- Anoniem28 augustus 2014 om 13:13
Hoi,
Ik heb echt al jaren last van super diep slapen. Ik ben 21 jaar en doe HBO, dit komende jaar ga ik echter bezig met het uitvoeren van echte opdrachten voor echte werkgevers. Misschien is het dus goed voor te stellen hoe groot probleem verslapen zou kunnen zijn.
Enkele voorbeelden van het diepe slapen:
– Tijdens personeelsfeest had ik m’n wekker nog aanstaan op m’n mobiel (sliepen met z’n allen in één ruimte). Iedereen werd er wakker van behalve ik, uiteindelijk heeft iemand anders mijn mobiel uit mijn broekzak gehaald en de wekker uitgezet. Ik heb hier niks van gemerkt en nog een tijd lang doorgeslapen. Toegegeven, dit was wel met alcohol op.
– Een logerende vriend werd wakker van mijn wekker, heeft m uitgezet terwijl ik niks door heb gehad. Daarvoor heeft ie nog voor de grap een schoen naar mijn hoofd gegooid, ook dat heb ik niet door gehad.
– Paar jaar geleden veel problemen op de middelbare school gehad door het verslapen. Ik heb toen een wekker op mijn computer gedownload, en deze aangesloten op mijn stereo set en super hard gezet. Het hele huis werd hier wakker van behalve ik.
Afgelopen vakantie 3 weken op vakantie geweest, toen ging de 1e week wel goed met zelf wakker worden van mijn wekker. Maar na een week sliep ik er weer vrolijk door heen. Het lijkt er dus op dat op “vreemde” locaties, dat ik lichter slaap. Toch is het één dag voor gekomen dat ik het hele vakantie park wakker heb gemaakt. We hadden toen door gedronken tot 4u ’s nachts en 5u ’s nachts moesten we weer wakker worden. Ik versliep, men heeft een half uur lang keihard op mijn deur staan kloppen en slaan. Op begeven moment dachten ze dat ik bewusteloos was oid omdat het onvoorstelbaar was dat ik zo diep kon slapen. Uiteindelijk is de nachtwaker erbij gekomen, hij had geen sleutel. Hij heeft toen een hamer gepakt en op het raam kozijn getimmerd. Heel veel omringende huisjes zijn hier wakker van geworden. Op begeven moment ging hij een stap verder en heeft hij geprobeerd om met een beitel en een hamer het raam kozijn op te kraken/slaan. Op dat moment werd ik dus wakker.
Ik begrijp dat dat laatste voorbeeld ten eerste maar 1u slaap heb gehad en ten tweede drank op had (maar was niet dronken), maar dan nog lijkt het me wel heel extreem?
Terug van vakantie ging het wel weer redelijk met het wakker worden van mijn wekker. Om 00u gaan slapen, wekker om 9u en werd wakker om 10u. Maar helaas paar dagen later en het is weer zo ver, gister om 1u gaan slapen, 10u de wekker gezet en ik werd pas om 14!!!u wakker van de wekker. Dat is pas na ruim 12u slaap, zonder alcohol gebruik oid.
Ik vind dit zo vervelend, ik wil graag op kamers alleen omdat ik niet zelf wakker kan worden doe ik dit niet omdat ik bang ben dat ik me dan altijd verslaap en dat kan niet gebeuren op het HBO en al helemaal niet als ik opdrachten moet gaan doen voor echte werkgevers. Dit is dus echt een groot probleem voor mij en ik voel me machteloos om er iets aan te doen.
Is dit normaal? Is dit lichamelijk of psychisch? Wat kan ik hier aan doen?
Ik ben radeloos, hoop dat jullie goede tips hebben!
Bvd!!
1 reactieReagerenJohn (moderator)
28 augustus 2014 om 15:00Het is inderdaad extreem. De vraag is dan ook of er iets verstoord is in je slaapritme.
Reageren
Je zou je huisarts kunnen vragen om een verwijzing naar de slaappoli om een slaaptest te laten doen.