Steeds terugkerende bacteriële vaginose

Ik heb zoals de meeste op dit forum te vaak terugkomende bacteriële vaginose. Ik dacht dat het misschien een goed idee was om mijn vaginale microbioom te laten onderzoeken zodat ik weet wat er uit balans is. Heeft iemand hier ervaringen mee en/of weet waar je dit het beste kunt laten doen (huisarts doet het niet).

Reageren

Vraag dan een verwijzing voor de uroloog en bespreek het daar

Reageren

Wat heb in geprobeerd:
    - Metronidazol kuren, tabletten, gel
    - Evagynal
    - Balance active gel
    - Microbiol Intiem Capsules
    - Alle leefstijladviezen opgevolgd

Heb 3 weken geleden via mijn gynaecoloog een recept gekregen om in Duitsland Fluomizine te kunnen krijgen. Is een kuur van 6 dagen. Het is 1 week weg geweest en nu is het weer terug. Ga proberen dit als onderhoudskuur te krijgen. Ook ga ik die tampon met citroensap proberen.

Reageren

Ik ken de problemen. Na mijn zwangerschap van 2 jaar geleden last gekregen en eigenlijk niet meer voor langere periode weggeweest. Ik heb canasten, huismerk kruidvat gel, probiotica en een AB kuur Metronidazol geprobeerd.
    Geen van alle hebben geholpen.

Bleek ook een urineweginfectie te hebben en na die te hebben behandeld, was mijn geur minder maar nog niet weg.
    Op vakantie kreeg behalve de afscheiding opeens een vreselijke (vis)lucht daar beneden. Ik ben toen naaar de plaatselijk farmecy toeggegaan en mijn klachten beschreven. Deze lieve dame heeft mij aangehoord en adviseerde mij neo-penotran. Wowwww wat een topspul. Na de tweede dosering nergens meer last van. Spijt dat ik niet meer heb meegenomen.

Hopelijk heeft iemand hier ook baat bij want dit is echt een super vervelende en beschamde aandoening.

Reageren

1: Startkuur (10 dagen)
    Gebruik solvey capsule 10 nachten achter elkaar, zonder onderbreking.
    (Breng het voor het slapengaan in en gebruik draag een onderbroek van katoen en evt organisch inlegkruisje + pas inbrengen na seks)

2: Vervolgkuur na 10 dagen
    Capsule inbrengen om de 2 dagen voor 5x, vervolgens om de 3 dagen en langzaam afbouwen. Dan maandelijks 1 capsule preventief net voor menstruatie.

3: Dagelijkse voeding & supplementen:
    - 1el appel cider met water op nuchtere maag
    - Bio kefir 1 glas (Ekoplaza)
    - Ontbijten met kwark
    - Vitamine C
    - Multivitaminen
    - Probiotica pil (merk: vitals, microbiol intiem) Als je probiotica pillen neemt let dan op dat dit de stammen zijn die heel goed zijn voor vaginale balans: *Lactobacillus Acidophilus *Lactobacillus Reuter *Lactobacillus Rhamnosus
    - Wilde oregano olie capsules (merk Bonusan)

Extra tips:
    - Probiotica-rijk eten (kimchi, kefir, en veel gefermenteerde groente eten)
    - Vermijd suiker, eet gezond en beperk alcohol
    - Zonder onderbroek slapen (zodat de boel kan “luchten”)
    - Ik weet dat dit irritant is maar na seks altijd plassen en wassen (met lauw water gewoon)
    - Probeer je ondergoed te wassen met neutraal wasmiddel (zonder chemicaliën of parfums)
    - Als je ongesteld bent, gebruik dan organische tampons of maandverband
    - Geen antibiotica kuurtjes meer!!
    - Sperma vermijden

Reageren

Hi dames,

Ik heb ook bijna 2 jaar met dit probleem rondgelopen. In die twee jaar heb ik veel onderzoek gedaan en veel uitgeprobeerd zoals Vitals Microbiol Intiem, Normaflor, recepten van de huisarts etc.

Wat er bij mij nu voor heeft gezorgd dat het nu al enkele weken weg is, zijn de boric acid pillen van Solvey. Op Internet kun je meer informatie hierover vinden. Ik ben super blij dat ik er tot nu toe vanaf ben, vandaar dat ik jullie deze tip mee wilde geven.

