Zoeken Vraag het forum

Herpes lotgenoten en relatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • 1965-vrouw

Hallo allen,

Ik kreeg in 2018 iets op mijn rug net boven de bil. Ik dacht muggenbult! Jeuken!! Na een paar dagen werd die plek groter en meer blaasjes. Naar huisarts, die zei Gordelroos.
    Elke andere maand kreeg ik weer een “uitbraak”. Geen haar op.mn hoofd dacht aan HSV. Ik voelde het aankomen. Zenuwpijn in mjjn been, lies, bil. Hangerig…niet fit. Ik was 12 jaar getrouwd, nooit iets gemerkt. Al vanaf kind had ik wel koortslippen.
    Na een hectische tijd, scheiding (niet daardoor), verhuizing kreeg ik het In 2020 tussen mijn bil, erg pijnlijk. Bij arts een test laten doen. Herpes Simplex!!!
    Begreep er Niets van!! Nog steeds om de zoveel weken een uitbraak. Ik slik Valaciclovir als ik het voel aankomen. Zo gauw het weg is, stop ik. Dit jaar voor het eerst klein uitbraakje helemaal beneden…..ik voel mij zooooo verdrietig dat ik dit heb. Ik houd mijn voeding in de gaten en mijn weerstand. Rust, regelmaat en reinheid!! Erg belangrijk is hygiene! Was contant mijn handen….
    Het houd mij erg tegen om een vriendschap aan te gaan. Ik ben niet zo jong meer en zou graag nog een partner willen, maar waar vind je iemand die dit begrijpt en ermee kan leven ?
    Zijn er dating sites voor “ons”.??? Wat ik mij ook afvraag: kan HSV voor ouderen gevaarlijk zijn?
    1965-vrouw

Anoniem

Lotgenoten,

Hierbij weer een positief bericht! Assembly Biocense heeft weer een persbericht uitgebracht met veelbelovende resultaten over hun herpesmedicijn abi 5366 en abi 1179. Fase 1 toont boven verwachting een hoge virusreductie van 99% bij een wekelijkse of maandelijkse dosis. Dit belooft een functionele genezing te zijn, waarin blijkt dat er geen uitbraken meer optreden en de overdracht van het virus echt tot een minimaal zijn teruggebracht. Medio 2026 strten ze een fase 2 en zullen kijken of ze dit medicijn nog meer kunnen verbeteren door te testen op bv de dosis. De medische wereld belooft veel goeds voor de komende jaren, en dankzij deze technologie zal de ontwikkeling van een herpesmedicijn een snelle ontwikkeling doormaken. Dit geeft natuurlijk hoop en perspectief voor de komende jaren. Het medicijn wordt goed verdragen en het farma bedrijf is zeer positief over de ontwikkelingen. Gilead is hun grote sponsor, en aangezien de resultaten verbluffend zijn, zal dit zeker betekenen dat zij dit project financieel zullen blijven steunen. Want dit medicijn zal, als het lukt, baanbrekend zijn voor de hele wereldbevolking.

Reageren
    Hoop

Ik ben 55 V en heb het nu al zo’n 8 jaar.
    Mijn gever leeft rustig verder, heeft allerlei relaties en vertelt het nooit aan zijn partners.
    We zijn goede vrienden trouwens.
    Ikzelf ben sinds die tijd nooit meer met een man geweest want ik durf het niet te vertellen
    en ik heb angst om degene te besmetten en om afgewezen te worden.
    Voor mijn eigen gemoedsrust begin ik er dus niet aan. Ben al getraumatiseerd genoeg.
    Ik krijg alleen een uitbraak als ik heel slecht slaap verder niet
    maar ik ben er IEDERE dag mee bezig vreselijk.
    Heb het aan niemand verteld alleen aan een psycholoog.
    Je voelt je vies, besmettelijk en onwaardig voor een relatie. Alsof mijn lijf niet meer van mij is maar van het virus.
    Ik krijg de uitbraak boven aan mijn billen, het brandt, het jeukt. Heel irritant. Ik ben nooit naar een arts geweest ermee.
    Een herpesspreekuur zou wel fijn zijn, en dan kijken welk type het is, maar ik vermoed type 2 gezien de frequentie.
    Op hg-lotgenoten kun je ook je verhaal kwijt alhoewel het forum wel stil is, maar er is een whappgroep en er zijn soms meetingen.
    Wat we moeten doen met zijn allen is meer ervoor uitkomen zodat het stigma minder wordt en er open over praten maar dat
    vind ik zelf ook moeilijk. Het onderwerp komt in de media zowat nooit aan bod.
    Verder geniet ik wel van het leven !

