- Anoniem16 juli 2017 om 13:06
goedemiddag, ik had een paar vragen.
1: als je binnen 6 weken symptomen krijgt, kunnen die dan in bijv week 10 weer terugkomen?
2; ik lees dat de symptomen binnen 6 weken optreden, en dat als er symptomen zijn je ook kunt testen. Maar als symptomen alleen binnen 6 weken komen waarom wordt dan geadviseerd om na 12 weken te testen?
3; als je symptomen krijgt bijvoorbeeld 2 weken na een negatieve test, heeft de test dit dan wel kunnen meten?
4; hoe betrouwbaar zijn de testen in percentage bij 6-7-8 weken?
5: kunnen andere soa’s zoals herpes, hpv etc invloed hebben op de test?
Veel vragen, maar ik hoop dat iemand een antwoord erop weet!
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 juli 2017 om 14:29ad 1. Nee dat kan niet
ad 2. 12 weken is nog een oud protocol. Het kan ook zo zijn, dat een HIV infectie zinder symptomen verloopt. Het oude protocol, 12 weken, was gebaseerd op verouderde testen en de wetenschap dat er bij 12 weken zeker antistoffen waren aangemaakt. Nu weet men dat antistoffen veel eerder worden aangemaakt en ook met de nieuwe testen in ieder geval vanaf 4 weken kunnen worden aangetoond. De antigenen al na 2 weken.
ad 3. Als je na 6 weken hebt laten testen, en de test was negatief, krijg je geen HIV symptomen meer. HIV symptomen treden in de eerste weken op. Er is geen enkel geval bekend, met de huidige testen, waarbij een negatieve test bij 6 weken nog in positief veranderde.
ad 4. De huidige testen zijn uiterst betrouwbaar. 4 weken ruim 98% en bij 6-8 weken nagenoeg 100%.
ad 5. Andere soa’s hebben geen invloed op te test. Bij een HIV test wordt er specifiek gekeken naar antigenen en antistoffen van het HIV virus.
ReagerenAnoniem16 juli 2017 om 16:11Super bedankt voor uw duidelijke antwoorden!
Reageren