Reageren

Hoi allemaal,

Na het lezen van de gehele forum is het fijn om erkenning en herkenning te lezen. Na veel research ben ik van mening dat het puur een disbalans is van bacteriën die de zuurgraad beïnvloeden. Dit is hoe je het ook moet aanpakken. Antibioticakuur heb ik ook geprobeerd en was na 2 weken terug, met een schimmelinfectie als cadeautje. Dit zou ik dus echt niet aanraden ook omdat het juist de goede bacteriën aanpakt. voor het neutraliseren van de geur werkt bij mij de balance active gel capsules het beste, helaas een korte oplossing. De vital microbiotics slik ik nu 1 week, ook heel erg benieuwd naar. Verder probeer ik echt nu op suikers te letten en ik eet en drink veel dingen die goede bacteriën bevatten. Ook de tampon met citroen nu een paar dagen een het proberen en ik ben enthousiast. Na een uur is de geur totaal geneutraliseerd. Dit lijkt me een goede en ook goedkope oplossing. Ook logisch gezien citroen alkalisch werkt. Succes allemaal. Ik ben ook benieuwd naar de solvey capsules, wellicht zijn deze meer gericht op langdurige verbetering

Reageren

Hallo dames, bedankt voor alle tips. Ik heb een vraag. Heeft iemand enige ervaring of antwoord op mijn vraag of het zwemmen in een zwembad ook (heel snel) de boel daar van onderen kan verstoren.

Ik was van mijn BV af en toen ben ik weer naar de sportschool gegaan (waar ook een zwembad is) en direct daarna was de boel weer helemaal verstoord van onderen. En dan met name de geur. Zou dit verband kunnen hebben met elkaar? Ik lees het niet zo concreet terug op internet. Ik had een tijdje niet gezwommen en nu weer wel en nu lijkt het weer mis.

Reageren

Ik kwam dit forum tegen en schrok ook van de hoeveelheid vrouwen die hier last van hebben..

Wat ik echter niet vaak terugzie, zowel hier als op internet niet, zijn het hebben van bloedingen/contactbloedingen. Bij mij is geur niet zo zeer een probleem, maar kom er vaak pas achter als ik weer druppels bloed verlies, vaginaal, na het plassen. Bij geslachtsgemeenschap is het vervolgens helemaal een ramp, waardoor ik nog maar nauwelijks intiem durf te zijn. Mentaal heb ik hier dan ook enorm veel last van...

Ook bij mij begon het 3 maanden na het plaatsen van een koperspiraal. Ik heb de spiraal inmiddels een maand geleden laten verwijderen. Toen kreeg ik de 3e keer metronidazol. Klachten weg, en nu een maandje later weer terug. Plus een blaasontsteking.

Ik heb dit aangegeven bij mij huisarts. Zij konden inderdaad een blaasontsteking zien, en hiervoor slik ik nu antibiotica. Ik heb aangegeven dat ik zeker weet dat de voorgaande klachten OOK weer terug zijn. Maar hier wilde zij niets over horen en pas weer naar kijken nà de antibiotica kuur van de blaasontsteking. Voel me hier dan ook heel verdrietig en onbegrepen over.

Ik heb microbiol besteld, en ga dit ook proberen. Vraag mij wel af in hoeverre dit helpt als er al een ontsteking aanwezig is die bloedingen veroorzaakt, iemand hier ervaringen mee?

Reageren

Zelfde probleem hier. Ongeveer nu 1 jaar maandelijks last van.
    Slik ondertussen probiotica. De geur heb ik niet veel last meer van maar is er nog wel.
    Draag geen ondergoed tijdens slapen, en thuis katoenen ondergoed.
    Mijn baarmoeder is vorig jaar verwijderd. Heb nog wel mijn eierstokken.
    Bij elke cyclus krijg ik een BV en bloed ik. Dit moet haast wel van die BV zijn want heb geen baarmoeder meer.
    Gynaecoloog weet het niet. Ben bang om intiem te zijn..
    Radeloos word je ervan. Onbegrijpelijk dat er zo weinig over bekend is. Antibiotica wil ik niet. Komt toch terug elke cyclus..

Reageren

@777

Ik heb dit ook gehad dat ik na mijn baarmoeder verwijdering nog heel lang bloed verloor elke cyclus.
    De eerste 6-7 maanden verloor ik soms best veel bloed ineens. Dat ik het echt plotseling voelde lopen en erna gewoon 3 tot 4 dagen bloed bij het afvegen.
    Ben ook heel vaak naar de gyn geweest maar de enige verklaring die ze eraan konden geven was dat er een hematoom in mijn vagina top zat die zou zorgen voor dat bloedverlies. Ergens tussen de 1,5 en 2 jaar nadat mijn baarmoeder was verwijderd is het bloeden gelukkig gestopt bij mij.

