Zoeken Vraag het forum

Syfillis rash verschenen een week ná de penicilline injectie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Peter

Ik had een klein wondje op mijn penis, dat begon steeds iets groter te worden. Ook was de lympfe klier in mijn lies pijnlijk gezwollen. Na 4 dagen begreep ik dat ik syfilis heb. Ik heb meteen benzathine penicillin 2.4miu laten zetten.

Dat is nu een week geleden. Het wondje is aan het genezen, de lympfe klier doet geen pijn meer. Nu heb ik echter opeens een rash over mijn bovenlijf heen zitten.

Is dit normaal dat dit nog gebeurd na de injectie?! Moet ik nog een keer benzathine penicillin laten zetten of kan ik beter verder met ceftriaxone 2gr per dag voor 14 dagen? De beide combineren wellicht?

Ik ben in het buitenland. De medicijnen hebben we voorhanden maar geen dokter. Zonder spoedig advies zal ik beide antibiotica combineren voor de zekerheid.

8 reacties
    Reageren
    Peter

PS: Ja natuurlijk is dit na geslachtsgemeenschap gebeurd.

Reageren
    Peter

Key Information Regarding Post-Treatment Rashes

-Mechanism: When penicillin kills the syphilis bacteria (Treponema pallidum), your body may react to the dying bacteria, causing symptoms or a worsening of existing lesions.

-Delayed Reaction: Although commonly seen within 24 hours (Jarisch-Herxheimer reaction), some sources highlight a later exacerbation of secondary syphilitic lesions (skin rashes) occurring 6 to 10 days after treatment, which then recede in a few days.
    ———————————————
    Ik twijfel of ik voor de zekerheid toch nog een 2de benzathine penicillin 2.4miu moet zetten.

Reageren
    Anoniem

Bij syfilis in stadium 1 of 2 is eenmalig 2,4 mln. IE Benzathinebenzylpenicilline intramusculair wat wordt voorgeschreven. De injecties moeten in beide bilspieren worden gezet, dus per bil ongeveer de helft van de injectievloeistof (samen de 2,4 mln. IE).

Op basis van wat je beschrijft (wondje, werd groter, enkele dagen erna conclusie syfilis) is dat stadium 1 of begin stadium 2, en dus niet latent.

Een Jarisch-Herxheimer reactie komt meestal wel wat sneller dan pas na een week. De rash kan ook een reactie zijn op cellen van de bacterie die nu massaal dood gaat of een allergische reactie op het antibioticum.

Ik zou voorzichtig zijn met zomaar allerlei antibiotica nemen.

Reageren
    Peter

Bedankt voor de snelle reactie. Veel antibiotica kun je samen nemen mits er geen onderlinge negatieve interacties zijn. De combinatie penicilline en ceftriaxone kan ik weinig info over vinden, de combinatie doxycycline en ceftriaxone wel. Een vriendin van me kreeg eens 5 verschillende antibiotica mee om door elkaar te nemen. Dat vond ik een beetje absurd maar het kan als er geen interacties zijn.

Dit vond ik nog in het frans:
    The combination of penicillin and ceftriaxone is often synergistic, used to broaden the antibacterial spectrum or treat severe infections, including enterococci or syphilis. Although this combination can be effective, it must be administered under strict medical supervision, as ceftriaxone carries a risk of precipitation.

Ik heb voor de zekerheid maar nog een Benzathinebenzylpenicilline 2,4 mln laten zetten alhoewel ik denk dat het een reactie is op de dode bacteriën dus ben niet van plan iets te combineren.

Reageren
    Anoniem

Dan begrijp ik niet goed waarom je hier een vraag stelt, als je toch al wist wat je zou doen (want dat blijkt wel).

Dat antibiotica samen gebruikt kan worden wil toch niet zeggen dat je maar zoveel mogelijk antibiotica moet nemen? Wel eens gehoord van resistentie? Dan ben je verder van huis…

Maar goed, veel succes en een goed herstel toegewenst.

Reageren
    Peter

Beste anoniem, 2 soorten antibiotica is juist tégen een resistente bacterie welke ik gisteren dacht dat ik had tot ik het antwoord op Google vond dat het een Jarisch-Herxheimer reactie kon zijn:
    ——————————————
    Het gelijktijdig voorschrijven van twee soorten antibiotica gebeurt vooral om hardnekkige of gecombineerde infecties effectiever te bestrijden en om resistentie te voorkomen. Door de combinatie werken de medicijnen op verschillende manieren, wat de kans verkleint dat bacteriën overleven en resistent worden.

