Baarmoederslijmvlies en hormonen

Ik was eventjes gestopt met de pil en korte tijd daarna toch weer begonnen. Toen ging dat niet zoals voorheen. extreem vermoeid. Op eigen houtje toch maar andere pillen geprobeerd. Ongeveer een jaar lang 7 verschillende pillen gebruikt met steeds gekkere klachten. Naar de gyneacoloog en die zag dat de pil die ik slikte zorgde dat me baarmoederslijmvlies te dun was en voornamelijk progesteron veel meer aanwezig was dan het oestrogeen. Andere pil gekregen met een samenstelling die goed voor mijn situatie is. Klachten die ik destijds had

- gewrichten gevoelig, droge vagina, droge mond, droge ogen, vermoeid, nachtelijk zweten, in 1 nacht heel veel bizarre dromen. Hoofdpijn in de nacht en angst/onrust.vrijwel geen bloed meer tijdens menstruatie.

weer naar de gyneacoloog en het zag er beter uit 2,5mm en betere samenstelling.

slik het nu 14 weken en ervaar de volgende situatie nog:

- soms nog droge mond maar wel beter, droge ogen minder,  minder hoofdpijn snachts, minder vermoeid, nachtelijk zweten weg, overdag zweten ook weg,  dromen iets minder. Alleen nog gevoelige gewrichten bij druk en soms momenten van onrust/angst Uit het niets.

gyneacoloog geeft aan dat de stoffen een half jaar nodig hebben om goed aangemaakt te worden en ik best wel heftig reageer op veranderingen en volgens mijn huisarts is mijn hormonale stelsel op hop geslagen door al het geswtich en oestrogeen is belangrijk voor de gewrichten. En ik zelf heb natuurlijk op jet internet gezien dat vrouwen in de overgang precies dezelfde klachten hebben. Nu was ik bij de uwv arts geweest en die gaf aan dat dit niet alleen door de hormonen kan komen en ik naar de reumatoloog moet en ik geen rare dromen kon krijgen van teveel progesteron. En die andere klachten waren ook maar vreemd. Terwijl ik zelf denk en ook wat ik van me arts heb gehoord en ook zelf op internet dat de boel gewoon ontregeld is geraakt en dat dit wel even kan duren.

Mijn vraag aan u is, kan het zo zijn als je continue veranderd van pil dat je hormonen dit soort klachten kunnen veroorzaken omdat de boel in de war isen dat dit gewoon even tijd nodig heeft. Of zit ik er helemaal naast.

Reageren

Dat zou wel kunnen bij te veel wisselen

Reageren

Gebruik van de pil verstoort je eigen hormoonhuishouding en bevordert een toestand van oestrogeendominantie. Gedurende de maand kan de samenstelling van je hormonen wisselen. Tevens berooft de pil je lichaam van allerlei vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor je hormonen, zoals zink. dit alles kan klachten geven en dat is bij elke pil zo.

Reageren

Bedankt Tandor, voor uw snelle reactie!

Gezien de situatie dat nu het baarmoederslijmvlies de juiste verhoudingen heeft, volgens de gynaecoloog ik zeer heftig reageer op te vaak en te snel veranderen en wel altijd klachtenvrij was met de anticonceptie.

In het voorgaande bericht had ik aangegeven dat sommige dingen echt beter gaan, alleen sommige dingen spelen nog.

Is het dan logisch om te redeneren dat het lichaam tijd nodig heeft om weer een balans te vinden en dat dit per persoon verschillend is Hoelang dit duurt.  Ik heb heel sterk het gevoel dat me lichaam weer volledig in balans moet komen, maar hoe lang dat duurt heb ik geen idee over en denk ook dat dat per persoon verschillend is. Het kan zijn nog 3 maanden, maar ook een half jaar bij wijze van zijn. Aangezien het zo lang zo verstoord werd door iedere maand een andere pil te slikken. Maar dat het lichaam rust nodig heeft en geen continue veranderingen.

Bedankt voor uw tijd, stel ik zeer op prijs.

Reageren

Ik denk inderdaad dat je lichaam even nodig zal hebben om weer in balans te komen. het zal inderdaad per persoon verschillen. Je zult het nog even de tijd moeten geven.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Baarmoederslijmvlies en hormonen

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe