- Sam18 maart 2026 om 09:53
Hi allen,
Ik ben een 30 jarige man met al langer dan een jaar lage rugpijn, in het begin was het alleen pijn na inspanning, maar het is nu eigenlijk de hele dag aanwezig. Ik was zeer sportief en heb het afgelopen jaar eigenlijk bijna niks kunnen doen, aangezien de pijn erger wordt na inspanning.
Het begon met heup/lage rugpijn en sinds ongeveer 3/4 maanden word ik ook elke ochtend stijf wakker in mijn bekken/si-gewricht/lage rug. Het wordt in de loop van de dag wel iets beter, maar blijft stijf/pijnlijk en wordt erger na bijv. lang zitten/staan en inspanning.
Gevoelsmatig zitten de klachten voornamelijk bij de wervelkolom en zijn ze spier/gewricht gerelateerd (en dus heup/bekken gebied) en komen de symptomen erg overeen met bijv. Axiale spondyloartritis, al zijn de testen op ontstekingen negatief.Ik heb al verschillende fysio’s geprobeerd en andere dingen, hieronder even opgesomd.
– Meerdere fysio’s (trainen bilspieren, heupspieren, buikspieren, lage rug > zonder resultaat)
– Chiropractor/manuele therapie
– Schoenzolen (podoloog)
– Bloed laten testen op ontstekingswaardes (goede waardes)
– Röntgenfoto rug > geen afwijkingen
– Bloed laten testen op HLA-B27 > negatief
– Nieuw matras > klachten verergeren
– Ontstekingsremmers 2 weken > geen effectIk word er een beetje moedeloos van dus graag een hulpvraag of iemand nog een invalshoek heeft of goede ervaringen om genoemde klachten te verhelpen.
Alvast bedank voor de moeite en het meedenken.
Hoor graag!