- Mike9013 juni 2016 om 07:26
Goedemorgen allemaal,
Al enige tijd loop ik met het volgende probleem, mijn bilspieren en hamstring zijn erg pijnlijk. Een aantal maanden geleden heb ik meegedaan aan een bootcamp, en nogal fanatiek meegedaan, sindsdien zijn de klachten ontstaan.
De eerste weken kon ik geen spijkerbroek op mijn benen hebben, dit voelde erg irritant en een tintelend gevoel op mijn achterbenen. Na enkele weken verdwenen deze klachten door de behandelingen van de fysio, maar het voelde nog steeds niet lekker, vervolgens doorgestuurd naar de neuroloog en een EMG en MRI gehad.
Resultaten waren helemaal goed, heb nu ook geen “zenuwpijn” meer, maar mijn spieren in m’n billen en bovenbenen zijn zo pijnlijk dat zitten echt een ramp is. Voor mijn werk moet ik de gehele dag op mijn stoel zitten, en voel gewoon in de loop van de week mijn klachten verergeren. Als ik een paar dagen vrij ben voel ik het langzaam minder worden.
Ondertussen nog steeds onder behandeling van de fysio, deze stuurt me elke keer naar huis met rekoefeningen maar dat helpt voor m’n gevoel niet. Ben momenteel ook bezig met de oefening met de tennisbal (https://www.youtube.com/watch?v=BEBv_kwUHtI) en dat is ook HEEL erg pijnlijk.
Iemand advies wat ik het beste kan doen? Heb al verschillende massages gehad maar zij krijgen het er ook niet uit gemasseerd..
Alvast bedankt!
1 reactieReagerenJohn (moderator)
13 juni 2016 om 08:36Hallo Mike,
Dat is een moeilijk probleem ! Met name moeilijk omdat de klachten in beide billen en benen aanwezig zijn.
Uitgaande van je klachten, zouden er een aantal mogelijke aandoeningen zijn.
1. Overstrekking va je hamstrings. Daar zou echter na enkele maanden verbetering in moeten zijn opgetreden.2. Piriformis syndroom. Dat is een aandoening van een spier in de bil die een zenuw onder druk kan zetten waarbij uitstraling naar een been kan veroorzaken en waarbij zitten behoorlijk pijnlijk kan zijn. Maar dit komt in principe maar aan een kant voor.
3. Blokkade van het SI-gewricht. Normaliter ook aan een kant maar het zou aan beide kanten kunnen optreden. Maar dan zouden in principe ook lage rugklachten aanwezig moeten zijn. In de regel net boven de bilspleet (zie foto)
Een fysiotherapeut zou in alle drie de gevallen een diagnose moeten kunnen stellen. Een een goede diagnose is wel belangrijk voor de verdere behandeling.
Reageren
Een blokkade van het SI-gewricht is in principe de meest voor de hand liggende.
Omdat er een MRI en een EMG is gemaakt en de klachten aan beide kanten zijn, is een hernia niet waarschijnlijk. Als de klachten met fysio en oefeningen niet weggaan, zou er eventueel voor een andere behandeling gekozen kunnen worden, als het dus het SI-gewricht zou zijn.