Zoeken Vraag het forum

Betrouwbaarheid HIV test

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste dokter.nl,

Ik heb onbeschermde seks gehad met een vrouw, en kreeg 1-2 dag(en) erna een ‘eikel onsteking’. Ik kreeg daarna ook iets wat leek op een lichte diaree 2 weken erna die ongeveer 5-6 dagen duurde. Ik heb 3 weken na onveilig seks een soa test (bloed en urine onderzoek) laten doen bij de HMC op Chlamydia, Gonorroe, Hep A. & Hep B. , HIV en Syfilis. Allemaal waren negatief, alhoewel de eikelonsteking intussen na 6 weken nog niet weg is, en ik eergisteren langs ben geweest bij de huisarts, die heeft een zalf voorgeschreven en zei dat er geen soa symptomen op m’n eikel zijn en eerder een schimmelinfectie zou zijn. Verder heb ik na 2 weken na onveilig seks tot de dag van vandaag ook nog zo een soort licht gevoel in mijn hoofd, maar weet niet precies of dat de symptomen zijn van HIV of andere oorzaken, want tijdens sporten heb ik helemaal geen licht gevoel in mijn hoofd ofzo.

Mijn vraag is: is de HIV test wel betrouwbaar? Want de huisarts zei dat 3 weken voldoende en betrouwbaar is. Ook bij de Centrum Seksuele Gezondheid (GGD) gebeld en mijn situatie uitgelegd, en die zeiden hetzelfde dat 3 weken in principe voldoende/betrouwbaar is. Alhoewel er werd gezegd dat je na 3 maanden nog een keer kunt testen om het definitief uit te sluiten.

Zou ik me zorgen om moeten maken of ik HIV heb of niet?

76 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De HIV test was niet betrouwbaar. Ook voor syfilis en Hep was het te vroeg. Dat kan vanaf 4 weken en dan moet er alsnog een controle test worden gedaan.
    Maar bij “normale” hetero seksuele contacten is het risico op HIV sowieso al erg klein

Reageren
    Sammy

Hoe betrouwbaar is een test na 6 weken. Moet je deze herhalen na 12 weken als hij negatief is?

Reageren
    Anoniem

Een hiv test is na 6 weken betrouwbaar. Herhalen na 12 weken is niet nodig.

Reageren
    Sammy

Graag hoor ik van John of een hiv test na 6 weken genoeg is of deze nog herhalen na drie maanden als ie negatief is na zes weken!

Reageren
    John (moderator)

dat is voldoende

Reageren
    Sammy

Ik heb een test gedaan voor hiv na 6 weken en die was negatief. Ik heb nog wel last van nachtzweten en spierpijn. Moet ik me nou nog weer na 6 weken weer laten testen? Ik ben echt gestresst en kan niet meer goed eten slapen en functioneren.

Reageren
    Anoniem

Volgens mij heb je weer een andere naam en ben je je vragen weer voor de zoveelste keer aan het stellen, is het niet?

Je hebt hierboven het antwoord toch gelezen:

“Een hiv test is na 6 weken betrouwbaar. Herhalen na 12 weken is niet nodig.”

Wat denk je zelf dat het antwoord is op je vraag:

“Moet ik me nou nog weer na 6 weken weer laten testen?”

Dat jij gestresst bent en niet meer goed eten slapen en functioneren komt doordat je een angststoornis hebt.

Reageren
    Sammy

Ik heb geen andere naam. Sorry dat ik dingen zo vaak vraag maar ik ben zo angstig. Ik heb nog steeds spierpijn en soort aften in de mond en een wit puntje in de keel en ook kriebel in de keel langer dan 4 weken al. Mijn huisarts zegt dat ik na 12 weken pas zeker weet of ik positief ben of niet. Maar jullie zeggen dat 6 weken genoeg is. Wie moet ik dan geloven. Iedereen zegt wat anders. Nogmaals sorry dat ik jullie lastigval maar ik ben echt een angsthaas.

Reageren
    Anoniem

Het is 6 weken. De 12 weken komt uit een verouderd protocol.

Reageren
    Sammy

Dus ik heb het niet en krijg het ook niet?

Reageren
    John (moderator)

6 weken is voldoende. Je hebt dus geen HIV

Reageren
    Sammy

Hier zeg je weer iets heel anders klopt toch niet

Reageren
    John (moderator)

Je moet eens met een psycholoog gaan praten over je angsten.
    Dat was een berichtje dat inmiddels 8 jaar oud is. In de tussen tijd zijn er andere testen op de markt gekomen die worden gebruikt.
    Dus ja. 8 jaar geleden had ik inderdaad een ander antwoord gegeven

Reageren
    Sammy

Sorry man!!! Ik bied me excuses aan. Ik hoop dat je gelijk hebt anders krijg ik een hartaanval als ik het wel krijg. Ik loop al bij psycholoog en die word af en toe ook gek van mij. Ik hoop dat je gelijk hebt man en dat ik het niet krijg! Ik heb echt erge spierpijn en keelpijn en zweten in de nacht en soort aften in de mond en diarree gehad ik weet niet hoe dit ik nog negatief ga testen na drie maanden.

Reageren
Reageer op: Betrouwbaarheid HIV test
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.