Zoeken Vraag het forum

Breuk pars interarticularis/wervelbreuk

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Luke

Beste allemaal,

Graag wil ik even mijn verhaal kwijt en zoek ik naar wat extra info van mensen met ervaring. Ik ben me er overigens van bewust dat ieder mens, iedere klacht en behandeling en daarmee ook iedere herstelprocedure uniek is, echter ervaringen van mensen helpen in tijden van onzekerheid. Alvast allen dank voor het lezen en reacties.

Ik ben een man van 30 jaar en heb al een aantal jaren last van rugklachten. Ik sportte in het verleden erg veel. 3 tot 4 keer in de week deed ik aan hardlopen, fitness en tennis. Twee jaar geleden echter kreeg ik last van mijn rug en heb ik al foto’s heb laten maken (maar daar was toen niets op te zien volgens de deskundigen). De klachten waren vervelend maar bij rust verdwenen ze weer zo goed als volledig na enkele dagen rust en een paar behandelingen door de manueeltherapeut.
    Vorig jaar november (dus een flinke tijd later) kreeg ik weer last en ben ik opnieuw naar de huisarts gegaan. Hij heeft me toen een verwijzing gegeven voor de fysiotherapeut met de standaard diagnose ‘lumbago’. In het begin werkte de therapie best aardig, mijn rug zat namelijk helemaal vast. Na de bindweefselmassages (enkele weken) ben ik de oefenzaal ingegaan om mijn rug te versterken. Dat moest ik enkele maanden gaan doen onder begeleiding. Dat verliep allemaal niet zoals het hoorde. Ik werd weliswaar sterker, maar de klachten bleven. Daarna heb ik enkele weken manuele therapie gehad, maar ook dat mocht niet helpen. De behandelend fysiotherapeut zei meerdere malen “er is niets mis met je rug, probeer je eens te ontspannen, je bent gestrest, etc”. Ik ging zelfs twijfelen aan mijn verstand. Weer enkele weken later ben ik terug gegaan naar de huisarts met de boodschap dat fysiotherapie niet hielp en dat ik echt van de pijn af wilde. Hij zei dat ik de fysio moest vragen om een brief met daarin het behandeltraject samengevat. Uiteindelijk besloot de huisarts me toch maar door te sturen naar de Orthopeed omdat hij het ook niet meer wist (en blijkbaar de fysio ook niet meer). Twee weken geleden ben ik bij de orthopeed geweest, hij heeft me foto’s laten maken en bloedonderzoek gedaan. Eergisteren heb ik hiervan de uitslag gekregen. Het bloed was prima. Geen sporen van Reuma, Bechtrew, of iets dergelijks, maar de foto’s waren schokkend. Wervel L5 bleek gebroken (c.q. gescheurd te zijn, breuk pars interarticularis) met daar omheen een flinke afname van de tussen wervelschijf. Dit was goed te vergelijken met de foto van twee jaar geleden. De orthopeed wil nu zo snel mogelijk een MRI laten maken. Deze staat gepland voor volgende week en de uitslag pas over 3 weken. Voor zover op de foto was te zien was de verschuiving van de wervel nog niet echt extreem, maar de grote zorgen sprak de arts uit over de afname van het kraakbeen.
    Nu heb ik met de orthopeed gesproken en natuurlijk zelf ook op internet wat informatie zitten zoeken en heb natuurlijk meer vragen dan antwoorden. Misschien zijn er mensen met ervaring die me kunnen helpen.
    – Moet er altijd geopereerd worden? Ik las iets over 5 niveaus waarbij 1 bijna geen verschuiving betekent en 5 erge verschuiving.
    – Kan ik ook geholpen worden met een korset of iets dergelijks? Rekening houdend met de lange tijd dat ik er al mee loop?
    – Wat kan ik verwachten voor de toekomst? Heb net een nieuwe baan en wil niet een half jaar eruit zijn (denk dat ze daar niet blij van worden hier).

Alle andere tips zijn zeer welkom! Alvast heel erg dank voor reactie.

4 reacties
    Reageren
    Jenny

Ten eerste is dit een zorgelijke situatie gezien de lange duur van het voortbestaan van de klachten en de slijtage gevolgen van de tussenwervelschijf. Ten tweede is werk op dit moment ondergeschikt aan uw gezondheid, hoe spijtig ook voor u omdat u blij bent met uw nieuwe baan.

Reageren
    Bastiaan

Het pars interarticularis is het ‘stukje bot’ in de boog van de wervel aan de achterkant. (Zie: http://img.medscape.com/fullsize/migrated/483/518/ar483518.fig1.jpg)

Fracturen van het pars interarticularis zijn niet zeldzaam gezien de kwetsbare locatie, en komen relatief vaak voor bij sporters.
    Een breuk in het pars interacrticularis is meestal pijnlijk, en meestal geneest een dergelijke breuk goed zonder aanvullende behandeling, tenzij er sprake is van onderliggend lijden dat het natuurlijke genezingsproces kan belemmeren, zoals een tumor of infectie. Als er bovendien schade is opgetreden aan de zenuwen, dat bij u blijkens uw verhaal nog niet het geval is, zal de oorzaak, en de huidige status eerst goed beoordeeld moeten worden om een zorgvuldige prognose te geven.

Is er bekend of er sprake is van onderliggend lijden? Of kunt u zich herinneren na een trauma ineens pijn op deze plek gehad te hebben?

Het gevolg van een fractuur aan het pars interarticularis is een zogenaamde spondylolyse (Lees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spondylolyse).

Reageren
    Luke

Allen dank voor jullie reacties.

@Jenny: je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Gezondheid gaat boven alles, alleen houd ik wel grote zorgen over mijn gezondheid in combinatie met mijn werk, in die zin dat uiteindelijk mijn werk ook invloed heeft op mijn leven, lees gezondheid. Bijvoorbeeld in het geval van gedwongen verkoop van het huis wegens het niet kunnen voldoen aan de financiële verplichtingen.

@Bastiaan: zeer veel dank voor de uitgebreide reactie. Naar mijn weten is er niets bekend over onderliggend lijden. Wellicht moet de MRI dat uitwijzen? Volgende week krijg ik daarvan de uitslag. Ik kan mij geen trauma herinneren dat juist die klachten tot gevolg hebben gehad. Ik ben met zaalvoetballen, snowboarden en jiu-jitsu (met name laatsgenoemde) veelvuldig gevallen, maar kan me niets serieus herinneren.

Reageren
Reageer op: Breuk pars interarticularis/wervelbreuk
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.