- V30 oktober 2016 om 14:33
Beste mensen,
Sinds een week of 5 heb ik ineens een aantal vreemde klachten. Het begon met een doof gevoel in mijn linker bovenarm en bovenbeen. Aansluitend hierop heb ik nekklachten gekregen (vastzittende nek en schouders). Eerst alleen links, later ook wel eens af en toe rechts last van gehad. Verder ook een misselijk, angstig, gejaagd gevoel bovenin de buik. Huisartsbezoek leverde niet veel op. Waarschijnlijk stress klachten die vanzelf wel weer over gaan. Advies was om wat meer te sporten en de gedachten eens op iets anders te zetten. Verder was er nog bloed geprikt op glucosewaarde, ijzer en vit. B12 en dit was allemaal in orde, zo ook de bloeddruk. Nu is het 4 weken later en zijn de klachten er nog steeds. Ook heb ik er klachten bij gekregen zoals continue gevoel brok in de keel (globusgevoel), af en toe verhoogde hartslag na het slapen en dus buiten adem zijn. Verder komt het ook nog wel eens voor dat ik s nachts wakker wordt badend in zweet met een gejaagd gevoel op mijn borst. Overige klachten die af en toe optreden zijn duizeligheid, vermoeidheid, vaak moeten plassen, koude handen en voeten, tintelende armen, vingers of benen.
De klachten treden nooit tegelijktijdig op, elke dag treed er wel 1 van bovengenoemde klachten op. Superirritant en ook erg vermoeiend allemaal. Ik ervaar momenteel echter geen stress zoals de huisarts aangeeft, ik denk dat vastgezette spierspanning ten grondslag ligt aan deze klachten. Kan dat? En wat is nu de oplossing hiervoor? Ik heb niet echt de indruk dat het vanzelf over gaat. Ik overweeg deze week een afspraak te maken bij een Body Stress Release therapeut. Iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand hier voor mij DE tip om van mijn klachten af te komen?5 reactiesReagerenJohn (moderator)
30 oktober 2016 om 14:36Ook als je stress niet als zodanig ervaart, kan die er wel zijn.
doe een de test op:
Reageren
hyperventilatietestAnoniem30 oktober 2016 om 16:50Bedankt voor je antwoord Tandor. En wat is er aan te doen om de klachten te verhelpen?
ReagerenJohn (moderator)
30 oktober 2016 om 17:28Als de uitslag van de hyperventilatie test 42 of hoger is, raad ik je aan om naar een fysiotherapeut te gaan voor ademhalingsoefeningen. Daarnaast zou je spierontspanningsoefeningen kunnen doen.
Reageren
Je kunt ze hier vinden:Anoniem31 oktober 2016 om 09:33Score hyperventilatietest is 45.
Reageren
Ademhalingsoefeningen helpen echter niet. Heb dit al geprobeerd. Bovendien, als ik hyperventilatie zou hebben, heb ik de klachten niet in de vorm van een aanval, maar gewoon gedurende de hele dag 24 uur per dag en inmiddels al 5 weken op rij. Ik zie mezelf niet de hele dag ademhalingsoefeningen doen, helemaal als deze geen effect hebben. Ik ga eerst wel eens fysiotherapie proberen om de spierspanning los te krijgen. Bedankt tot dusverJohn (moderator)
31 oktober 2016 om 09:46Bovendien, als ik hyperventilatie zou hebben, heb ik de klachten niet in de vorm van een aanval, maar gewoon gedurende de hele dag 24 uur per dag
Deze stelling klopt niet helemaal. Bij chronische hyperventilatie zou dat inderdaad 24/7 zijn. Maar hyperventilatie kan ook acuut in aanvallen optreden. Er is ook een oefening die bij zo’n aanval gebruikt kan worden. probeer het gewoon eens uit…
Reageren
5 tellen rustig door de neus inademen en 8 tellen door getuite mond rustig uitademen. En dan een aantal keren herhalen.
Het is natuurlijk altijd goed om iets aan de spierspanning te doen.