Belangrijkste redenen voor combinatietherapie:
    -Breed spectrum: Het aanpakken van meerdere soorten bacteriën tegelijk, vaak ingezet als de verwekker niet precies bekend is.
    -Synergie: Twee antibiotica versterken elkaars werking, waardoor ze effectiever zijn samen dan alleen.
    -Resistentiebestrijding: Bij een bekende, multiresistente bacterie is een combinatie soms de enige overgebleven behandeloptie.
    ——————————————

Inmiddels denk ik echter dat het komt door de vitamine pillen die ik bij puur toeval net óók recent ben begonnen te nemen?! Ik neem er 4 in plaats van 2 per dag. Zou de huiduitslag bijna houden zo goed voel ik me er van haha. Even stoppen en hopen dat het snel verdwijnt.

———————————–
    Huiduitslag door vitaminepillen (vaak door overdosering of overgevoeligheid) duurt meestal enkele dagen tot twee weken na het stoppen met het supplement.
    -Huiduitslag (rode vlekken, bultjes, jeuk) ontstaat vaak door een te hoge dosering (bijv. vitamine B6 of B3/niacine) of een allergische reactie.
    ———————————–

Had de dokter dit stomme toeval voorzien? Of zat ik binnenkort dubbel aan de antibiotica? Ik weet het niet, blij in elk geval dat Google zulke goede informatie geeft tegenwoordig.

Reageren
    Tio

Uk heb een boek gelezen over syfilis en daar staat in dat syfilis the great imitator wordt genoemd omdat het overal op kan lijken. Die riseolen op de borst rug armen benen en op voetzolen en handpalmen. Vroeger had men zweren in het gezicht. Jan Toiirop en Toulouse Lautrec en Theo van Gogh hadden sydilis en vaak kunstenaars en schilders. Er is ook aangeboren syfilis de congentiale en de zoon van Rembrand had congentiale syfilis tijdens de geboorte opgedaan en het is te zien aan de zafeldakneus, Ook zeevarenden werden gewaarschuwd voor syfilis omdat zij lang van huis waren en over zee. en er zijn ook posters van verschenen zoals Maybe she is a bag of trouble met daar op die poster een vrouw met een sigaret in d mond en de poster met de tekst She looks clean but en dan staat er een vrouw die slaat een arm om een cafebezoeker heen. Ik heb ook eens gehoord dat een getrouwde vrouw besmet is geraakt met syfilis terwijl zij altijd trouw is gebleven en bij klachten is zij toen naar de dokter gegaan en het is een laat stadium ontdekt en wel in stadium drie en moest toen aan het infuus en kreeg een slecht zicht en gehoor en op dn duur tast het organen en het hart en aorta aan en men kan zenuwuitval krijgen en dementie en grootheidswaan en ook zeiden ze dat Idi Amin Syfilis zou hebben. Ook in het ziekenhuis op de poli was een poster met de tekst when you go overdees voor zeevarenden die lang van huis waren en een heel ver land bezochten zoals nieuw guinea en Zuid Amerika.

Reageren
    Tio

Ik heb een boek gelezen en dat gaat over syfilis . Vroeger pronkten rijke kooplui met hun syfilis zweren als teken van welstand en rijkdom . Ook de zoon van Rembrand had syfilis en wel de aangeboren vorm van syfilis maar die komt nu niet meer voor. Rembrand heeft zijn zoon ook geschilderd en staat afgebeeld met de typische zadeldakneus veroorzaakt door syfilis . Jan Toorop en Toulouse Lautrec en de broer van Vincent van Gogh Theo van Gogh hadden ook syfilis. Vroeger waren er ook posters voor zeevarenden die verre reizen maakten en lang van huis waren en men wou hun bewust maken van de gevaren. Zo was er een poster waar een vrouw op afgebeeld stond met een sigaret in de mond en dan staat er op die poster Maybe she is a bag of trouble en een vrouw in het cafe slaat een arm om een militir heen en dan staat er een tekst she may look clean but be aware of STD. Ik heb wel gehoord dat MSM contacten een hoger risico vormen en met illegaal verblijvende personen. Ik dacht dat syfilis bijna niet meer voorkwam maar nu hoor je dat het wel vaker voorkomt. Idi Amin zou ook syfilis hebben en er werd gezegd dat ie hoogheidswaanzin zou hebben en er komen ook persoonlijkheidsveranderingen voor in het laatste stadium van syfilis en dementie en woedeaanvallen en hoogheidswanen en aorta en hart en kransslagadervernauwing. of zoiets en blindheid en doofheid.. Condooms zijn niet 100% veilig. en jongeren zijn nogal roekeloos. En ook zij die hier illegaal zijn en MSM anonieme contacten Er waren ook backbare parties Bugchasers and giiftgivers en zij die het geven en doe zitten er verstopt en dat moet een sensatielelement in zich hebben maar ik denk dat het verboden is want met opzet een ander dat geven maar de bugchaser is er zich van bewust.

Reageren
Reageer op: Syfillis rash verschenen een week ná de penicilline injectie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.