- Anoniem19 mei 2026 om 16:22
Goedemiddag ik loop al met een periode van 6 maanden met een pijnlijke arm. Ben al meerdere keren bij huisarts geweest en bij verschillende fysios. Ook merk ik dat ik minder kracht heb als de andere hand / arm . Me diagnose is golfarm/ overbelasting . Vorig jaar had ik last van fasculaties over heel me lichaam na de angst voor een zenuwziekte/spierziekte me erover heen gezet en de fasculaties verdwenen. Nu begon het weer met fasculaties maar nu met golfaem en minder kracht tijdens gebalde vuist maken en minder kracht ringvinger en pink. Zou het overbelasting zijn al 6 maanden of wat anders .
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
20 mei 2026 om 12:32Als je wilt weten of de spiertrekkingen /trillingen over je hele lichaam een zenuw/spierziekte zijn , zou je een neuroloog moeten consulteren.
MAAR: het lijkt mij niet nodig, mede gezien het feit dat het een hele tijd is weg geweest!
Dat past bij het “benigne fasciculatiesyndroom” en dat neemt toe bij stress, angst, caffeine, slaaptekort, etc
En niet bij neurologische ziektebeelden (zoals ALS, neuropathieen, etc)
Ik weet niet of je al eens bloedonderzoek hebt laten doen (schildklier, B12, etc) en of je medicatie gebruikt die eea kan verklaren?Je andere vraag is of een golfersarm zo lang kan blijven, na overbelasting. En het antwoord is ja: zowel de golfersarm als de tennisarm kunnen door overbelasting veroorzaakt worden, maar als de ontstekingsreactie er eenmaal zit (bij de aanhechting van de onderarmspieren, rond de elleboog) kan de genezing vaak lang op zich laten wachten.
Reageren
Ik neem aan dat je al adviezen hebt gehad zoals een ontstekingsremmende creme, rekoefeningen, fysiotherapie ..?
Met name de fysiotherapeut kan je adviezen geven of de nek/ schouderspieren, de spierspanning/ tonus vanuit de nek/schouders/rug te hoog is , want deze geeft (via de spierfascie) een continue trek aan de aanhechtingen rond je elleboog. Dus laat gaan die overmatige spierspanning!
Eventueel kunnen lokale injecties met een corticosteroid helpen.Anoniem20 mei 2026 om 19:31Dankjewel Peter voor je antwoord en inderdaad het is weggeweest hoe groot is de kans dat ik nu wel een zenuwziekte heb omdat ik nu krachtverlies ervaar of althans minder kracht in vingers stijve hand en niet het vermogen om kracht te zetten met ringvinger pink aan de kant van golfarm ben al meerdere malen bij fysios geweest. Maar ik ervaar nu ook stijve arm aan de andere kant maar dat komt denk door het vele malen knijpen en testen . Ik denk dat ik hetzelf allemaal zelf overbelast .
Reageren
Peter (huisarts)
22 mei 2026 om 18:11Dat is ook het meest voorkomende, maar nogmaals: de spierspanning in je nek/ rug/ schouders kan de irritatie rond de elleboog “onderhouden”..
Reageren
En daar kan een fysiotherapeut ook wat over zeggen cq een behandeling voor starten.