- Anoniem8 november 2016 om 14:07
Goeiemiddag
Even een situatieschets :
* 5 weken geleden een onveilig contact
* Vorige week hiv test, deze is negatief teruggekomen.
* 2 weken terug echter symptomenHeb ik te vroeg getest? Na welke periode zal er iets detecteerbaar zijn?
Kan een hiv infectie reeds aangetoond worden TIJDENS symptomen?
Bedankt alvast voor uw reactie!! In paniek 🙁
11 reactiesReagerenJohn (moderator)
8 november 2016 om 14:24Als er al symptomen zijn, kan de infectie ook worden vastgesteld. De symptomen van een HIV infectie worden veroorzaakt door de antistoffen die het lichaam aanmaakt. Daarop wordt bij een HIV test ook op getest.
Bij een HIV infectie is het in de regel zo dat er al na 2 weken, antilichamen van het virus worden gevonden. Binnen 4 weken zijn er dan ook antistoffen aanwezig.
Reageren
De huidige testen, controleren op beidenAnoniem8 november 2016 om 15:33bedankt voor uw antwoord!
Nog even ter verduidelijking :
Symptomen zijn een reactie op infectie? Maar is het dan ook al detecteerbaar in het bloed? Dat is terzelvertijd? Ik had ergens gelezen dat je eerst reageert op die ‘indringer’ en dat het pas na 2 weken kan opgemerkt worden in het bloed. Dus, tijdsverloop : eerst infectie, dan lichamelijke reactie op infectie en daarna pas detecteerbaar in het bloed?
Ik had ook iets gelezen over een verschil tussen anti lichamen en antistoffen?
Of wordt je op beide getest tijdens een bloedafname?
Is 4 weken betrouwbaar?
bedankt wederom alvast voor uw antwoord en vriendelijke groet
ReagerenJohn (moderator)
8 november 2016 om 15:47Er wordt getest op zowel antilichamen en antistoffen. Binnen 2 weken zijn de antilichamen (die door virus in het lichaam worden losgelaten om andere cellen aan te vallen) detecteerbaar. Binnen 4 weken zijn er ook antistoffen aanwezig. De zgn conversiegriep, is een symptoom van de infectie en ontstaat wanneer het lichaam antistoffen heeft aangemaakt die het virus cq antilichamen te lijf gaat.
De testen zijn bij 4 welen al uiterst betrouwbaar
ReagerenAnoniem8 november 2016 om 16:20bedankt Tandor!
Mijn symptomen kwamen pas na dag 27 en test gedaan op dag 28
Slechts 1 dag erna. Geldt dit dan ook?
Doet dit iets af aan de betrouwbaarheid?
MVG
ReagerenJohn (moderator)
8 november 2016 om 17:02Dat waren beslist geen symptomen van HIV. Anders had je een positieve test gehad.
ReagerenAnoniem9 november 2016 om 17:02Zelfs als de test zo kort (slechts 1dag) na de symptomen gedaan werd? Moeten ze zich niet langer manifesteren om zichtbaar in het bloed te zijn?
Of zijn antistoffen/antigenen zowiezo op dag 27 in het bloed aanwezig eender wanneer op welk moment de symptomen tot uiting komen ( hetzij vroeger of later)
Wederom bedankt voor uw reactie!
Dank en vriendelijke groet!
ReagerenJohn (moderator)
9 november 2016 om 17:07Op het moment dat er symptomen optreden, is de infectie al langere tijd actief. Er zouden sowieso antilichamen zijn aangetroffen
Reagerenalias10 november 2016 om 12:03Bedankt Tandor
Dus als ik het goed begrijp : eerst heb je infectie, die ‘valt’ als het ware aan en laat antilichamen los, welke na 2 weken volop aanwezig zijn , als gevolg daarvan en reactie daarop treden antistoffen in werking ( 4 weken ) , door de aanwezigheid van die antistoffen krijg je symptomen?
1. infectie
2. antilichamen
3. antistoffen
4. symptomenBedoelen ze met antigenen hetzelfde als antistoffen?
Houdt iedereen hetzelfde tijdsverloop van 2 en 4 weken aan?
Indien zo, Waarom stellen ze dan niet de norm van betrouwbaarheid testen meteen op 4 weken? Dan zouden dergelijke discussies en onzekerheden al heel wat minder zijn en niet enkel bij mezelf als ik het zo hoor en lees ( en u ongetwijfeld ook )
Mvg
ReagerenJohn (moderator)
10 november 2016 om 12:11dat is inderdaad het verloop.
Reageren
Antigenen zijn antistoffen
die norm bijstellen is en Nederland een probleem.
In België hebben ze dan wel aal gedaan. Daar staat de test op 4 weken.alias10 november 2016 om 15:39Dank voor uw reactie
Ik heb een test op beide, antilichamen en p 24, gehad en dit op 4 weken.
Lijkt het u opportuun nog eens te testen of kan ik dat afsluiten uw inziens?
Groet
ReagerenJohn (moderator)
10 november 2016 om 16:14Ik denk dat je dit rustig kunt afsluiten hoor
Reageren