Home / Vrouwenzorg / Vagina, baarmoeder & eierstokken / Uitslag uitstrijkje
In april heeft de huisarts een vaginale kweek gedaan omdat ik zeer veel waterig groenige afscheiding had en ook steeds terugkerende blaasontstekingen. Uit de kweek is niets uit gekomen.
Daarna ben ik doorgestuurd naar de gynaecoloog deze heeft een echo gemaakt die er goed uit zag. Hij heeft me 2x per week Oekolp voorgeschreven omdat hij ervan uit gaat dat het atrofie door een hormonaal probleem is.( ik ben 57 ) en heeft hij zekerheidshalve een uitstrijkje gemaakt met de afspraak dat als er niets uit zou komen ik niets meer zou horen en alles goed was.en de arts dus geen contact meer op zou nemen.
Ik had niets meer gehoord dus ging ervan uit dat alles goed was. Nu na 4 weken wordt de uitslag van het uitstrijkje zichtbaar in het dossier en zie ik de volgende uitslag.
Microscopie Hormonale status komt overeen met leeftijd en anamnese
Microbiologie geen bijzonderheden aangaande microbiologie
Reactieve veranderingen met ontsteking geassocieerde celveranderingen Plaveiselepithee aanwezigheid van talrijke oppervlakkige en intermediaire cellen Klierepitheel voldoende endocervicale cellen Kwaliteitsbeoordeling goed
BESLUIT
Algemene beoordeling negatief voor intra-epitheliale laesie of maligniteit
ontstekingsbeeld + metaplasie
Advies normaal screeningsschema
Ik vraag mij nu af omdat er wel een ontstekingsbeeld is helpt enkel hormoontherapie hier dan voor is antibiotica dan niet noodzakelijk om de ontsteking te verhelpen of is dat niet nodig omdat de eerdere kweek niets liet zien. Ik wil hiervoor de arts niet lastig vallen maar wil toch wel graag weten hoe dit precies zit. Ik hoop dat iemand mij uitleg kan geven.
Het uitleg geven over of bespreken van dergelijke verslagen is voorbehouden aan een arts en die is hier op het forum helaas niet aanwezig.
Je kunt bij vragen over uitslagen sowieso beter contact opnemen met de arts die het onderzoek heeft aangevraagd of uitgevoerd, dat is de enige persoon die kan vertellen waarom hij of zij op een bepaalde manier heeft gereageerd of gehandeld.
Is de uitslag verontrustend moet ik me zorgen maken of kan ik het afwachten?
Als het verontrustend was, had de arts contact met jou opgenomen.
Maak gewoon even een afspraak en stel je vragen aan de arts, want nogmaals, hier mogen geen uitslagen besproken worden.
En dat zou je ook niet moeten willen, aangezien er hier geen mensen zijn met de kennis/bevoegdheid dat te doen.
Ik heb eerder wel wat berichten gelezen waarop er inhoudelijk werd gereageerd. Nu is dat dan blijkbaar niet meer zo.
Als het heel gemakkelijk was om een afspraak met een arts te krijgen had ik dat wel gedaan. Je komt tegenwoordig zo moeilijk tot een afspraak dat ik hier een vraag heb gesteld maar dat heeft dus geen zin. Desondanks dank voor je reactie
Als je goed leest,dan staat er bij de uitslag dat alles goed is.En dat je gewoon iedere 5 jaar mee kunt doen voor de screening.
Mocht je twijfelen,,maak dan even een afspraak met je huisarts voor uitleg.in dit geval kan dit ook een telefonische afspraak zijn.
Ik hoop dat je je ongerustheid los kunt laten,en maandag even contact hebt met de huisarts om dit te bespreken.
Want dat zou ik zeker doen,ivm jouw ongerustheid
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!