- Jaap.M12 juli 2009 om 17:19
Beste mensen,
Vroeger bij de schooldokter had ik begrepen dat ik een redelijk rechte rug had, maar tijdens de puberteit is mijn rug verkeerd gegroeid denk ik, waarschijnlijk omdat ik nooit goed heb stilgestaan om in een goede houding te lopen, zitten, enz. Ik ben nu 22 jaar, het klinkt misschien stom maar ben er onlangs pas achtergekomen dat ik krom loop. Op m’n werk zeiden ze onlangs dat ik met een voorovergebogen rug loop, ik nam het niet echt serieus maar toen ik in de spiegel keek zag ik dat ze gelijk hadden en toen schrok ik me rot, voor mijn gevoel liep ik recht. Het lijkt trouwens ook dat mijn rechterbeen iets korter is dan mijn linker. Ik heb nog geen klachten maar maak me wel zorgen, zeker omdat ik al uit de puberteit ben en ik niet meer groei. Nu probeer ik al een paar dagen rechtop te lopen dus voor mijn gevoel loop ik nu achterovergebogen maar in de spiegel te zien loop ik recht, ik moet er alleen wel moeite voor doen en het gaat niet automatisch, als ik langere afstanden loop gaat mijn rug juist zeer doen omdat ik het niet gewend ben. Zal dit nog beteren na een tijd?
Als ik vanaf nu altijd in een goede rechte houding ga lopen kan mijn rug dan wat rechter worden over een tijd of is het al te laat?
Vriendelijke groet,
Jaap.4 reactiesReagerenBram12 juli 2009 om 19:49het is gelukkig betrekkelijk eenvoudig een nieuwe houding aan te leren. Akkoord, het gaat niet over een nacht slapen maar het is heel wel mogelijk, en zeker als je er zo serieus mee bezig bent zoals jij, als ik het goed lees.
Je kunt misschien zelfs hulp vragen bij jouw verandering. Er bestaat Mensendieck-therapie die juist helemaal gericht is op het veranderen van de houding.
Houd ons op de hoogte!
Sterkte, en succes. Houd ons op de hoogte!
ReagerenAnoniem12 juli 2009 om 19:53Jaap.M13 juli 2009 om 16:45Anoniem2 april 2014 om 18:05Hoi,
fitness (met goede begeleiding) helpt ook goed om een rechte rug te krijgen. Met de juiste oefeningen worden je rug en buik spieren sterker waardoor je een betere houding krijgt.
Reageren