Home / Vrouwenzorg / Steeds terugkerende bacteriële vaginose
Inmiddels tijdje geleden dat ik wat geplaatst heb omdat ik een test persoon was van de vrouwlijke huisarts die met me mee denkte.
1x kuur van 7 dagen metrodizanol en daarna onderhoud van 1 tablet per week en inmiddels na aantal maanden zit ik op 1 tablet per 2 week voor onderhoud.
Alle klachten die ik mijn hele leven had zijn verdwenen en heb me nog nooit zo vrij en comfortabel gevoeld.
Dus hup naar de huisarts en stel dit voor.
Groetjes Anna
Hey!
Hier zit Metronidazol in wat ook antibiotica is, mag je dit dan wel elke maand gebruiken?
Metronidazol is geen antibioticum maar een antiprotozoïcum. Ja dat kun je elke maand gebruiken
Hi Anna,
Welke antibiotica krijg je als onderhoud? Dit klinkt goed.
Ik slik nu 2 weken microbiol intiem maar ik merk nog niet dat het minder wordt. Hoe lang duurt het voordat ik vooruitgang boek? Iemand ervaring mee?
Ook ik doe mee.
Nooit last van gehad. 3 kids verder.
Half jaar geleden is het begonnen.
Flagyl- metroneiazol kuur gehad. Na 3 maanden is het weer terug. Wederom AB kuur gekregen maar nog niet gebruikt.
Na dit hele forum afgespeurd te hebben, het volgende besteld;
Boric accid van Solvey.
En Vitals Microbiol Intiem besteld.
Daarnaast ga ik morgen een soa test doen, om het eea uit te sluiten. Wish me luck!
Ik heb hetzelfde gehad tot 2x aan toe. De ab-kuur hielp wel tegen het tussentijdse bloedverlies/contactbloedingen.
Via chatgpt ben ik erachter gekomen dat het een a-typisch symptoom is (evenals buikkrampen) van BV.
Artsen zeggen hier niets over of lijken het niet te weten. Ik moest door de hele molen om andere ziektes uit te sluiten.
Hi! Na 2,5 jaar ellende, bv op en af heb ik eindelijk de oplossing. Ik heb alles geprobeerd, geloof me. Echt alles. Ondrhoudskuren antibiotica tot aan waterstofperoxide.
Nu al ruim 3 maanden klachten vrij na 1 week antibiotica metrodinazol orale tabletten en nu elke dag een microbiol intiem tablet. Na momenten dat er even iets mis is gegaan wat bv weer kan oproepen. Denk aan veel alcohol. Onhygiënische seks etc , neem ik er eentje extra. ZO blij dat het over is
Het gebruiken van een vaginale probioticakuur helpt goed. Dit is een kuur van 12 dagen.
Cydonia Vaginor ProBio Vaginale Zetpillen 12ST
Hi lieve vrouwen!
Wat vervelend, maar ook fijn om te lezen dat je niet de enige bent. Het begon bij mij met een hele heftige schimmelinfectie, die ik denk ik heb gekregen door lage weerstand, stress, heftige griep, toxic relatie (lichaam probeerde denk ik te seinen haha). Geen medicatie wat aansloeg en ik moest zelfs minder werken zo veel pijn en jeuk had ik. Volledig aan mijn lot overgelaten door de zorg, want ze wisten het ook niet meer. Gelukkig is die infectie met een wonder vanzelf over gegaan…. Maar ik kreeg hier voor in de plaats een bv terug, nog nooit eerder gehad.
Aangezien ik serieus getraumatiseerd ben door die periode en ik bang ben voor nog zo een infectie wilde ik alles op alles zetten om dit niet met antibiotica op te lossen uit angst voor weer een langdurige schimmelinfectie (ik moet zeggen dat bv verschrikkelijk is, maar ik had met mijn schimmelinfectie dagelijks pijn). Ik heb geprobeerd:
- Boorzuur 14 dagen, hielp zolang ik het gebruikte
- normaflor, niet geholpen
- probiotica, niet geholpen
- oregano olie, niet geholpen
- waterstofperoxide spoelingen, werkte maar 3 dagen
- evagynal, werkte maar 3 dagen
- fluomizin, werkte maar 3 dagen
Maar na 7 maanden bv en weer begonnen met daten wilde ik toch wel heeel graag van de geur en vieze afscheiding af. Zo kwam ik bij clindamycine. Het viel mij op dat bijna niemand het hierover had gehad. Ik heb toen bij de huisarts gevraagd of ik dit mocht. Zelfs bij de apotheek moesten ze dit bestellen, zo weinig het voorgeschreven wordt. Ik heb toen voor het doorbreken van de biofilm eerst weer 5 dagen boorzuur gebruikt (anders kan de antibiotica zijn werk niet doen). Vervolgens moet je dit 7 dagen inbrengen. Let op: die zalftube is niet genoeg om de 7 dagen te voltooien dus bel ondertussen al voor een nieuwe. Dit las ik ook op andere forums. Middel had voor mij geen bijwerkingen ook.
Nu kan ik rustig zeggen dat ik voor het eerst een week geen bv heb!!! En geen schimmelinfectie ervoor terug <3
Ik zal over 2 maanden weer een update geven over de stand van zaken!
Hi ladies,
Ik wilde wat met jullie delen. Wellicht hebben jullie er iets aan. Ik ben bekend met BV zo nu en dan.
Echter, ik kreeg enige tijd geleden na een uitstrijk een negatieve uitslag wat BV betreft. Wat gek was want ik had wel een akelige geur daar. Niet heel heftig maar ik wist dat er iets niet klopte.
Lang verhaal kort, uiteindelijk bleek ik een streptokok te dragen van binnen. Dit is toen behandeld met een kuur via de dokter.
Dat was een lange kuur crème vaginaal speciaal om die streptokokken te doden.
En daarna was ik af van die akelige geur.
Per toeval heeft het lab gelukkig verder gekeken toen ze geen BV konden vinden. En de huisarts laten weten dat ik mogelijk last had van de streptokokken en mogelijk een geur.
Ik kreeg wel te horen dat veel mensen streptokokken bij zich dragen en het niet perse een probleem hoeft te zijn. Maar ik ben toch blij dat de huisarts me een kuur heeft gegeven en ik nu van de geur af ben.
Wellicht heeft iemand iets aan mijn ervaring/verhaal.
Het is een vreselijke situatie als je niet van die BV af komt.
Succes lieve dames!
Hi,
Ook ik ben een tijdje radeloos geweest. Iedere keer dat ik weer een BV had, dacht ik hoe dan, alweer? Weer een kuur flagyl en ja dat hielp tijdelijk. Maar het kwam na 3 maanden ongeveer terug. Op advies van de gynaecoloog gestart met Vacramac (Nutriphyt) 2x per dag. Nu zoveel maanden later neem ik deze nog maar 1 x per dag als onderhoud. En soms 1 of 2 maanden wanneer ik merk wat meer afscheiding te hebben verhoog ik terug naar 2 x per dag voor een paar dagen + 1 ovule infectim+. Ik kan nu zeggen dat ik geen BV meer gehad heb. Vacramac is niet goedkoop en wordt vooral aangeraden voor de blaas. Maar sinds ik hiermee gestart ben heb ik weer zoveel zelfvertrouwen terug. Hopelijk helpt het iemand anders ook. Voor mij lijkt het DE oplossing.
Even een update.
Had al eerder een post gedaan in juni.
2x solvey Fem (60 euro) geprobeerd. Bleef terug komen.
Toen Boric acid (13 euro) besteld op iherb en na 3 pillen was het weg.
Nog steeds heb ik de tweede antibiotica kuur bewaard, maar nog niet hoeven te gebruiken.
VAGINAAL ESTROGEEN!!!!