Reageren
    Man

yes er zijn dating sites , hglotgenoten, dossip en positive singles. Mail me even [email protected]

Reageren
    Man41

Sinds een week geleden ontdekte in kleine ontstoken bultjes rond mijn anus. Ik verschoot hier van en ben dit beginnen opvolgen. Er zaten ook enkele op mijn boven been en penis. Uit schaamte om naar de dokter te gaan ben ik zelf begonnen met me te wassen met isobetadine schampoo en smeerde ik het getroffen deel in met een luier crème dat iets schimmeldodend bevat. Bij wat online zoeken kwam ik bij herpes genitale uit. Heb reeds naar de dokter gebeld voor een afspraak, maar mijn dokter is momenteel met verlof. Dus maandag terug proberen. Mijn vriend (heb een mannelijke partner) heeft mij enkele weken geleden gepijpt terwijl hij een koortslip had. Nooit bij stilgestaan dat het ook besmettelijk kon zijn voor de geslacht steek. Hij heeft wel vaker een koortslip, dan kussen we gewoon een tijdje niet. Sinds kort bezoeken we ook wel eens een mannensauna. Maar enkel voor wellness, dus ik heb geen sex met andere mannen. Dus ik twijfelde al of ik het daar opgelopen zou kunnen hebben door aanraking van een wc bril of zitje in de sauna? Je leest dat het via een handdoek al overgedragen kan worden, dus lijkt me dit ook niet onmogelijk? Ik lees ook dat je de blaasjes kunt aantippen met een oor staafje zalf zodat je niet verspreid. Maar ik smeerde het gewoon met mijn handen in, waardoor ik het vlot verspreid heb lijkt me. Heb nu over heel mijn lichaam jeuk, heb schik straks vol blaasjes te staan, of overdrijf ik nu? Ook had ik bij plassen een brandend gevoel en al paar dagen buikklachten en diarree. Kon terug vinden dat dit wel symptomen zijn van een eerste uitbraak. Vervelend, omdat ik niet gelijk bij de dokter terecht kan en nu onzeker ben of ik niet meer kwaad doe met langer te wachten? Nog mensen die iets herkennen in mijn verhaal?

Reageren
    Ellen

Hoi Wout,
    Bedankt om jouw verhaal te delen! Het is geruststellend en inspirerend. Ik ben iemand zoals je vrouw. Zelf heb ik geen herpes, maar ik ben nu aan het daten met iemand die het wel heeft. Sinds hij het me heeft verteld, ben ik op zoek naar info. Zo ben ik op dit forum terecht gekomen. Momenteel ben ik op zoek naar andere koppels waarbij de ene partner het heeft en de andere niet om te vragen wat zij doen om overdracht te voorkomen. De info die ik terugvind, is namelijk vaak erg dubbel. Soms zeggen ze dat condom genoeg is. Andere sites zeggen dan weer dat het ieder moment en via huidcontact al overdraagbaar is. Zou jij het zien zitten om te delen wat jullie doen? Of weet je waar ik deze info kan terugvinden?
    Alvast bedankt!

Reageren
    Ellen

Dag iedereen,
    Ik had eerst gereageerd op een bericht, maar ik zie nu dat het al een oud bericht is, dus ik herformuleer het even naar een vraag voor de hele community.
    Zelf heb ik geen herpes, maar ik ben aan het daten met iemand die het wel heeft. Sinds hij het me heeft verteld, ben ik op zoek naar info. Zo ben ik op dit forum terecht gekomen. Ik wil iemand zeker niet afwijzen omwillen van de diagnose, maar ik wil wel voorkomen dat ik het virus krijg. Momenteel ben ik dus op zoek naar andere koppels waarbij de ene partner het heeft en de andere niet om te vragen wat zij doen om overdracht te voorkomen. De info die ik terugvind, is namelijk vaak erg dubbel. Soms zeggen ze dat condom genoeg is. Andere sites zeggen dan weer dat het ieder moment en via huidcontact al overdraagbaar is. Sommige zeggen dat er anti-virale medicatie is die je kan nemen. Anderen zeggen dat die enkel is voor tijdens een uitbraak. Zijn er koppels die het zien zitten om te delen wat ze doen? Lukt het jullie om de overdracht te voorkomen?
    Alvast bedankt!

Reageren
    Anoniem

@Man41: wat zijn concreet je vragen, want het is een hele lap tekst…

Algemeen: herpes is zeer besmettelijk, Via een wc bril is onwaarschijnlijk. Via mond->handen->anus kan wel. Via mond->anus kan ook. Washandje of handdoek kan ook.

Behandeling: voorzichtig inwrijven met b.v. zinkzalf zorg voor minder jeuk en de blaasjes drogen dan sneller in. Zijn de blaasjes weg dan is het niet meer besmettelijk. Het virus is dan niet weg maar ‘rust’ als het ware in de zenuwknopen ter plaatse. Een uitbraak triggert het virus zodat het weer van voor af aan begint. Naar mate de tijd verstrijkt worden uitbraken minder frequent en minder heftig.

Reageren
    onbewust

Ik ben een vrouw van 27 jaar en voor het eerst besmet toen ik een jaar of 17 was. Ik weet nog heel goed de pijn, jeuk en tranen die niet leken op te houden. Voor mijn test ben ik naar de GGD geweest met een “beste vriendin” (althans dat dacht ik). Destijds had ik een relatie met een jongen die ouder dan ik was, toen ik hem ermee confronteerde was zijn reactie dat het onmogelijk was. Hij wilde zich niet laten testen omdat hij geen klachten had en eerder nooit iets heeft opgelopen. We zijn toen uit elkaar gegaan en ik bleef achter met verwarring en vragen.
    Toen mijn toenmalige “beste vriendin” het ook nog ging doorvertellen aan al mijn andere vrienden ben ik in een depressie geraakt. Voor mij was er toen geen andere optie dan verhuizen zodra ik 18 werd en weg uit een stad waar schaamte mij overviel.

De jaren daarna heb ik nog een actief sex leven gehad met weinig tot geen uitbraken. Eerlijk is eerlijk, ik leefde alsof het niet bestond omdat ik mij niet langer “vies” wilde voelen. Mijn libido is gezond tot hoog voor een vrouw en het feit dat ik nooit meer vrijheid zou kunnen voelen was iets wat mij wakker kon houden. In de tussentijd had ik nog een partner gehad waaraan ik het nooit had verteld ondanks dat we al een paar maanden waren. Tot dat ik besloot; genoeg is genoeg. Ik was ontzettend verliefd op hem en het voelde alsof als verraad. Toen ik het hem verteld was zijn eerste reactie “Dat is dus wat ik voelde!”. Je kan je voorstellen dat het besprek ontzettend emotioneel was voor beide kanten gezien hij dus al een uitbraak heeft gehad zonder mijn weten. We hebben een fijn gesprek gehad en zijn toen nog voor een tijdje samen gebleven maar niet lang. Tot de dag van vandaag denk ik dat het door de besmetting komt en hij bij mij bleef om mij niet minder te laten voelen. Mijn eerst volgende lange relatie daarna heb ik het direct gedeeld. In de tussentijd heb ik ook wat scharrels gehad die ik het nooit durfde te vertellen omdat iemand dan met mijn geheim rondloopt en ik hier al een trauma aan heb overgehouden. Toch ben ik blij dat ik met hem direct eerlijk was gezien we samen zijn gaan wonen. We hebben 5 jaar lang een fijne relatie gehad waarbij ik eerlijk en open mocht kon zijn over wat mijn lichaam voelde. Hij testen zich om het half jaar en heeft dan ook nooit iets opgelopen. We zijn dan ook niet uit elkaar gegaan vanwege herpes (zoals ik gewend was) maar door onverschilligheid in andere zaken.

In mijn singel periode daarna ben ik weer terug gaan scharrelen en je raad het al: het ging weer fout. Dit is de meest recent gebeurtenis en dan ook het moment waarop het voor mij duidelijk was: dit kan niet langer zo. Maakt niet uit wat ik doe, het blijft mij achtervolgend. Of ik nou het vertel, niet vertel, leef alsof het niet bestaat. Niks lijkt de juiste oplossing te zijn! Deze jongen had ik het niet verteld totdat hij besmet raakt en hierdoor spreken we elkaar niet meer omdat hij mij dit natuurlijk kwalijk neemt wat ik begrijp.
    Ik heb ontzettend moeten huilen gezien het ook niet mijn bedoeling is geweest maar echt “voorzichtig” beweeg ik ook niet.

Nu wil ik dit jaar echt NIEMAND besmetten en is er voor mij geen andere optie dan verleidingen uit de weg gaan en mannen die mijn leuk vinden of ik hun direct afkappen. Dit is de beste keuze voor iedereen behalve voor mezelf. Ik wil graag een partner vinden, ik vind het leuk om op dates te gaan en ben een flirt qua persoonlijkheid. Mijn libido is gezond tot hoog voor een vrouw en de gedachte van nooit meer seks hebben voelt voor mij echt als een straf. Ik vind het prima om langere tijd non-actief te zijn maar de statisfyer raak je op een gegeven moment ook beu. Ik word ook een dagje ouder en vriendinnen om mij heen beginnen kinderen te krijgen, trouwen en echt een gezin te stichten. Dit lijkt voor mij nu niet weggelegd.. de gedachte hiervan kan mij omzettend eenzaam laten voelen in een tijdperk van sociale media. Het liefst vermijd ik ieder vorm van contact met het andere geslacht. Dus 2026 wordt een zwaar jaar voor mij.

Reageren
    Man41

Hey anoniem,

Ondertussen naar de dokter van wacht geweest dit weekend. Volgens haar is het geen herpes omdat het geen pijn doet en ik ook bultjes krijg op andere plaatsen waar ik mezelf aanraak en besmet. Ze dacht eerder aan een huid bacterie. Heb nu zalf gekregen met een antibiotica in dat ik op de plekjes moet aanbrengen. Verder is er bloed genomen dat onderzocht word op soa’s. Ook urine is afgenomen voor onderzoek. Donderdag ga ik bij mijn huisarts voor de resultaten te bespreken, maar voorlopig weet ik nog niks. Sorry voor mijn lange verhaal dat ik poste. Ik had al zoveel gelezen en werd er beetje bang van. Maar nu nog even afwachten wat het nu wel blijkt te zijn. Bedankt voor je uitleg. Mvg

Reageren
    Anoniem

Angst is doorgaans niet zo’n goede raadgever…

Nu maar even afwachten of er iets uit de onderzoeken komt, en daarna verder zien.

Reageren
    Man41

Hey anoniem,

Het zou om een huid bacterie gaan, moet een zalf smeren en zien dat ik het niet verder verspreid op mijn lichaam. Gelukkig geen herpes, maar hier word je ook niet blij van.

Mvg

Reageren
    jet

wat klote dat het zo zwaar verloopt en idd als de ander het niet al heeft is het een moeilijke opgave qua daten en sex ik had t waarschijnlijk al jaren door een ex ook wel eens n dagje of 1a2 wat vervelende last was t weer weg nooit aandacht aan gegeven nu heb ik weer een nieuwe relatie en zonder te weten doorgegeven aan haar ook gelukkig was ze er niet heel erg moeilijk over en accepteert ze het maar aangezien ze 10 jaar ouder is en toch al niet veel zin of behoefte heeft is het zoeken naar een date idd vreselijk lastig ivm vertellen uitleggen en ja waar vind je dan iemand die het zelf ook heeft er zijn geen chatgroepen zover ik weet of zoiets dus dan is een persoon die het ook heeft natuurlijk veel makkelijker scheelt uitleg en risico 2026 hoeft geen zwaar jaar te zijn als je iemand vind die door hetzelfde heen gaat en het aan durft ook voor mij is het erg oppassen met vrouwen voor je het weet geef je het iemand en dan heb je drama wat een huidige relatie of een toekomstige weer in de weg kan gaan staan en losse contacten of een vaste sex partner vinden is al helemaal een drama als je dit hebt er zou een manier moeten zijn dat mensen zoals ons elkaar kunnen vinden en elkaar kunnen spreken vind je ook niet?? hopelijk word dit jaar toch nog n mooi en aantrekkelijk jaar voor je met toch wat plezier en minder stress enzo groetjes van mij

Reageren
    jet

mijn reactie is trouwens voor onbewust

Reageren
Reageer op: Herpes lotgenoten en relatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.