Zoeken Vraag het forum

Slaap problemen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik ben 21 jaar en heb het grootste gedeelte van mijn leven nooit problemen gehad met slapen. Zo kon ik makkelijk tot 02:00 opblijven terwijl de wekker ging om 06:00, en als de wekker dan ging kon ik in 1 keer opstaan. Dit is echter veranderd rond mijn 18e jaar. Toen begon ik slecht te slapen, in de zin van veel wakker liggen en s’ ochtends niet kunnen opstaan. Dit is alleen maar erger geworden in het afgelopen jaar. Ik heb begin deze zomer mijn diploma behaald en was van plan om fulltime te gaan werken, maar ik heb helaas nog geen baan weten te vinden. Omdat ik nu dus geen wekker meer hoef te zetten en de hele dag vrij ben is mijn slaap schema super slecht geworden. De laatste paar weken kan ik pas rond 07:00/08:00/09:00 slapen. Soms slaap ik dan tot 14:30 maar soms ook tot 18:30. Ik wil heel graag weer een normaal slaap schema hebben, bijvoorbeeld om 09:00 wakker worden en rond 00:00 slapen. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet doen want ik heb al van alles geprobeerd. Al lig ik al om 23:00 in bed, als ik niet kan slapen dan kan ik ook écht niet slapen en dan kan ik makkelijk tot 07:00 klaar wakker liggen. Eerder naar bed gaan helpt dus niet. Afgelopen maandag werd ik om 13:30 wakker en kon die avond/nacht niet slapen, ik besloot daarom om maar een nacht/dag door te halen in de hoop dat ik dan om 22:00 kon gaan slapen als een roos. Omdat het wakker blijven heel erg moeilijk was heb ik die dag om 11:00 een uurtje geslapen en om 17:00 20 minuten. Je zou dus denken dat je dan om 22:00 wel super moe zou zijn, aangezien je in 32 uur maar 90 minuten slaap hebt gehad, maar niks bleek minder waar. Ik heb die nacht tot 03:00 wakker gelegen. Die ochtend stond mijn wekker op 10:00 omdat ik ergens heen moest. Ik werd echt super moe wakker, maar ik dacht dit is goed want dan kan ik vanavond hopelijk vroeg slapen. Inmiddels is het 03:00 in de nacht en ik ben nog totaal niet moe.. Hoe moet ik in hemelsnaam weer op mijn normale slaap ritme komen als vroeg naar bed gaan niet helpt en de nacht/dag doorhalen ook niet? Help!

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Ja was goed begonnen met een poging om je ritme te herstellen, maar je had dus niet tussendoor moeten gaan slapen. Je zult vaste tijden moeten gaan aanhouden. 23.00 uur gaan slapen en de wekker op 7.00 uur zetten. De laatste 2 uur voor het slapen geen schermen/schermpjes gebruiken. Als je de eerste nacht niet slaapt, toch om 7 uur opstaan en door de dag niet meer tussendoor gaan slapen.

Reageren
Reageer op: Slaap problemen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.