- Jj23 februari 2025 om 00:24
Beste,
Ik heb ergens halverwege december 2024 (exacte datum weet ik niet precies meer) onbeschermde sex met een man gehad. 2 weken later bemerkte ik een rode hard aanvoelende zweer op mn eikel die geen pijn deed. Ik heb daarop een paar dagen gewacht en uiteindelijk een afspraak met mijn huisarts gemaakt. Op 16 januari bloed geprikt i.h. ziekenhuis en het bleek syfilis te zijn. Daarop volgend op 22 januari heb ik bij de huisarts een benzylpeniciline injectie gehad in mijn beide billen. Mijn huisarts zei na de beide spuiten gegeven te hebben dat ik nu beschermd ben tegen de bacterie en dat ik mij een dag niet goed kon voelen. Ik heb echter nergens last van gehad behalve een beurs gevoel in mn billen. Ik moest ook een paar weken wachten met sexueel contact. Echter nu een maand later is het nog steeds zichtbaar waar de zweer op mijn eikel gezeten heeft. Je ziet duidelijk de contour van de rand van de zweer en de huidskleur is anders. Is dit normaal? Ik lees overal dat de zweer binnen 3 tot 6 weken vanzelf verdwijnt (ook onbehandeld) bij mij dus niet zo het lijkt…. en is dit dan ook nog besmettelijk of kan ik inmiddels weer met een gerust hart sexueel contact hebben? Ik heb tot op heden nog geen sexueel contact met een ander weer gehad.Mijn huisarts gaf aan dat ik over een half jaar weer bloed moet laten prikken om te kijken of de waarden gedaald zijn. Nu heb ik nog een thuistest liggen, heeft het zin om bijvoorbeeld in maart of april deze thuistest te doen om te zien of hij negatief is op syfilis of niet?
Ik ben een beetje angstig dat ik ondanks de benzylpeneciline injecties een ander alsnog kan besmetten ook omdat je de plek waar de zweer heeft gezeten nog duidelijk kunt zien. Trekt dit ooit nog weer weg?
3 reactiesReagerenAnoniem23 februari 2025 om 08:25Allereerst kan je het beste het advies van de huisarts opvolgen. Een eerdere test kan heel goed een verkeerd beeld opleveren. Ik zou dat dus niet doen.
De zweer was een flinke beschadiging van de huid. Het is niet raar dat het een hele tijd duurt voordat dit litteken verdwijnt. Dat heeft niets te maken met het wel of niet hebben van de infectie. De zweer verdwijnt nl. ook wanneer je niets had gedaan. Dat is juist het venijnige van syfilis: je krijgt een zweer, die verdwijnt weer, en mensen denken dan dat de ziekte weg is.
Bij twijfel kan je altijd de huisarts bellen en je vragen daar stellen. Het is nl. ook belangrijk dat als je daar onder behandeling bent, de arts ook op de hoogte blijft van wat er bij jou speelt qua herstel en vragen daarover.
ReagerenJj23 februari 2025 om 11:02Als de zweer een hele beschadiging is vd huid en het daarom een hele tijd duurt voordat dit litteken volledig verdwenen is waarom lees je dan overal dat de zweer binnen 3 tot 6 weken verdwijnt? Bij mij duurt dit dus veel langer…
Kun je gewoon sexueel contact hebben op een veilige manier? Ondanks dat je dit litteken nog hebt? Of is er dan ook nog de kans op besmetting met degene waarmee je sex hebt?
Je raadt de thuis test dus af om alsnog te doen? Ik was nl wel benieuwd nu ik een maand geleden de injecties heb gehad of het resultaat van de thuistest nu ook negatief zou zijn. Of zou de thuistest alsnog een positieve uitslag geven omdat de bacterie altijd zichtbaar blijft in het bloed?
ReagerenAnoniem23 februari 2025 om 15:27Dat laatste sowieso niet: je kan bij een test zien of er antistoffen zijn (van een oude infectie) of een actuele infectie.
Bespreek je vragen met de huisarts.
Reageren