijk is het probleem nog niet opgelost. Ik merk het vaak al wanneer ik nog maar net op ben. Na een uurtje voel ik me weer moe, heb ik een zwaar hoofd en is alles lastig. Ik heb het gevoel dat ik meteen weer in bed wil kruipen. Zelfs de trap opgaan ontzie ik. Daarnaast ben ik vaak duizelig en voel ik meestal ‘golven’ van duizeligheid opkomen die telkens erger zijn totdat ik echt even op de grond moet gaan liggen waarna het weer beter is. Ook kan ik soms zodanig moe zijn dat mijn ogen letterlijk toevallen en het bijna onmogelijk is voor mij om wakker te blijven. Dit gevoel blijft duren totdat ik echt een kwartier of twintig minuutjes kan slapen. Tijdens de examens is dit dus heel lastig wanneer het voorkomt, want dan moet ik er echt alles aan doen om toch maar wakker te blijven, hoewel ik elke nacht 8-9 uur slaap.
Wanneer ik een hele dag bezig ben, bijvoorbeeld als ik moet werken, dan kom ik die vermoeidheid wel te boven door gewoon bezig te zijn. Maar als ik dan thuis kom en stilzit, of bijvoorbeeld in school ben en stilzit op de schoolbanken, dan voel ik me echt slecht. Ik kan er niet echt de vinger opleggen, want naast de vermoeidheid voel ik me in het algemeen niet echt goed, maar ik ben soms bang om eens een dag thuis te zijn, omdat ik weet dat ik er dan het meeste last van heb. Op zondagen lig ik dan ook heel erg vaak bijna een hele namiddag te slapen, omdat ik echt niks anders kan.
Ik weet niet of het in mijn hoofd zit of dat er toch misschien iets mis is, maar ik zie het echt als een probleem en ik zou graag de oplossing vinden. Ik ben nog maar 18 en ik kan niet geloven dat het normaal is om elke keer rekening te moeten houden met het feit dat ik zeker genoeg moet slapen en om na elke nacht uitgaan weer eens ziek te zijn. Dus weet iemand hier raad mee?
4 reactiesReagerenAnne20 juli 2017 om 15:59Komt me bekend voor. Zoek eens op chronische hyperventilatie. Dit kan zich op vele manieren uitten
Reagerenanoniem21 juli 2017 om 14:45En hoe kun je zeker weten dat dit de oorzaak is? Want veel van mijn klachten komen er inderdaad mee overeen, maar ze zijn ook zo vaag, dat het bijna alles kan zijn.
ReagerenJohn (moderator)
21 juli 2017 om 16:48Catootje25 juli 2017 om 07:26Je voeding kan een rol spelen. In het westen eten we vaak teveel geraffineerde suikers, wat zorgt voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, wat allerlei klachten kan geven. Op jouw leeftijd was ik ook altijd moe. Beter zorgen voor ongeraffineerde producten als bruine rijst etc en zorgen voor voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels. Een los koekje kan pieken geven in je bloedsuikerspiegel; bijvoorbeeld een bakje yoghurt met suikervrije muesli heeft dat niet omdat er eiwitten, vetten en vezels in zitten.
Als je misschien weinig of geen vlees eet krijg je ook eerder tekorten, zoals carnitine. lysine, taurine, carnosine, zink, ijzer, vitamine B12. Sowieso kan je wat tekorten hebben. In je bloed is lang niet alles aan te tonen. Zo hebben veel mensen een tekort aan magnesium maar omdat de bloedwaardes constant blijven lijkt het mee te vallen. Ook een sterk vitamine B-complex en wat vitamine D zouden kunnen helpen. Ook electro-magnetische velden, zoals van wifi, smartphone, electrische wekker enz kunnen ongunstig werken doordat ze een stressreactie geven in je lichaam.
Reageren