Zoeken Vraag het forum

Heb ik een SOA?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo allemaal,

ik vind het heel beschamend om het hier te zeggen, maar ik weet geen raad meer. Ik heb onlangs een aantal keer seksueel contact gehad met een stuk of 3 jongens (ik ben zelf ook een jongen). Aangezien ik zeker niet het gevoel heb homo te zijn en ik ook zeker niet wil dat mijn ouders dit denken, vertel ik dit niet. Wel schaam ik me hiervoor heel erg. Nou is mijn vraag of het mogelijk is dat ik een soa opgelopen heb, ik ben 15 jaar en ik kan me niet voorstellen dat die jongens ook weer sex met iemand hebben gehad die een soa heeft opgelopen op deze leeftijd. Ik heb weleens last van vervelende kwaaltjes, zoals snel ontstekingen aan de eikel, en soms (vooral ’s nachts) ineens ontzettend veel jeuk aan mijn penis, op plaatsen waar ik kleine, huidkleurige/witte bultjes heb. Een SOA test zou ik met alle plezier willen doen maar dit kan ik niet gaan vertellen aan mijn ouders en ik denk dat ik niet op deze leeftijd op eigen houtje de GGD binnen kan stappen om een test te laten doen.

ik weet niet meer wat te doen.
    ontzetten bedankt voor de hulp alvast!

55 reacties
    Reageren
    Tandor1

Soa´s letten niet op leeftijd. Jij hebt seks gehad met 3 anderen van jou leeftijd. Dus waarom zouden die niet ook weer met anderen seks hebben. Op die manier loop je dus best wel een risico. Of je een soa hebt is natuurlijk nog maar de vraag. Volgens mij kun je naar de GGD. Dat is anoniem. Je kunt natuurlijk ook naar je huisarts. Hij/zij mag daar zonder jou toestemming niet met je ouders over praten. De klachten die je hebt kunnen ook worden veroorzaakt door een schimmelinfectie. De huisarts is waarschijnlijk de beste keuze.

Waar zitten die bultjes precies?

Reageren
    Anoniem

Hallo Tandor1,

bedankt voor je reactie. Ik bedoelde met dat ik 15 ben eigenlijk dat ik minder kans heb dat mijn leeftijdgenoten het weer met (veel) andere mensen gedaan hebben omdat op mijn leeftijd nog niet zoveel seksueel contact plaatsvind als bij volwassenen.

De bultjes zitten bij en onder mijn schaamhaar en op mijn balzak. Deze jeuken over het algemeen niet, behalve wanneer ik eraan kom, dan gaat het juist meer jeuken naarmate ik krab. Ik heb trouwens laatst last gehad van (waarschijnlijk) een bijbalontsteking waarvoor ik antibiotica heb gekregen, maar even als detail.

alvast bedankt alweer!

Reageren
    Tandor1

Ik denk dat je je leeftijdgenoten onderschat. Je hebt toch zelf ook al met een stuk 3 jongens seks gehad? Waarom zouden anderen dat niet doen dan?
    Jongeren van jou leeftijd zijn actiever dan jij denkt. Maar dat terzijde.

De bultjes zijn toch waarschijnlijk haarzakjes waar een haar uit groeit. Dat kan jeuk veroorzaken. Heb je misschien een foto van die bultjes? Scheer je ook je schaamhaar weg?

Reageren
    Anoniem

Ik ben het inderdaad wel eens met wat je zegt over die jongens. Ik heb zover als ik weet nog nooit mijn schaam haar weggeschoren. Ik maak liever niet een foto van de bultjes, of is dit echt nodig?
    als ik het zo zie heb ik ook bultjes zitten op plaatsen waar geen haren zitten. Kunnen dit misschien talgklieren zijn?

Reageren
    Tandor1

Je moet geen foto plaatsen als je dat niet wil.

Het kunnen plekjes van fordyce zijn
    Op onderstaande foto kun je ze zien.
    [attachment=810]Fordyce_2014-01-09.jpg[/attachment]

Reageren
    Anoniem

Dit is inderdaad ongeveer wat ik heb, zijn dat kleine bultjes op die foto op platte plekjes?
    bedankt.

Reageren
    Tandor1

Dat zijn hele kleine bultjes. Dit is foto van dichtbij.

[attachment=811]Fordyces_spot_closeup.jpg[/attachment]

Overigens zijn dat dus heel onschuldige dingen die heel vaak voorkomen. In de puberteit het meest. Naarmate je ouder wordt zullen ze ook weer minderen.

Reageren
    Anoniem

Hartstikke bedankt. Dit lucht al flink op. Aangezien je op internet heel snel dingen ziet over SOA’s,en kanker..etc word je al snel bang, maar ook omdat ik al vaak symptomen bij SOA’s zag staan die ik herkende bij mezelf, maar vaak stond er dat deze ook los van een SOA voor konden komen. Een ander voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld soms een beetje branderig gevoel bij plassen, of droge, met rode plekjes bedekte eikel. Ook heb ik weleens last van een beetje doorzichtige afscheiding, maar ik stelde mezelf steeds gerust door te te denken dat het ook talg kon zijn (heb gelezen op internet dat, omdat ik vaak ontstekingen heb bij mij eikel, het zo kan zijn dat er talgkliertjes in mijn eikel onstekingsvormend talg creëren).

Reageren
    Anoniem

Of loop ik wat te hard van stapel 🙂

Reageren
    Tandor1

Rode plekjes met afscheiding jeuk branderig gevoel zijn dus eigenlijk wel de klachten van een schimmelinfectie.
    Dus ik raad je dan toch aan om even naar de huisarts te gaan. Daar kom je vanzelf niet vanaf. Ze kan wel even weg zijn maar komt vervolgens weer terug.

Reageren
    Anoniem

Het zijn allemaal maar kleine, dagelijkse kwaaltjes, maar als ik ze allemaal zo achter elkaar opnoem lijk ik wel een patiënt met 3 SOA’S

Reageren
    Tandor1

Dat valt allemaal nog wel mee.

de bultjes zijn volkomen normaal. Je moet er alleen niet aan krabben.
    De overige klachten kunnen dus een schimmelinfectie zijn.

Reageren
    Anoniem

Oke, bedankt. Is een schimmelinfectie eigenlijk seksueel overdraagbaar? Of is deze ook gewoon op te lopen, dan hoef ik dit niet allemaal aan mijn ouders te vertellen.

Reageren
    Tandor1

Een schimmelinfectie is GEEN SOA. die kun je altijd een keer krijgen

Reageren
Reageer op: Heb ik een SOA?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.