- Tam22 oktober 2021 om 19:19
Hallo,
Ik ben al bijna 7 jaar samen met mijn vriend.
4 jaar geleden liep de relatie echter wel een klein jaartje stuk en heeft hij in die tijd ook 2 andere bedpartners gehad voordat wij weer samen verder gingen. Hierdoor heb ik al een keer chlamydia opgelopen. Een 2e Soa test gaf nadat dat behandeld was niks meer aan..Ons leven omgegooid, gelukkiger dan ooit, klaar voor de volgende stap en inmiddels 20 weken zwanger..
Na mijn recente bezoek aan de huisarts heb ik echter te horen gekregen dat ik genitale wratten heb. Ik ben mij werkelijk wild geschrokken en kan het sinds ik het gehoord heb niet loslaten. Ik voel me ontzettend vies, vooral omdat het me aangeraden is te wachten tot na de bevalling om het te behandelen, dus ik loop er nog maanden mee rond terwijl het er steeds meer worden. Het houd me wakker, m’n gedachten draaien overuren en het geeft me ontzettend veel stres, onzekerheid en zorg omdat ik gewoon niet snap hoe ik dit ineens opgelopen heb.
Ik heb nooit andere bedpartners gehad, dus ik moet aannemen dat ik dit via hem heb opgelopen ook al heeft HIJ nergens last van.. Maar betekend dit dat hij vreemd is gegaan?! Ik lees zo veel verschillende dingen online dat ik simpelweg niet meer weet wat ik moet geloven. Ook mijn huisarts geeft mij er geen concreet antwoord op..
Is er een goede mogelijkheid dat ik dit virus 4 jaar lang bij me gedragen heb zonder wat te merken, of is dit erg onwaarschijnlijk en heeft mn partner wat uit te leggen?
Ik was nooit ziek, dus kan wel zeggen dat ik een goede weerstand had, en heb nu net een week met flinke griep achter de rug en merk dat m’n weerstand enorm verslechterd is sinds ik zwanger ben.. Wellicht is dit een oorzaak dat ik nooit wat gemerkt heb?..
Ik weet het even niet meer, hopelijk kan iemand mij helpen..
Mvg,
Tam
13 reactiesReagerenJohn (moderator)
22 oktober 2021 om 19:25“Is er een goede mogelijkheid dat ik dit virus 4 jaar lang bij me gedragen heb zonder wat te merken” Ja dat zou kunnen
ReagerenAno22 oktober 2021 om 20:21Hee Tam,
Wat een rot nieuws… wat een nare vriend.
Het klopt dat genitale wratten sneller groeien bij zwangerschappen.De kans dat je het via een handoek krijgt vooral gezien je leeftijd is gewoon 0,00%
Genitale wratten komen altijd wel eens in het begin te voorschijn. Je lichaam moet dan nog werken en het virus is sterker op dat moment.
Het duurd 3 weken tot 8 maanden voordat gw zich ontwikkeld. Ze zijn 1mm tot 3mm groot en vaak zie je ze niet maar kan je ze voelen. Je hebt beter zicht met een zaklamp.
Heel naar maar je hebt het van je vriend die of niet helemaal eerlijk is geweest afgelopen jaar of het is van 4 jaar geleden.
Gw hoef je niet te behandelen, in jouw geval kan het na de zw gewoon weg gaan.
Een optie is dat je ze met stikstof door de huisarts laat behandelen als het echt erg word of laseren of branden.
Helaas kom je er niet vanaf en kan het altijd weer komen. Bij de meesten komt het nog eens voor maar niet heel je leven lang zeggen ze.
Ook als ze er niet zijn ben je besmettelijk. Ze kunnen ook binnenin de vagina zitten namelijk maar de huid laat ook kleine beetkes virus afscheiding los….
Ik wens je wel het beste toe met de zw.
ReagerenKoningin23 oktober 2021 om 16:40@john de moderator. Mensen komen hier vragen stellen omdat ze zich rot voelen of bang zijn of wat dan ook. Jij reageert eigenlijk altijd zo kort door de bocht op dit soort vragen. Je realiseert je toch hopelijk wel dat mensen ergens ook een wat duidelijker of meer informatief antwoord willen.
ReagerenKoningin23 oktober 2021 om 16:42- @tam ja er staat helaas heel veel info op internet en dat rijmt niet altijd met elkaar. Wat vaak wel gezegd word dat door het zwanger zijn (hormonen) het weer gaat opleven. Ik begrijp dat je je klote voelt. Mocht je willen praten geef maar seintje.
Ali26 oktober 2021 om 17:25Wat naar om dit te horen. Ik hoop met therapie dat jij en jullie relatie beter erop kan gaan worden. Want het is nogal wat om te verwerken allemaal. Dit kan je via je arts aanvragen en misschien urgentie krijgt zodat je niet maanden op een wachtlijst komt te staan.
Hou je taai
ReagerenTam26 oktober 2021 om 21:40Ik vraag me af of m’n vraag wel goed gelezen word. Ik vraag hier of het mogelijk is om het HPV virus 4 jaar lang -of langer- in m’n lichaam kan sluimeren zonder wat te merken of dat dit onwaarschijnlijk is, John geeft hier netjes antwoord op, dank daarvoor. Ik krijg dit inmiddels uit meerdere hoeken bevestigd.
