Zoeken Vraag het forum

Aub help mij! Anderhalf jaar rug/bekkenpijn zonder oplossing.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Joeska

Ik zou graag een advies willen van fysiotherapeut/osteopaat/chiropractor. Ik ben al 4 jaar woonachtig in Spanje, maar hier kunnen zij niet goed een diagnose stellen en mij goed behandelen en ik ben immers ten einde raad.

In februari 2024 ben ik met de e-bike gevallen en sinds april 2024 begon de rugpijn. Het begon met dezelfde pijn plek als nu, rechst onderin de rug en toen had ik vaak nog uitstraling naar mijn bil en been. Er zijn hier diverse diagnoses geweest. Aan het begin dachten ze dat mijn bil-, buik en rugspieren niet sterk genoeg waren en kreeg ik oefeningen mee om dit te versterken. Toen de pijn aan bleef houden dachten ze een hernia. Op foto’s van mijn ruggenwervel was niets te zien en uit een mri van mijn ruggenwervel kwam dat er scheuren in de kraakbeen schijven L4 en L5 zitten, maar daar kon de pijn niet door komen. Inmiddels ben ik bij 4 fysiotherapeuten geweest. Zij hebben mij behandeld door massage, accupunctuur, warmte behandelingen, dry needling. Daarnaast ben ik bij een chiropractor geweest en heb daar 16 sessies gehad. Hij vertelde mij dat er een blokkade zit in mijn si gewricht. In hem had ik vertrouwen, want zo voelt het ook. Aan het begin van het traject voelde ik enigszins verlichting, maar nu ook allang niet meer. Als ik de pijn moet omschrijven, is het een pijn die er continue is op de plek van het SI gewricht rechts, waar het ‘bot’ een beetje uitsteekt in de rug (zie foto)

Het voelt soms ontstoken en het voelt altijd geblokkeerd. Ik kan ’s nachts niet draaien in bed, die beweging lukt niet. Wat ik ook tegen alle fysiotherapeuten heb verteld, is dat ik na mijn val een verandering voel in mijn heup. Als ik op mijn rug lig en bijvoorbeeld buikspieroefeningen doe waarbij ik een gestrekt been naar beneden doe, voel ik een krak in mijn heup/bekken. Als ik op mijn buik lig en mijn rechterheup in het matras duw, hoor ik een knak op meerdere plekken. Hetzelfde als ik op mijn rug lig en met mijn benen de zwem beweging van de schoolslag maak, dan voel ik dat ook. Alleen bij rechts voel ik dit, links niet. Ook heb ik een been kussen voor ’s nachts, zijn we inmiddels van matras gewisseld, til ik niet meer zwaar en doe ik rek oefeningen. Mijn laatste fysio therapeut zegt dat het aan de spieren om mijn gewricht ligt, maar ik heb er geen vertrouwen meer in. Ik sta op de wachtlijst voor een mri van mijn heup, maar dat duurt hier maanden helaas. Op de foto van mijn heup was niks te zien. Wel heeft hij opgemerkt dat mijn rechter heup iets naar voren staat, maar volgens hem kan dit niet de oorzaak zijn. De pijn is soms een paar dagen weg, maar dat is nu ook al weken geleden. Tussen midden augustus tot midden oktober is de pijn op een vreemde wijze helemaal weggeweest en daarna kwam het weer.

Ik hoor graag wat jullie denken wat de oorzaak kan zijn en hoe ik behandeld moet worden.

1 reactie
    Reageren
    Suus

Je kunt zonder fysiek onderzoek echt niet zeggen wat de beste behandel methode is.
    En dat zou je ook niet moeten willen!
    Zolang jij de oorzaak niet weet, kun je ook geen goede adviezen geven.
    Op dit forum zijn trouwens ook geen fysiotherapeuten, osteopathen of andere behandelaren, alleen een huisarts.
    Uit ervaring kan ik je zeggen dat uitstralende pijn wel degelijk door beschadigde tussenwervelschijven kan komen.
    En ook ook door een vastzittend of beschadigd s.i. gewricht, wat ook voor pijn in de heup en slijtage in heup en bekken kan zorgen.
    Dit kan allemaal met elkaar samenhangen en ook.nog met vastzittende of juist zwakke spieren te maken hebben.
    (Ben ik het levende bewijs van, mijn fysio is mijn beste vriend en ik zijn beste klant😅)
    Eigenlijk kunnen dus al je therapeuten een stukje juiste diagnose hebben gesteld, alleen heeft niemand het totale plaatje bekeken/gevonden of aangepakt.
    In Nederland zou een Pijnpoli de plek zijn waar je met chronische klachten naar toe zou gaan, voor beeldvorming en een multidisciplinaire behandeling.
    Of zoiets in Spanje bestaat, zou je na moeten vragen.
    Ik zou eerst zorgen dat je beeldvorming krijgt van rug, heup en bekken en dan met je orthopeed verder naar een plan van aanpak kijken, vóór je tips gaat opvolgen.
    Zodat je weet wat er precies aan de hand is en of daar überhaupt iets aan te doen is, buiten pijnstilling of pijnblokkades.

Reageren
Reageer op: Aub help mij! Anderhalf jaar rug/bekkenpijn zonder oplossing.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.