- Anoniem5 februari 2015 om 11:40
Beste Tandor,
Inmiddels heb ik een derde miskraam gekregen, ppf niet te geloven. Ik was dus weer zwanger. We hebben zelfs dit keer een kloppend hartje gezien op de echo en een mooi vruchtje.
Twee weken later bleek het hartje niet meer te kloppen en het vruchtje onvoldoende gegroeid te zijn. Het voelde dit keer al meer als ons kindje omdat we verder waren, al op echo hebben gezien en hartje hebben zien kloppen.
Twee weken later heeft de miskraam pas met heftige pijn en bloedverlies doorgezet.
Week na echo waaruit MA bleek (nog voor miskraam) hadden we al afspraak met gynaecoloog staan (echos waren bij verloskundige) voor uitslagen chrom. onderzoek en stollingsonderzoek. Deze uitslagen waren gelukkig goed. Week erna kwam het dus eruit en we hadden dag erna afspraak gynae om te kijken hoe ging. Ze heeft met echo gekeken en op stukje na was ik schoon. Gisteren een stukje verloren, dus hopelijk gaat bloeden nu snel echt stoppen.Nu gaf zij aan dat het medische wereldje nog niet zover is om verder et onderzoeken. Kan pech zijn, kan ergens aan liggen wat ze niet kunenn zijn. In Gent zijn ze volgens mij wel verder/ onderzoeken ze wel meer.
Maar ik vraag me toch af of die biopsies twee keer (colscopie) geen littekens of iets achter hebben gelaten (was net voordat we eerste keer zwanger raakten) waardoor het nu precies steeds mis gaat.. kan dat?
Verder vraag ik me af of het kan liggen aan vit. D of B12 tekort. Of bijv. een auto immuun afwijking.
Hoe kunnen trouwens verklevingen in baarmoeder worden gezien, kan dat met echo of moet dat met rontgen ofzo?
John (moderator)
5 februari 2015 om 18:23Dit vind ik wel heel erg spijtig voor jullie.
De coloscopie zou geen problemen moeten veroorzaken. Ook de vitamines lijken me niet waarschijnlijk.
Reageren
3 x een miskraam op zo’n korte tijd kun je geen pech meer noemen. Er zal een oorzaak moeten zijn. Ik zou jullie aanraden om naar een universitair ziekenhuis te gaan voor verder onderzoek. Ik zou wel even enkele cycli afwachten alvorens weer zwanger te raken.
Een verkleving zou met een echo te zien moeten zijn.
Weet je of er bij het bloed van jullie en rhesusfactor is bepaald?
Wat zijn jullie bloedgroepen?Anoniem6 februari 2015 om 08:01Wat fijn steeds die snelle reacties. Ik weet niet eens wat mijn bloedgroep is oeps is even nagaan en ook van mijn man. Of er naar de rhesusfactor is gekeken, geen idee, in ieder geval niets over gehoord. Wat houdt dat precies in? Weleens ook iets over voorbij zien komen inderdaad. Het vruchtje is ook nooit onderzocht, maar volgens mij gebeurt dan in ned niet zo?
Ik zal eens kijken voor een universitair ziekenhuis, ik dacht sowieso al aan Gent, maar vind dat best een stap en volgens mij wel een wachtlijst.
Reageren
De gynaecoloog zei dat we niet hoeven te wachten medisch gezien. Wat is de reden dat we beter wel kunnen wachten?
Werkt u niet ergens waar wij terecht kunnen?:PJohn (moderator)
6 februari 2015 om 10:45Medisch gezien, is er inderdaad geen reden om te wachten. Maar omdat het de derde keer in korte tijd is, denk ik dat het beter is om de baarmoeder even tot rust te laten komen en het baarmoederslijmvlies de kans te geven om voldoende aan te groeien en dus zeker een hele cyclus af te wachten. Dus 2 menstruaties. Maar dat is een beslissing die jullie natuurlijk zelf moeten nemen.
De Rhesusfactor is een verhaal apart. Ik vroeg ernaar omdat ik een geval ken waarbij een moeder 2 x een premature baby had waarvan een een rhesusbaby was en daarna nog enkele miskramen heeft gehad. Het is overigens niet bewezen dat de rhesusfactor hiervoor verantwoordelijk was. Maar het was wel opmerkelijk. Ik zeg ook niet dat dit bij jullie aan de orde is, maar mijn interesse naar jullie bloedgroepen was wel gewekt.
Een universitair ziekenhuis lijkt misschien een grote stap, maar dat is het in werkelijkheid natuurlijk niet. Bij 3 miskramen achter elkaar, vind ik toch dat er wat meer onderzoek gedaan mag worden. In een universitair ziekenhuis is doorgaans meer kennis en expertise aanwezig dan in een streekziekenhuis.
Zelf werk ik niet meer. Daar kan ik je helaas niet mee van dienst zijn.
