- Anoniem26 november 2018 om 13:19
Tandor,
Nu weet ik van verschillende bronnen dat de combo test na 6 weken als definitief kan beschouwd worden.
Ook dat Hiv2 zeldzaam is in Nederland en ook dat Hiv 2 moeilijker overdraagbaar is.
Mijn vraag is:
Stel dat ik na 6 weken negatief ben met de combotest. Kan ik Hiv2 dan ook achter me laten met enkel oraal contact?
Is de window period hetzelfde als Hiv1?
9 reactiesReagerenBNB26 november 2018 om 14:16De windowperiode is hetzelfde als bij HIV1.
De immuunrespons is bij HIV2 niet trager dan bij HIV1. Het is waarschijnlijk zo (bleek uit een aantal studies uit 2012) dat de antilichamen het HIV2 virus beter kunnen neutraliseren , en dat dit waarschijnlijk de reden is dat de virale lading (viral load) lager is bij HIV2 dan bij HIV1, dit is allemaal ook heel interessant bij het ontwikkelen van een eventueel HIV vaccin in het algemeen. Maar bij het onderzoeken van deze feiten bleek dat HIV2 immuunrespons niet trager verloopt dan bij HIV1.
Er zijn nu 3 beschreven studies van een primaire/acute HIV2 besmetting. De verschillende windowperiodes toen de test het oppikte waren 1) onderzoek in 2018, na 3weken en herhaling van test na 5 weken beide positief 2) in 1995 na 37 dagen positief en 3) het verst in het verleden, reeds in 1988 na 3maanden en 8 dagen, maar toen werd er nog niet standaard op HIV2 getest en werd er toch maar werd verder gezocht in dit geval omdat er symptomen waren tot ze na drie maanden ook een HIV2 test hebben gedaan. De eerste symptomen waren hier wel zichtbaar na 3 weken, dus ook niet trager dan 6 weken.
ReagerenAnoniem26 november 2018 om 14:19Bnb,
Super dank! Eindelijk na 6 weken van stres kan ik goed slapen.
Mijn grote dank aan je.
Dus eigenlijk is dan de bewering.
Na 6 weken is nog geen enkel geval bekend vn zowel Hiv 1 als 2 dat iemand van negatief naar positief is gegaan.
ReagerenBNB26 november 2018 om 14:46Ik wil je zeker niet ongerust maken, maar schrijf gewoon wat ik weet, aangezien ikzelf ook een risico heb gelopen op HIV2, en daarom obsessief alles heb uitgezocht wat er ook maar te vinden was.
Ik kan ook wat Frans (als Vlaming) en heb ook de Franse voorschriften uitgeplozen. In Frankrijk wonen in Europa de meeste mensen met HIV2. Frankrijk houdt het voor HIV2 ook 6 weken. Ook de Europese richtlijnen spreken over 6 weken (bij gebruik van een 4e generatie test).
Echter zijn er altijd uitzonderingen, waaronder de Duitsers. Blijkbaar zijn er zeldzame gevallen dat de aanmaak van antilichamen langer duurt dan 6 weken, maar niet langer dan 8 weken. Zij formuleren het als volgt. Een vrije vertaling: “Het is onwaarschijnlijk dat men net een HIV2 infectie oploopt wat al zeldzaam is, en dan ook nog een zeldzame vertraging van aanmaak van antilichamen heeft. De doorsnee patient zit bij 6 weken ook al aan de zekere kant”
Je ziet, in de wetenschap is niets 100%, of zwart – wit. Maar voor jouw geval zijn er veel mensen die zeggen dat het helemaal in orde is. De Duitsers (grundlichkeit?) maken er een kanttekening bij.
Ik zou toch gerustgesteld zijn in jouw plaats. Ik ben zelf met mijn negatieve testuitslag van de huisarts van 6 weken naar het ITG helpcenter getrokken om te overleggen. En de arts was eigenlijk al zeer gerust in de situatie. Er is toen enkel nog een test uitgevoerd ter plekke (sneltest) om mij gerust te stellen, en die was ook negatief (en ondertussen was het al 9 weken na het risico).
Ikzelf heb de fout gemaakt om helemaal door te slaan, en heb het veel te lang laten duren. Bekijk je situatie, en met de uitslagen en het genomen risico sta je er goed voor!
ReagerenAnoniem26 november 2018 om 14:54Precies klopt ik was ook doorgeslagen tot die test van 6 weken. Engelse zeggen zelfs 4 weken is voldoende.
Thx voor je input.
Tandor aan jou de vraag nog
Dus er is geen enkel geval van negatief naar positief voor zowel Hiv 1 als 2 na 6 weken?
ReagerenJohn (moderator)
27 november 2018 om 00:56Dan heb je geen HIV. geen I en geen II
ReagerenIemand27 november 2018 om 06:43John (moderator)
27 november 2018 om 17:32Nee niet nodig
ReagerenIemand30 november 2018 om 07:56Tandor,
Zoals je zei na 6 weken hoef je niet meer te testen. Ik heb na 46,5 dagen nog een combo test gedaan weer negatief.
Moet ik doorgaan tot week 12?
ReagerenJohn (moderator)
30 november 2018 om 20:38ik zou er maar mee stoppen
Reageren