Home / Spieren, pezen, botten & gewrichten / Rugklachten?
Ik heb al sinds ik me kan herinneren rugklachten. Als ik het koud heb en ga rillen, krijg enorme pijnscheuten onderaan mijn rug (het diepste punt in de bocht zegmaar), met kou heb ik het meeste last. Als ik buk, of overeind kom, weer pijn. Het voelt als een soort steek, alsof er messen in worden gestoken. Natuurlijk heb ik hier niet altijd last van, maar echt met bepaalde bewegingen of inspanningen. Als ik te lang zit, iets optil, me uitstrek, etc. Mijn ouders zeggen dat ik mijn rug gewoon moet strekken en dat zou moeten helpen, maar ook dat doet pijn en na het strekken is de pijn erger. Ik ben toen ik een jaar of 8 was lelijk gevallen op de trampoline waar mijn rug soortvan "knakte". (Ik ben nu 16). Het enige wat ik nog weet is dat ik wakker werd in het ziekenhuis en dat mijn moeder zei dat ik oke was. Kan er misschien toch iets fout zijn? Moet ik dringend naar de dokter?
Ik zou wel naar de dokter gaan met de klachten
Na een val kan je soms lang klachten houden. Vroeger zelf een val gemaakt van de hooizolder. Langere tijd last gehad, totdat iemand mijn nek 'kraakte. Een paar jaar geleden na een ongeluk langere tijd fysiotherapie, van iemand die ook osteopathie doet, gehad om mijn rug weer los te maken en recht te zetten.
Zou misschien kunnen zijn dat er iets scheef of bekneld zit en dan moet je daar wat aan laten doen.
Soms kunnen er ook andere factoren spelen. Zo kan een tekort aan vitamine D zich soms ook uiten in rugpijn.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!