Reageren

Hoi dames,

Verschrikkelijk is die rot bacterie. Kan wel janken. Ook ik heb last van bv sinds mijn 19e. Ik had daarvoor nooit last van ook niet na seks of lang een tampon in. Ik kreeg schimmelinfectie doordat de waxsalon niet hygiënisch werkte.
    Huisarts zegt dat het niet besmettelijk is maar dat is het wel. Hij schreef canesten gyno voor die ik jaren gebruikte en dat hielp wel voor een tijdje.
    Na meerdere keelontstekingen en antibioticakuurtjes werd ik eindelijk geopereerd aan mijn amandelen op me 25e. Sindsdien geen schimmelnfectie gehad maar wel nare geur. Huisarts geweest en die weet niks maakt niet uit of het een man of vrouw is. Na aandringen om een kweekje en urinetest te doen was de uitslag geen blaasontsteking wel schimmeltje candida dat in me lichaam zit en onschuldig is. Dus ik moet maar meeleven. Jaa dag dikke vinger.
    Jaren in de vicieuze cirkel van antibiotica, schimmelinfectie, canesten gyno, bv, antibiotica, schimmelinfectie en ga zo maar door. Sinds aantal jaren kan je canesten gyno alleen kopen bij de drogist dat was het enige wat helpt en niet agressief is dan antibiotica, maar ik durf dat echt niet te kopen. Grappige is dat mijn ex zei dat tijdens me zwangerschap geen nare geur had het rook en smaakte zoet. Hoe dan… Wat ik merkte dat het erger word na veel snoep eten, roken en te lang tampon in. Daar ben ik nu pas achtergekomen. Drastisch mijn levenstijl veranderd en de geur is minder, maar na me menstruatie is de geur sterk aanwezig. Sinds kort overgestapt op yoni, want ik kan niet zonder tampon, omdat het hevig is gebruik ik tampon en 3 maandverband of een kraam maandverband.

Vorig jaar een darmonderzoek gedaan en de candida zit niet in mijn darmen. De huisarts heef geen oplossing. Ik ben ten einde raad.
    Ik ben nu 41 jaar en 10 jaar single puur door die nare geur, ik me schaam hiervoor. Ik heb uitslag aan me bovenbeen. Ik weet niet of het komt door urineverlies. Ik smeer vette crème en fietsbroekje onder mijn jeans gaat de uitslag weg na een paar dagen. Enige wat mijn hoop geeft is dat na jaren me schimmelnagel weg is door de antischimmel nagelpen van de Kruidvat huismerk.

Na het lezen van alle comments probeer ik probiotica en die vaginale tabletjes. Ik ga maar weer naar de huisarts voor een verwijzing gynaecoloog. Ik las online dat verse knoflook helpt tegen bv. Je moet 2 teentjes knoflook niet bakken, gewoon in zn geheel doorslikken of snijden en in een salade of smoothie doen. Kijk uit niet meer dan 3 teentjes per dag ivm erge bijwerkingen.

Veel sterkte dames❤️🌸💪🏼

Reageren

Beste Ilse #196, vandaag kijk ik voor de eerste keer op dit forum en wil ik toch nog even reageren op je vraag. Ik ben uiteindelijk bij de Hormoonpoli geweest nadat ik eerst bij andere gynaecologen was geweest en te horen kreeg dat het "tussen mijn oren" zat. Daar is een kweek afgenomen vervolgens naar een Duits laboratorium opgestuurd en heb ik daarna de uitslag uitgebreid op papier thuisgestuurd gekregen. Ik hoop dat je er wat mee kan.

Reageren

Onderkant wassen met water en tra tree olie etherische.

Reageren

Ik heb voor jaar lang last gehad van terugkerende B.V. van alles gepromoot hier. Antibiotica, microbiolool, boric acid niks hielp. Ging maar voor even weg en na dat ik intiem was geweest kwam het weer terug. Maaaaar ik heb echt de gouden oplossing gevonden en ben zoooo blij. Het heet acromona ovales. Kuurtje van 3 eitjes en daarna maandelijks 1x keer na je menstruatie bijhouden. Zelfs als ik intiem ben geweest komt het niet terug wat ik voorheen wel had. Merk wel dat ik na mijn menstruatie nog wel last ervan heb.. Maar daarom 1x per maand met 1 eitje na je menstruatie “onderhouden” valt nog wel te doen. Alles beter dan dagelijks met stinkende afscheiding rondlopen of tijdens de seggy time

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Steeds terugkerende bacteriële vaginose

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe