Zoeken Vraag het forum

Slaapproblemen // kan niet ‘vroeg’ in slaap vallen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

[b]tl;dr[/b]: Sta om 6u30 op, ben rond 18u pas weer thuis van stage gevolgd met 1 á 2 uren intensief sporten (krachttraining). Desondanks is mijn lichaam niet moe genoeg om vroeg te kunnen slapen (zeg maar voor 12 uur ’s nachts). Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Volledige verhaal/uitleg:

Sinds mijn middelbare schooltijd heb ik al last van een slecht slaapritme.
    In mijn examenjaar (nu bijna 4 jaar geleden) veranderde de roosters, de ene dag begon ik wat later als de andere. Hier begon ik al een verkeerd ritme te creëren. Ondanks dat sliep ik nog wel ruim 7 uur per nacht (leeftijd 15-16).

Eenmaal op mijn vervolgopleiding werd het als maar erger, ik woon dichtbij school en kan zowel met de auto als de scooter heen dus stond altijd op de laatste seconde op om nog een beetje slaap te kunnen krijgen.

Het eerste jaar was nog te doen, 6 á 7 uur per nacht. Eenmaal in het derde (examenjaar) kwamen er roosters met zo enorm veel vrije tijd dat ik 4 dagen weekend had, 1 dag pas om 12u begon en 2 dagen dan wel om 8u30. Omdat ik zowel van het sporten als gamen ben ging ik op deze dagen de nacht door met vrienden, gemiddeld zou het een uurtje of 5 zijn geweest waarna ik vervolgens tot ’s middags 15-16 uur sliep.

Omdat ik dat sowieso 4 dagen per week kon doen kwam de gewenning er enorm in, en als ik om 4-5 uur ging slapen en ik moest om 12 uur naar school had ik alsnog redelijk veel slaap.
    Op de twee dagen dat ik om 8u30 moest beginnen sliep ik dan ’s nachts pas rond een uurtje of 4, dus een krappe 4 uur slaap die 2 nachten. Gelukkig waren mijn dagen maar tot een uurtje of 2-3 ’s middags en sliep ik ’s middags nog 2-3 uurtjes bij om vervolgens weer 4 dagen vrij te hebben…

Nu ik in mijn laatste half jaar en tevens afstudeerstage zit en dus wel weer structuur heb in mijn dagen kan ik alsnog NOOIT op tijd in slaap vallen.
    Ik sta momenteel op om 6u30 en heb stage van 8u00 tot 17u00 en dan ben ik rond 17u45 weer thuis. Een ruime 11 uur uit en thuis. Vervolgens ga ik eten, een 30-60 minuten rust gevolgd met 1 á 2 uur sport (fitness/krachttraining).

Dan ben ik vrijwel de hele dag actief bezig geweest en zou je denken dat mijn lichaam rust nodig heeft, toch niet.. Ik val alsnog pas rond een uurtje of 1-half 2 in slaap en krijg dus maar net 4 á 5 uur slaap per nacht.

Aangezien ik wel van een potje gamen houd ben ik zelfs een week lang om 10 uur gestopt en gelijk naar bed, vervolgens lig ik 3-4 uur wakker voordat ik in slaap val. Ik heb geen idee wat ik er mee aan moet

9 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De ene mens heeft minder slaap nodig dan de andere. Dat is een gegeven.

Maar er is wel een ander opvallend ding dat voor de nodige problemen kan zorgen:
    [quote]Aangezien ik wel van een potje gamen houd ben ik zelfs een week lang om 10 uur gestopt en gelijk naar bed, vervolgens lig ik 3-4 uur wakker voordat ik in slaap val. [/quote] Dit is natuurlijk funest voor een goede slaap ! Je zou 2 uur voordat je gaat slapen geen gebruik moeten maken van schermen/schermpjes. Die zorgen namelijk voor een hoge hersenactiviteit. En in vele gevallen voor problemen om in slaap te vallen.

Reageren
    Anoniem

@Tandor

Om die reden ging ik ook na het sporten en douchen gelijk mijn bed in in plaats van nog achter een scherm te zitten.
    Desondanks kon ik niet in slaap vallen ivm mijn gewenning om laat naar bed te gaan.

Reageren
    John (moderator)

Dat had ik dus verkeerd begrepen.

Je slaapritme aanpassen gaat in de regel wel een tijdje duren. De vraag is waarom je niet in slaap valt. Is dat omdat je niet moe bent of is dat omdat je teveel aan het nadenken bent over bepaalde dingen?

Reageren
    Anoniem

Ik ben simpelweg gewoon niet moe na een hele dag werk/stage + intensief sporten. Iets wat ik niet kan begrijpen maar wel enorm mee zit want uiteindelijk komt de klap vaak in het weekend waarin ik vervolgens meer slaap dan van mijn vrije tijd kan genieten.

Reageren
    John (moderator)

Gebruik je supplementen i.v.m. sporten?
    Gebruik je regelmatig energy drank?
    Gebruik je alcohol of drugs?
    Gebruik je medicijnen?
    Heb je nog andere aandoeningen/ziekten?

Reageren
    Anoniem

Gebruik Creatine en Proteïne (eiwitshakes) // maar ook voor het gebruiken van deze supplementen had ik al last van slaapproblemen, ze zijn er niet door verergerd.

Energy drank vind ik niet te drinken, nooit gedronken (drink daarnaast ook geen koffie)
    Alcohol heel af en toe, misschien 1-2x in de maand een avondje stappen. Drugs nog nooit geprobeerd, heb ook geen medicatie en voor zo ver ik weet ben ik verder gezond 🙂

Reageren
    John (moderator)

Hoeveel dagen van de week sport je?
    En tot hoe laat sport je?

Reageren
    Anoniem

Ma, di, wo, do en vrijdag avond.
    Tussen half 8 en half 10, 1 á 2 uur per keer

Reageren
    John (moderator)

Dat zou ook een reden kunnen zijn voor je inslaap probleem.
    Het is bekend dat intensieve lichamelijke inspanning kort voor het slapen gaan te veel activiteit in je lichaam en je hersenen veroorzaakt, waardoor slaapproblemen kunnen ontstaan.
    Dagelijks sporten is niet verkeerd, maar ik zou toch een stapje terug doen en er in ieder geval eerder mee stoppen.

Reageren
Reageer op: Slaapproblemen // kan niet ‘vroeg’ in slaap vallen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.