Hey,
Een maand of twee geleden kreeg ik pijn in m'n knie en ben ik naar de dokter gegaan, ik liet foto's en een echo nemen en daaruit bleek dat m'n knie overbelast was. Ik mocht 3 weken niet sporten van de huisarts en moest ontstekingremmers (aceclofenac) nemen en een zalf (Mobilat) aan m'n knie doen.
Nu ben ik alweer 3 weken aan het sporten en ik krijg opnieuw dezelfde klachten. Moet ik me zorgen maken dat ik zwakke knieën heb en moet ik een steunverband of tape gebruiken tijdens het sporten?
Dat vind ik een heel goed idee. Je zou met de fysiotherapeut kunnen overleggen welke ondersteuning het beste is voor jou. Als je regelmatig sport zou ik naast gerichte bovenbeenspier-oefeningen die de fysio je kan uitleggen, ook een brace overwegen.
Ben ik niet nog te jong om al te beginnen met een brace ? Ik ben pas 14?
Een brace kan tijdelijk steun boeden als je jong bent, zodat je been kan aansterken terwijl je oefeningen doet. Maar dit kan het beste worden beoordeeld door een sporarts die jouw knie kan onderzoeken. Overbelastingsklachten bij een 14-jarige duiden voornamelijk op ongecontroleerd en teveel sporten zonder de juiste begeleiding. Als sport je lust en je leven is, zou ik de huisarts vragen je te verwijzen naar een sportarts bijvoorbeeld bij een sport-medisch centrum. Deze sportcentra zitten verspreid door het land. Vraag je ouders wat zij ervan vinden want als je nu geen maatregelen neemt kun je hier de rest van leven last van hebben en houden. Neem de klachten dus zeer serieus.