Home / Hiv & Aids / Hiv test 4 weken
Sorry. Ik vraag dat aangezien ik meestal lees dat een negatieve test na 4 weken toch al veel zekerheid geeft (ok geen 100% maar toch).
Ik las dat met 6 weken de test 98 procent betrouwbaar is, en dat dit is omdat er nog een kans zou bestaan dat je vals positief zou testen.
Ik ben met 6 weken Negatief getest uiteraad blij mee maar mijn vraag is
Als je wel HIV hebt, test je dan altijd postief met 6 weken op Antigenen (p24) ongeacht of je nou wel of geen antistoffen hebt aangemaakt ?
Een negatieve test bij 6 weken betekent geen hiv. Voor al het overige zal je een studie geneeskunde of microbiologie moeten gaan doen.
Hoe bedoel je voor al het overige ? Andere ziektes bexoel je ?
Alle overige, zeer gedetailleerde, vragen m.b.t. antistoffen en antigenen. Die vragen zijn puur theoretisch, dus niet relevant, tenzij je een studie geneeskunde of microbiologie doet.
Sinds het gebruik van de 4de generaties combotesten is mij geen enkel geval bekend met een vals positief of vals negatief resultaat
Hoe kan je een negatief resultaat na 4 weken dan bekijken?
Toch al hoopvol?
Ik ga daar geen antwoord op geven.
Voor de HIV test geldt volgens de Nederlandse regels: 6 weken meer dan 99% betrouwbaar
Beste John, Ik heb zo’n beetje lopen lezen en het is me opgevallen dat je hier in 2015 aangeeft dat de 4de generatie testen na 4 weken net zo betrouwbaar zijn als 6/8 weken met een percentage van 99,4 % maar later zeg je in verschillende onderwerpen weer dat een 4de generatie test na 4 weken minder betrouwbaar is dan de 6/8 weken. En in 2018 zeg je weer dat de test na 4 weken 98% betrouwbaar is.
Gr
Inzichtand kunnen in de loop der jaren veranderen. ( je refereert aan een topic uit 2015) En niet alleen van mij maar ook in de wetenschap.
Bij 4 weken kun je betrouwbaar testen met een 4de gen combotest, maar er zal dan nog een controle test moeten worden gedaan bij 6-8 weken. Dat is de stand wat testen betreft op dit moment. Maar ook hiervoor geldt: het kan altijd nog veranderen
Oke duidelijk. Hoeveel procent geeft een 4de gen combotest na 4 weken in 2023? En hoeveel bij 6-8 weken?
Gr
Hoi,
Ook ik las in 2018 dat er iemand een 4de gen combo test had gedaan na 4 weken en 1 dag en u antwoord daarop was 98,8%. (Negatieve uitslag) Is dat nog steeds zo?
Bij 6 weken is dat 99,8%
Bij 4 weken worden er verschillende percentages genoemd varierend van 96 tot 98 % Maar eigenlijk is dat niet belangrijk want een test bij 4 weken geeft geen uitsluitsel. Er moet nog een controle test worden gedaan
Dankjewel John. Ik heb een 4 gen (combo) test na 5 weken gedaan. Uitslag negatief. Over 1 week weer herhalen dan?
Gr
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!