- Moos26 februari 2018 om 21:00
Geachte lezer,
Ik ben een vrouw van 20 jaar. Op mijn 14e kreeg ik mijn eerste echte keer hevige spierkramp in mijn gehele rechterbeen. Ik ga dan bijna OUT van de pijn. Ik dacht eerst dat dit door volleybal kwam. Ik bleef het veel vaker houden en inmiddels heb ik bijna elke dag kramp in mijn handen. Laatst is mijn kuit verkrampt en kon ik amper lopen voor 3 dagen. Vanmiddag had ik een soort steken in mijn zij, het voelde een beetje als kramp.
Soms heb ik er maanden geen last van en soms is er ineens weer een ledemaat wat vaak zeer gaat doen. Ik volleybal al 2.5 jaar niet meer inmiddels en ik vraag me nu af waar het aan ligt. Ik drink best veel op een dag en het is ook niet altijd na het drinken van alcohol. Zou het kunnen liggen aan de anticonceptiepil ?Danke
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
27 februari 2018 om 00:08Moeilijk om daar zo antwoord op te geven. Ga met e klachten naar de huisarts en laat een bloedonderzoek naar vitamines en mineralen doen
ReagerenMoos27 februari 2018 om 17:56Ik heb een aantal jaar geleden bloed geprikt en daar kwam uit dat ik een licht tekort had aan vitamine b12. Toen heb ik 3x een shot gekregen van de dokter middels een injectie en daarna besloten dat niet meer te doen omdat ik me niet fitter ging voelen. Hangt dit misschien samen?
ReagerenJohn (moderator)
27 februari 2018 om 18:49Na 3 injecties zal het niet meteen opgelost zijn. Eigenlijk zou er een nieuwe bloedonderzoek gedaan moeten worden
ReagerenMoos27 februari 2018 om 18:57Oke! Super bedankt
ReagerenCatootje28 februari 2018 om 19:24Gebruik van de pil zorgt voor de onttrekking van diverse vitaminen en mimeralen aan je lichaam, zoals Q10, magnesium, zink, selenium, kalium vitamine A, B C en E en een verhoogde waarde van koper. Daarnaast bevordert hij een toestand van oestrogeendominantie. Dan is het oestrogeen relatief te hoog ten opzichte van het progesteron. Dit kan ook allerlei klachten geven.
Reageren
Gebruik van (veel) alcohol zorgt voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel en het berooft je lichaam van allerlei vitaminen en mineralen, waaronder magnesium, vitamine B en zink.
Dit alles kan dus klachten geven en hoeft niet zozeer op te treden direct na alcoholgebruik, omdat het hierbij gaat om de ontregelingen op de wat langere termijn. als je een snoepje eet krijg je ook niet meteen een gaatje maar juist bij langdurig snoepen raak je ontregeld.
Belangrijk dus om te zorgen voor complexe koolhydraten,eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment,liever zo min mogelijk alcohol als je gezondheid je lief is. Anticonceptie heroverwegen. In elk geval zorgen voor wat aanvulling van stofjes. vitamine B12 kan ook in de vorm van zuigtabletten, wel metylcobalamine of adenosylcobalamine.