Ik ben al onwijs lang onzeker over mijn gebit. Ik durf niet te lachen met mijn open op foto’s of in het openbaar. Mijn tanden staan nauwelijks scheef, maar toch zegt de perfectionist in mij dat het spuuglelijk is. Uiteraard staat het niet perfect en dat is ook waarom ik waarschijnlijk onzeker ben en blijf.
Ik heb als kind (16 jaar) een herbst beugel gekregen. Ik heb nog nooit zoveel pijn aan mijn mond gehad als toen. Uiteraard bij een beugel krijg je last van je tanden, maar mijn kaken gaven een abnormale pijn. Ik kon mijn mond niet tot nauwelijks openen. Ik heb 2 week non stop lopen huilen. Het advies van de huisarts was: beugel eruit. Mijn kaken waren zwaar overbelast geraakt door het laten plaatsen van de beugel (1,5 uur lang mond open gehad). Daarna heb ik nog 1,5 jaar lang extreem veel last gehad van mijn kaken. De orthodontist was uiteraard woest dat ik de beugel liet verwijderen en maakte mij nog eventjes extra bang. Ik heb regelmatig gedacht of ik mij destijds niet aanstelde, maar de kaakpijn was next level. Maar uiteraard vind ik het onwijs zonde dat de beugel behandeling nooit is afgemaakt. Helaas door o.a. de opmerkingen van de ortho destijds twijfel ik nu aan alles, terwijl mijn tandarts (hij is ook ortho) mij zegt dat dit niet waar is.
Mijn tandarts wilt mij gelukkig helpen, dat vind ik heel erg fijn. Nu is het aan mij om de juiste keuze te gaan nemen. Ik heb twee opties: optie 1 composiete facings of kronen optie 2 een beugel + een kaakoperatie. Mijn tandarts heeft ook eerlijk aangegeven dat een kaakoperatie extreem pijnlijk is en dat ik daar heel goed over na moet denken. De composiete facings zullen mij hoogstwaarschijnlijk afhelpen van mijn onzekerheid. Ik twijfel zo omdat ik regelmatig moeite heb met het afbijten van bepaalde voedselproducten, dit irriteert mij. Voor de rest heb ik geen slijtage of andere ernstige dingen. Gezien mijn voorgeschiedenis twijfel ik of ik opnieuw een beugel en een kaakoperatie wel aan zou kunnen.
Wat zouden jullie doen in mijn geval? Gaan voor het cosmetische of ook het gedeelte van moeilijk afbijten oplossen? Ik hoor graag tips en/of adviezen.