Ik lees op talloze zwangerschaps forums dat ik niet de enige zwangere vrouw ben die, ondanks een jarenlange relatie spontaan genitale wratten heeft gekregen sinds de zwangerschap, het wekt een hoop verwarring, vragen en angstige gedachtes op en de hormonen helpen beslist niet mee. Elke arts lijkt iets anders te zeggen en ook dat is erg frustrerend.
– Even ophelderen: Het is in ieder geval de eerste keer dat ik ze ontdekt heb, laat ik het zo zeggen, want de gekmakende jeuk die erbij komt kijken voelt wél erg bekend waardoor ik mij inmiddels afvraag of ik er toch onbewust vaker last van heb gehad. (Ik kijk namelijk nooit met een spiegel daar beneden, tot recent.)
Ook weet ik inmiddels dat mijn Soa test toentertijd geen test was voor Genitale wratten. Voor mij valt het allemaal een beetje op z’n plek.
Mijn vraag is inmiddels dus beantwoord, maar wilde deze informatie nog even delen. Wellicht beantwoord dit ook het een en ander voor mensen die met dezelfde vragen en twijfels zitten.
ReagerenJohn (moderator)
26 oktober 2021 om 21:45Volledigheidshalve: De incubatieperiode duurt 1 tot 8 maanden, meestal 3 maanden. Incubatieperioden langer dan 20 maanden, tot 7 jaar zijn ook beschreven.
ReagerenRob6 januari 2023 om 20:05Beste Tam,
Ik zie dit topic en reageer daar graag nog even op omdat ik vorig jaar hetzelfde meegemaakt hebben binnen onze relatie. Zelf kreeg mijn vrouw (gehuwd en een kind) na bijna 5 jaar een relatie te hebben opeen last van wat wratjes. Zelf had ik in de periode vóór onze relatie 1x last gehad van wratjes, maar het leek mij zo sterk dat zij zoveel later pas wratjes kreeg (van mij!). Na verschillende consulten en veel onderzoek doen op internet bleek dat het mogelijk is dat de wratjes in sommige gevallen pas jaren na infectie (met het HPV virus) op komen dagen.
Ook hebben we geleerd dat er jaarlijks nog veel nieuwe ontdekkingen worden gedaan over dit onderwerp en dat veel publicaties verouderde informatie bevatten. Al met al een erg lastig onderwerp dus! Maar, het ontstaan van genitale wratten hoeft niet per se de ontrouw van je partner te betekenen.
Ps. de wratten zijn gelukkig binnen zo’n 16 maanden verdwenen
ReagerenAnoniem13 februari 2023 om 13:51Zelf raad ik aan ahcc te gaan slikken vaak gelezen dat meerdere personen na 5 weken 3 gram weer negatief testen!
dit maakt het virus van binnen uit kapot
ReagerenAnoniem13 februari 2023 om 16:36Er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor de effectiviteit van ahcc bij genitale wratten.
En een virus verdwijnt er ook niet door uit je lichaam.
ReagerenJohn (moderator)
13 februari 2023 om 18:24Aan genitale wratten valt niets te testen.
ReagerenArie14 februari 2023 om 11:08Ik heb zelf (helaas) ook genitale wratten, heb dit sinds ik +/- 17 jaar ben. Toen ik ze voor de eerste keer kreeg, ben ik naar de dokter geweest. Deze gaf mij aan om wat zalf te gebruiken, en na iets van een maand waren ze weg. Heel af-en-toe krijg ik ze, ik denk in totaal dat ik 2 of 3 keer een “uitbraak” gehad heb.
In de relatie waar ik nu inzit (meer dan 11 jaar) is het nu de eerste keer dat ik er ook last van heb. (ben nu 38). Ik weet 100% zeker dat ik ze nooit tussendoor heb gehad, omdat je dat al meteen merkt met ontharen (scheren/ontharingscreme). De vrouw had een paar vragen erover, maar omdat we allebei sexueel actief waren voordat we elkaar ontmoeten, snappen we ook dat we dit kunnen hebben.
Heb het nu voor bijna 5 maanden, heb zalf gehad… Werkte helaas niet, heb er 1 laten wegbranden (welke zat waar de piemel de buik aanraakt). Werkte best goed, alleen wilt dat dus niet op de piemel hebben.
Ga volgende week weer naar de huisarts om te kijken of er wat anders mogelijk is, Ik heb gewoon 0.0 zin in sex als die dingen er zitten. Ookal vind de vrouw het niet zo heel erg.
ReagerenBekijk het goed!18 februari 2023 om 09:00Hey, kijk ik op ppp maar dan voor vrouwen volgensmij heet dat vvp is een huidaandoening wat zo ineens kan komen word vaak weggezet als genitale wratjes maar is onschuldig ! Heb je echt wratjes of zijn het meer bultjes?? Check het goed ik ben maanden behandeld voor genitale wratjes en bleek achteraf dat te hebben. De impact is heel groot geweest terwijl er niks aan de hand was doe altijd zelf je onderzoek lieve mensen !! 🤍
Reageren