Goedemiddag,
In mijn jonge jaren heb ik vriendjes gehad en heb ik het een en ander gedaan op gebied van sexualiteit. Ik wist niet van de SOA’s af en heb mij nooit getest destijds.
Het onveilige contact was pijpen (ook klaargekomen in mijn mond), geslachtsdeel op elkaar (wrijving, maar geen penetratie in de vagina, dit was eenmalig). Dit was in het jaar tussen 2016 en in 2018 had ik een andere relatie. Als ik kijk naar het aantal vriendjes waar het onveilig mee was dan zijn het er 3 van 2016 tot 2018. Vriend nummer 1 daar was er eenmalig de wrijving van de geslachtsdeel. Vriend nummer 2 was het alleen pijpen en vriend nummer 3 was het ook eenmalig pijpen (kwam wel klaar in mijn mond). Sorry voor de details, op deze manier weet u precies wat het is geweest.
In 2021 (5 jaar later) heb ik mij laten testen in een soakliniek op chlamydia, gonorroe met een swap in mijn keel en vagina. Mijn bloed is toentertijd ook getest op HIV, hepatitis B en Syfilis. Voor al deze onderzoeken kreeg ik de uitslag negatief.
Ik krijg soms zomaar tussentijds vaginale bloedingen. Ik maak mij zorgen of de uitslagen wel betrouwbaar zijn en of gewoon gerust moet zijn dat ik geen geslachtsziekten heb. Soms krijg ik gedachtes dat de testen misschien niet goed zijn uitgevoerd en met name de swap testen. Ik maak mij enorm zorgen. Ik vraag mij af of de soa testen wel betrouwbaar zijn aangezien ik mij pas 5 jaar later heb lopen testen. Ik heb een angst gecreëerd om nooit gemeenschap te hebben, omdat ik dan denk dat ik een geslachtsziekte heb en niks op mijn geweten wil hebben (hem besmetten).
De onderzoeken zijn verricht door een lab in het ziekenhuis, waarmee de SOA kliniek mee samenwerkt.
Maak ik mij zorgen voor niks?
Maakt het dus niet uit dat ik het veel later heb laten testen in dit geval 5 jaar?
Mocht ik antistoffen in mijn bloed hebben gehad voor HIV, hepatitis B en Syfilis dan waren de uitslagen positief?
Voor hepatitis B werd anti-HBc onderzocht.
Bij HIV was het HIV serologie en HIV screening. Bij Syfilis was TPPA negatief en ook Lues serologie negatief.
Nee dat maakt niet uit
Ik dacht dat het verlate laat was om überhaupt te testen op SOA’s.
er zijn dus geen antistoffen gevonden in mijn bloed voor HIV, hepatitis B en Syfilis en daarom was mijn uitslag negatief neem ik aan?
het heeft dus geen nut om mij nogmaals te testen terwijl ik al sinds 2018 niet actief ben en de uitslagen in 2021 negatief waren?
Nee dat heeft geen zin en is ook niet nodig
Je haalt ouwe koeien uit de sloot.
Je hebt geen soa en geen hiv.
Ik ben nog steeds angstig. De week is niet gemaakt vanuit mijn baarmoeder, mar gewoon met een wattenstaafje erin, zonder eendenbek. Ik maak nog steeds zorgen.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Wat ik al schreef: je haalt ouwe koeien uit de sloot.
En natuurlijk is "de week" niet gemaakt vanuit de baarmoeder. Daar neem je geen materiaal af voor een soa test.
Vraag de huisarts een verwijzing naar een psycholoog wanneer die angst niet verdwijnt, want dan is er iets anders aan de hand.