Zoeken Vraag het forum

Betrouwbaarheid hiv test

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • John (moderator)

Het was weekend… gewoon nog even wachten

Jeffrey

Hi! Ik lees hiv testen vanaf 6 weken bij 4de generatietesten. Hoe is dat van hiv combo (snel) test? Las in oudere berichten hier vanaf 4/5 weken betrouwbaar?

Reageren
    John (moderator)

Dat zijn dezelfde testen en ze zijn vanaf 4 weken best betrouwbaar maar dan moet er altijd nog een controle test worden gedaan. Vanaf 6 weken hoeft dat niet

Reageren
    Jeffrey

Er zijn geen eerdere testen mogelijk/beschikbaar?

Reageren
    John (moderator)

In principe niet

Reageren
    John (moderator)

de tijd is al van 3 maanden naar 6 weken teruggebracht

Reageren
    Julia

Ik was er echt van overtuigd dat ik hiv positief zou zijn. Ik ben 10 weken lang ziek geweest na een onbeschermd contact. Het is begonnen met PID, na twee zware antibiotica kuren kreeg ik allerlei klachten, o.a. huiduitslag (mijn hele hoofd zat onder de rode papels), zichtbaar opgezette lymfeklieren ten grote van een knikker, schimmelinfectie in mijn mond, braken, diarree en koorts. Op 45 en 69 dagen negatief getest op soa dmv bloedtest. Hiv is getest met een combo test. Ik kan er hiermee vanuit gaan dat ik negatief ben toch? Zo opgelucht. De klachten zijn waarschijnlijk ontstaan door/na de PID. Mijn hele lichaam was ontregeld en uit balans. Dus mensen zelfs met alle klachten hoeft het echt niet zo te zijn!! Nu kan ik eindelijk door met mijn leven en ben ik hopelijk snel weer helemaal opgeknapt (nog steeds last van opgezette klieren, huidproblemen en vermoeidheid).

Reageren
    John (moderator)

Als je een negatieve combotest had bij 6 weken heb je dus geen HIV

Reageren
    Jeffrey

ik heb een shemale op de wallen gepijpt zonder condoom en laten neuken met condoom.
    bij 4 weken thuistest (opsturen lab soapoli online) en gister bij 5 weken bij stadskliniek uitgebreide soa test (keel/anus/urine/bloed) gedaan. Alles negatief. Kan ik dit nu achter me laten?

Reageren
    John (moderator)

Vol;gens de geldende algemene regels staan er 6 weken voordat je echt 99% betrouwbaar kunt testen, maar met de huidige testen moet 5 weken ook geen probleem zijn

Reageren
    Jeffrey

In cominatie met her verhaal is het risico te verwaarlozen toch?

Reageren
    John (moderator)

Doorgaans is het risico bij orale seks erg klein

Reageren
    Angstig

Hoi allemaal,

Ik merk dat ik niet de enige ben die zich ontzettend zorgen maakt om HIV. Dit ondanks dat ik overal lees dat de kans op besmetting bij hetero contact zeer klein is. Toch heeft het feit dat ik chlamydia heb opgelopen van een dame uit duitsland (lees niet betaald) waar ik anale en vaginale sex (onbeschermd) mee heb gehad, zijn sporen achter gelaten. Ik zelf heb in eerste instantie niet eens aan hiv gedacht tot dat mijn huisarts zei dat ik mij hier op moet laten testen.

Nu vraag ik mij af hoe groot nu eigenlijk de kans is op hiv na eenmalig anaal/ vaginaal contact met een vrouw uit Duitsland. Zij zelf gaat omdat ik haar heb aangegeven hier ontzettend over te stressen en haar opmerkingen dat ze het normaal veilig doet, geen sex heeft gehad met bi sexuele mannen en zondermeer niet heel sexueel actief is, zichzelf in duitsland (Gratis test) volgende week testen. Dit geeft mij hopelijk wat meer rust. Wel heb ik mezelf ook laten testen in Nederland. Hierbij heb ik niet de 4 weken aangehouden (of 3 maanden waar de huisarts op hamerde dat ik mezelf dan pas mocht testen) maar 25 dagen. Hoe nuttig is deze test aangezien het geen 28 dagen betreft, maakt dit echt zo’n groot verschil?

Klachten heb ik verder totaal niet die bij een acute hiv infectie horen, wel heb ik dat de chlamydia kuur niet heeft gewerkt (2x 500mg antibiotica). Symptomen waren weg voor 3 dagen, daarna zijn ze weer langzaam aan terug gekomen. Gisteren dan ook nogmaals 2x zelfde anitibiotica ingenomen (8 dagen na vorige dosis) gewoonweg omdat de eerste niet heeft gepakt m.i. (weer afscheiding en pijn bij plassen plus steken in balzak). Dit verstevigd bij mij de angst dat ik misschien dan toch HIV zou kunnen hebben opgelopen.

Kort samengevat dus het volgende:
    – Heeft mijn test na 25 dagen uberhaupt nut gehad (3 dagen voor officiële window fase)
    – Hoe kan het dat de antibiotica kuur niet heeft gewerkt (geen sex of andere handelingen gehad, gewoon met rust gelaten na innemen)
    – kan het feit dat de antibiota niet heeft gepakt een signaal zijn dat ik HIV heb
    – Hoe groot is de kans dat je hiv krijgt van eenmalig anaal/ vaginaal contact met een hetero vrouw (uit toch wel een land dat HIV en SOA preventie hoog naleeft met gratis testen)?
    – Is mijn angst uberhaupt gegrond of laat ik mezelf leiden door het feit dat de huisarts mij hierop wil testen?
    – Heeft het nut om een zelftest via soa poli te kopen (deze geven 4 weken aan dus zou zondagkunnen uitvoeren om alsnog op de 4 weken te testen) of is dit overdreven na de ziekenhuis test na 25 dagen?
    – Gebruiken alle ziekenhuizen in Nederland de combi gen 4 test?

Reageren
    Angstig

Aanvulling, wel heb ik vandaag een flinke tong vol met spruw (normaal wel wat achterop mijn tong maar nu voor en achter). Dit kan ook door de antibiotica komen? 2x kuur azitromycine in 8/ 9 dagen tijd?

Reageren
    John (moderator)

Testen kan vanaf 4 weken. Dat is dan al een redelijk betrouwbare test, maar er zal dan toch nog een controle test gedaan moeten worden bij 6-8 weken.
    Waarom de antibiotica niet gewerkt zou hebben kan ik je ook niet zeggen.
    De officiële windowfase is dus ook geen 4 weken maar gaat tot 6 weken. In Nederland worden alleen nog maar 4de gen. combotesten gebruikt

“Zij zelf gaat omdat ik haar heb aangegeven hier ontzettend over te stressen en haar opmerkingen dat ze het normaal veilig doet, geen sex heeft gehad met bi sexuele mannen en zondermeer niet heel sexueel actief is” Dat is dan voor wat het waard is. Ze deed het onveilig met jou en blijkbaar heb je dan dus ook chlamydia gekregen.

Reageren
Reageer op: Betrouwbaarheid hiv test
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.