ReagerenAnoniem11 februari 2015 om 10:50Ik vind het zelf een best lastige beslissing om wel/niet te wachten een maand. Gisteren met man over gehad. Hij wil wel graag verder en afhankelijk van hoe ik me erbij voel. Ik zelf wil wel graag verder want wie weet hoe loopt. Aan andere kant stel voor dat het mis gaat, ben je weer periode verder weg, maar ja dat geldt voor iedere maand. Maar ja we hebben nu zoiets van we kijken het voor nu gewoon even aan, we gaan geen anticonceptie gebruiken en voor nu niet teveel letten op het op de juiste manier doen enzo en al dat soort dingen. Misschien denken we er over een week anders erover. Nu is het nog beetje in periode van verlies icm nieuwe ronde, dus vandaar.
Reageren
Ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest, heb aangegeven dat ik graag geprikt wil worden voor vitamine b12, d en schildklier. Dus mocht gelijk door om te prikken en as. vrijdag uitslag. Je weet het nooit of ik daar een tekort aan heb of iets mee is en wil graag zoveel mogelijk in ieder geval onderzocht hebben. Ben ook vaak moe na kleine inspanning, dus vandaar.
Ben alleen vergeten dat verhaal van Rhesus te bespreken. Moet nog even kijken voor onze bloedgroepen.
Na de uitslag willen we evt. weer verder gaan kijken hoe/wat, wel/niet door naar ander ziekenhuis.John (moderator)
11 februari 2015 om 13:35Het is uiteraard een beslissing die jullie zelf moeten nemen.
Reageren
Laat even wat weten als je de bloeduitslagen hebt vrijdag.Anoniem11 februari 2015 om 14:02Zal ik doen!
ReagerenAnoniem20 februari 2015 om 07:39De bloeduitslagen waren goed. Vit. B12,D en schildklier dus goed. Toen ik het hoorde, vond ik het wel even jammer, want dathad toch misschien een verklaring kunnen zijn, maar zoals mijn man zegt ‘blij dat ik daarin gezond ben’.
We zijn natuurlijk automatisch in nieuwe ronde beland en ik was nog niet eruit of ik direct wil verder wilde. Ik zat nog veel in het verlies en dan toch alweer in nieuwe ronde. Ik wilde in ieder geval geen anticonceptie en dacht ik kijk het deze ronde gewoon aan hoe ik me voel en of en hoe ik het wil. Mijn man wil wel verder, maar afh. van hoe ik me erbij voel.
Reageren
Ik deed al geen een ronde ovu testen, maar temperatuurde wel. Dat heb ik nu ook nog niet gedaan en ook niet helemaal tijdens klussen letten op haha.
Maar merkte dat ik afg. vrijdag idee had eisprong te voelen en toen begon het toch weer te kriebelen en nu vind ik het toch weer spannend. Nou ja we zien het wel…John (moderator)
20 februari 2015 om 09:04Maar even afwachten dan………
ReagerenAnoniem2 maart 2015 om 09:08De menstruatie heeft afg. donderdag doorgezet. Maar moet zeggen dat ik het niet erg vind. Ben eigenlijk best opgelucht. Qua tijd die verder tikt vinden we het wel spannend, maar nu misschien wel goed even alles te schonen na drie miskramen achter elkaar. Ben ook nog geen een keer normaal ongesteld geweest nadat ik gestopt ben met de pil. En als nu raak was geweest had ik de gedachte gehad v o jee is dat nou wel goed nu gelijk weer.
Reageren
Maar ben wel echt erg ongesteld vooral de eerste drie dagen, ken dat helemaal niet meer ve menstruatie. Of is dat nu een normale menstruatie, of komt er bij deze menstruatie toch nog bloed vd vorige keer of zou het nu heeel vroeg mis zijn gegaan, vroeg ik me af. Had tot laatste twee dagen voor menstruatie dat mijn aderen weer meer zichtbaar werden en toen ineens weer minder.. Nou ja zal wel gewoon normale menstruatie zijn en nu meer doordat ik geen pil meer gebruik. Is nu inmiddels ook al stuk minder.
Maar we willen er deze ronde weer echt helemaal voor gaan.John (moderator)
2 maart 2015 om 10:07Ik denk dat het toch weer een “normale” menstruatie is.
Reageren
Op naar de volgende ronde dus……..
Ik hoor wel hoe het verloopt.Anoniem6 maart 2015 om 15:54Weer even een vraag. Nog steeds nu (na menstruatie ook nu) af en toe wat steekjes/prikjes/pijnlijke plekjes door buik. Zo ook af en toe hoger rond mijn middenrif aan linker kant. Het is niet heeel veel, maar wel elke dag voel ik wat van die dingen. Heeft dat met die miskramen te maken ofzo of hoort dat bij normale cyclus?
ReagerenAnoniem6 maart 2015 om 15:57Trouwens wel wat lager dan middenrif, zo ong onderaan ribben links
ReagerenJohn (moderator)
6 maart 2015 om 16:03Met de cyclus of de miskramen zou dat niets te maken moeten hebben. Ik zou er zo geen verklaring voor weten. Baarmoeder en eierstokken liggen een heel stuk lager achter en net boven het schaambeen.
ReagerenAnoniem6 maart 2015 om 16:09Ik vond het ook al zo vreemd. Gelukkig niet daarvan, maar heb door hele buik heen af en toe. Maar op die plek meer pijnlijk.
Reageren
Nou ja ik hou het maar gewoon in de gaten.