Zoeken Vraag het forum

Aanhoudende zeer hoge spierspanning in nek en schouders

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Peter1967

Hallo,

Ik heb al jaren een angststoornis, die met medicatie redelijk te hanteren is. Waar ik echter altijd last van heb gehad en dat in toenemende mate ervaar de laatste jaren, is een zeer hoge spierspanning in mijn nek en schouders en de aanhechting van spieren/pezen op mijn sleutelbeen.

Dit is meer dan vervelend: het leidt elke dag tot hoofdpijn, spierpijn (gevoel dat alles ontstoken is), duizeligheid en misselijkheid.

Ik doe en probeer van alles: magnesium, bewegen (wandelen en zwemmen), gezonde voeding, geen of weinig koffie, veel water drinken. Daarnaast ga ik regelmatig naar een chiropractor en heb ik accupunctuur en body stress release gedaan. Dat alles helpt hooguit enkele uren en dan begint alles weer van voren af aan.

Naast anti-depressiva gebruik ik ook oxazepam. Dat neem ik alleen in, wanneer de pijn en het ongemak ondraaglijk worden. Dat helpt enigszins om de spieren te kalmeren, maar ook maar voor enkele uren. De spieren die normaliter dan opgezwollen, koud en keihard aanvoelen, worden dan heel even warm, soepel en ontspannen. De duizeligheid neemt dan even toe: het is dan net of de bloedtoevoer naar mijn hersenen weer op gang komt.

De kwaliteit van mijn leven lijdt er fors onder. Ik ben continu uitgeput, duizelig, overprikkeld en ervaar de eenvoudigste dingen tegenwoordig als een enorme inspanning. Even op bezoek bij iemand is al een opgave. Ik slaap er inmiddels ook bijzonder slecht door, heb geen eetlust meer (vanwege misselijkheid) en word er zo langzamerhand gewoon depressief van.

Enige tijd ben ik gestopt met de inname van mirtazapine (7,5 mg per dag), vanwege een forse toename van mijn gewicht (20+ kilo in een jaar). Sindsdien zijn de klachten verergerd. Misschien een indicatie?

Ik zou graag advies willen, hoe ik met dit voortdurende ongemak kan omgaan.

Vriendelijke groet,

Peter

8 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Hoe ben je gestopt met de Mirtazapine? In een keer of heb je afgebouwd?

Reageren
    Beau

hai Peter,

in alles wat ik lees zie ik mijzelf maar voor nu nog in mindere mate.

Ik ben dan ook erg nieuwsgierig wat jouw angststoornis is en wat je er mee doet.

hoor het, graag  hoi

beau

Reageren
    Elsa

Beste Peter,

Jouw klachten komen veel overeen met die van mijn moeder, echter mijn moeder komt tegenwoordig de deur niet meer uit omdat ze óf te veel pijn heeft óf, wanneer ze dat niet heeft, ontzettend duizelig is, evenwichtsproblemen heeft en raar is haar hoofd is.Geen enkele dokter of fysiotherapeut schijnt te weten wat dit is of wat er aan gedaan kan worden. Op geen enkele foto of scan is iets te zien en uit neurologisch onderzoek blijkt dat er neurologisch gezien niets aan de hand is.

Wij staan ondertussen met onze rug tegen de muur. Hoe staat het er bij jou voor? Tips en advies, graag.

Groet

Reageren
    Ano

Hallo , ik heb precies hetzelfde , jaren gezocht naar oorzaak , ook acupuntuur , scan en zo gehad.

Bij neuroloog terecht gekomen en verschillende onderzoeken gehad . Het is torticolis spasmotica .

Ik kreeg verschillende behandelingen met botox inspuitingen in mijn hals, nek en schouderspieren tegen de pijn .

Dit is blijkbaar het wondermiddel ertegen.

Ik heb weer een leven zonder veel pijn , wel herhaaldelijk behandeld geweest ongeveer om de 3 mnd en dan jaarlijks tot  2 jaarlijks .

Veel succes !

Reageren
    Elsa

Beste Ano,

Ik zit even te lezen en te youtuben over torticolis spasmotica, maar het lijkt niet te zijn waar mijn moeder last van heeft. De symptomen lijken niet overeen te komen, voor mijn moeder zijn er geen abnormale bewegingen of spasmen, maar vooral spierspanning en pijnaanvallen.

Tips en advies nog erg welkom!

Groet

Reageren
    Patrick

Beste Elsa en Peter,

Herken mij tot in elk detail in jullie verhalen en uiteraard alle klachten. Hieronder even een omschrijving van al mijn klachten:

-aanhoudende pijn tussen schouderbladen achter borstbeen straalt uit naar armen benen ribben flanken kaken hals duizelig vermoeidheid maagklachten hartoverslagen benauwdheid.

-Bij wakker worden pijnlijke tintelende prikkelende armen en handen, pijn tussen schouderbladen hals flanken ribben en maagkuil kaken. Extreem vermoeid bij wakker worden en blijft gedurende de dag aanhouden. Verzuring benen in rust.

-Bij sporten extreem zweten, hartoverslagen, fietsen gaat redelijk maar bij krachttraining bij zware inspanning gevoel van onbalans/flauwvallen en tijdelijk verlies gehoor.

Ook ik heb al jaren geleden de diagnose angststoornis gekregen en helaas is ook per toeval ontdekt dat ik een stil hartinfarct heb gehad.

Al de klachten die ik nu ervaar daarvan is meermaals uitgesloten door de cardiologen dat dit afkomstig is van het hart. Ze geven aan dat het klachten zijn afkomstig van mijn zenuwstelsel.

Ben heel erg benieuwd hoe het nu met de moeder van Elsa gaat en uiteraard met Peter? Wellicht dat we elkaar kunnen helpen om van deze lijdensweg af te komen door onze verhalen met elkaar te delen?

Hoop ooit wat van jullie te horen

Groetjes

Reageren
    Patrick

Ter aanvulling:

Heb vrij recent meerdere onderzoeken gehad die dus geen verklaring kunnen geven, te weten:

-neurologisch onderzoek inclusief MRI
    -meermaals op de eerste Harthulp beland bloedonderzoeken + MRI
    -fysiotherapie
    -BSR
    -Psychologen
    -alternatieve genezers
    -Chiropractor

Niets heeft geholpen en krijg nu een antidepressivum aangeboden waar ik al jaren nee tegen heb gezegd.

Inmiddels ben ik ten einde raad en overweeg om het middel dan maar te proberen maar sta er eigenlijk niet helemaal achter

Reageren
    Michael

Hoi Peter hoe is het inmiddels met je? Ik zit met nagenoeg precies hetzelfde probleem. Geen enkel onderzoek komt wat uit. Ook zo radeloos dat ik vandaag ga beginnen met antidepressiva.

Reageren
Reageer op: Aanhoudende zeer hoge spierspanning in nek en schouders
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.