Zoeken Vraag het forum

HIV 1/2 window

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Tom

Hi allemaal,

Ik lees hier vaker berichten waarin het moment van testen wordt besproken. Vaak wordt uitgegaan van een betrouwbare test 6-8 weken na risicocontact. Dit is geldend voor de vierde generatie hivtest, die zowel test op antistoffen als op het antigeen (P24). Nu is mij echter opgevallen dat HIV-2 geen extra analyse krijgt. We weten dat dit type virus vooral in West-Afrika voorkomt, maar het is ook al gezien in West-Europa en Amerika. Niet voor niets nemen artsen het mee in de combinatietest, zou je zeggen.

Ik lees in de Britse guidelines (bron: https://www.bhiva.org/HIV-2-guidelines ) voor HIV-2 het volgende:

Fourth-generation serology tests (see Appendix 2) have become the mainstay of HIV diagnosis, but
    their development has resulted in bias towards the timely detection of HIV-1 infection. The inclusion
    of p24 antigen detection in some tests is designed to be specific for HIV-1 only; so in terms of HIV-2
    diagnosis, the ‘antibody/antigen’ test format is solely an antibody test and can justifiably be
    regarded as equivalent to third-generation tests. A negative result in a screening test must therefore
    be interpreted with consideration of the ‘window’ period in which a genuine HIV-2 infection may not
    be detected by antibody alone.
    The window period for HIV-2 antibody detection is considered to be at least as long as for HIV-1. The
    BHIVA/BASHH/BIA Adult HIV Testing guidelines strongly recommend using a test at a time point at
    which it has a 99% probability of detecting infection [31]. For third-generation tests, the cumulative
    probability of a false-negative HIV test result is 5%, 1% and 0% by 40, 85 and 99 days post-exposure,
    respectively [32]. Applying this reasoning to HIV-2 antibody detection, the window period can be
    established as approximately 90 days from exposure.

Ik heb hier twee vragen over.

1) Is er Nederlands onderzoek hierover? Het lijkt me toch handig als we uit kunnen gaan van de maximale 3 maanden, zonder uitzonderingen mits iemand aan de chemotherapie zit of een stoornis in het immuunsysteem.

2) Stel, iemand heeft blijvende klachten en test negatief daags na de 3 maanden in de combinatietest. Is HIV-2 dan ook uitgesloten?

5 reacties
    Reageren
    Tom

3) Zou aanwezigheid van andere infecties (hepatitis B,C, syfilis) nog een rol spelen in het vertragen van de testperiode?

Reageren
    John (moderator)
    John (moderator)

Wat bedoel je met extra analyse? Voor beide typen wordt er hier doorgaans op AG AS getest

Reageren
    Tom

Volgens mij heb je het dan over een 5e generatietest? Die maakt het onderscheid tussen HIV-1 en HIV-2, zodat je direct kunt zien welke van de twee je hebt opgelopen. Maar de 4e generatie test op antistoffen HIV-1/2 en antigeen(P24) voor HIV-1. Corrigeer me als ik het fout heb.

Met analyse bedoel ik studies/onderzoek naar de windowperiode voor HIV-2. Ik kan hier nergens keiharde data over vinden, maar misschien weet jij meer.

Zie ook aidsmap.com. Bron: https://www.aidsmap.com/about-hiv/what-window-period-hiv-testing Zij leggen uit waar de 45 dagen windperiode vandaan komt. Maar onderaan lezen we het volgende:

“The data are based on individuals with HIV-1 subtype B (the form of HIV most commonly found in Western countries) and it’s possible that tests are less sensitive to other subtypes.”

Moeten we het dan toch houden bij 90 dagen of is dit zelfs niet helemaal zeker?

Reageren
    John (moderator)

Nee 4de generatie.
    Voor zover mij bekend wordt zowel op AG en AS getest want voor beiden typen wordt dezelfde test gebruikt. De testuitslagen die ik zie vermelden beide typen
    Voor mij zijn de richtlijnen die in Nederland gelden en de testen die in Nederland worden gebruikt maatstaf gevend. Er zijn wel 1000 publicaties op internet te vinden die allemaal iets anders vertellen. De betrouwbaarheid van de publicaties is niet te controleren. Bovendien is een HIV II infectie in Nederland toch echt zeldzaam

Reageren
Reageer op: HIV 1/2 window
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Acne bij baby’s: wat kun je doen?

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.