Dames, ben je 40 of ouder vraag je arts om richting estrogeen te kijken!!!!
Dit is niet mijn eerste bezoek hier. Ben al ‘jaren op zoek naar antwoorden’ 😭
Even achtergrond.
Ik ben nu 50 en heb sinds 4-5 jaar last van terugkerende BV!!! Steeds korter op elkaar en heftigere symptomen - stinkende groenige afscheiding.
Telkens weer krijg ik metrodynazol voorgeschreven - Flagyl oraal en/of vaginaal. Het hielp voor even en dan terug bij af! Geen enkele arts hielp me verder - ook 2 verschillende gynaecologen niet 🤬
Ongelooflijk dat er steeds hetzelfde wordt voorgeschreven zonder verder te denken of zelfs probiotica voor te schrijven. Altijd : hier AB, niet wassen met zeep, katoenen ondergoed en liefst beschermde seks - nog beter helemaal geen seks 😤
Ben zelf maar gaan zoeken naar antwoorden.
Wat veroorzaakt BV? Inbalans ben het microbioom!!!
Slechte bacteriën kunnen gaan overgroeien doordat er te weinig goede lactobacillen zijn.
Lactobacillen zijn diegenen die voor natuurlijke bescherming en een zure omgeving zorgen!! Ph moet rond 4 zijn.
Als we ouder worden daalt onze estrogeen - en estrogeen zorgt net voor een goede omgeving voor onze goede lactobacillen!!!
Als estrogeen daalt, stijgt onze pH en verminderen onze beschermende lactobacillen - meer ruimte voor de slechte bacteriën.
Darenboven beïnvloed antibioticum onze lactobacillen ook. Uiteraard krijgen we meer last na seks - sperma heeft een pH van 7-9!!!
Zie je hoe alles ons microbioom negatief beïnvloedt?
Uiteindelijk blijven we achter met weinig tot geen beschermende lactobacillen en dus weeral ruimte zat voor de bacteriën om te gaan overgroeien!! En zo blijven we cyclisch doorgaan!!!
Dus wat heb ik nu gedaan om de boel terug in evenwicht te krijgen?
- BV bestrijden met antibiotica - deze keer 7 dagen Flagyl oraal en 3 dagen vaginaal clindamycine!
- orale probiotica Vacramac dagelijks - ga ik minstens 3 maanden aanhouden
- direct na AB kuur ben ik gestart me melkzuur - om de omgeving zuur te maken . Multi-gyn actigel of 2in1
- dit gepaard met gebruik van vaginaal probiotica - Vaginor (7 dagen)
- VAGINAAL ESTROGEEN!!! Te bespreken met arts natuurlijk.
Ook 3 weken GEEN seks!! Pas na 3 weken voorzichtig seks met condoom en glijmiddel (zoek naar goede merken: ik gebruik EXS condoom en Pjur medical silicone glijmiddel)
Onbeschermde sex zal pas voor later zijn eens ik mijn balans heb. Anders gaat de pH van mijn man weer alles omgooien.
Zo gaat mijn vaginaal microbioom hopelijk weer in balans komen. Zonder dit element is het alsof je een plant in de woestijn probeert in leven te houden met enkel water en meststoffen. Neen we hebben goede grond nodig.
Ik zeg niet dat het DE oplossing is voor iedereen - maar ben je 40+ is de kans groot dat daar het probleem begon.
Hopelijk vinden we allemaal een oplossing
Ik heb het zelf ook jaren gehad BV en elke keer bij stress of verminderde weerstand kwam het weer terug. Toen vestopt met alcohol roken en suikers eten en over gegaan op water kefir (zelf maken/fermenteren) drinken elke dag 2/3 glazen. Drink het wel koud vanuit de koelkast, dan is het erg lekker!!
Nu al jaar BV en schimmel vrij. Bijna alle problemen ontstaan in je darm flora, ook vaginale problemen.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!