- anoniem17 februari 2026 om 13:37
Hallo allemaal,
Ik ben een twintigjarige student. Ik slaap sinds vier weken echt beroerd. Wat achtergrondinformatie: Ik heb vanuit mijn studie best veel druk gehad, vooral in het eerste helft van het jaar, in combinatie met werk (kantoorbaan = 8h per dag zitten, 2x per week). In deze tijd sliep ik echter redelijk prima. Verder ben ik aan het begin van het nieuwe jaar kort wat grieperig geweest; en had ik last van een vermoeidheid die totaal niet slaapgerelateerd was. Toen ben ik echter wel steeds meer op mijn slaap(uren) gaan letten. In eerste instantie had ik hier alleen last van als ik de volgende dag bijv vroeg op moest (6:30). Nu heb ik dit echter gewoon letterlijk elke dag (ook tijdens de carnavalsvakantie). Ik zit constant te malen, zeker ook over mijn slaappositie (‘is het wel ideaal’, maar als ik anders lig, wat in principe wel fijner ligt, denk ik weer ‘maar dit ben ik niet gewend’, waardoor ik weer twijfel om te wisselen van positie). Inmiddels benzo’s (10mg themazepam oid) gekregen vanuit HA. Eerste keer sliep ik perfect, dag erop (afgelopen zondag) (zonder medicatie) daarentegen weer beroerd (inslapen van 5:00 tot 8:00). Van zondag naar maandag heb ik opzich wel oke (zonder medicatie geslapen); vandaag daarentegen (met medicatie) weer heel slecht (weer van 5:00 tot 8:00). Ik merk ook steeds meer dat ik een soort angst heb gecreerd om te gaan slapen. Ik heb meerdere avonden gehad waarop ik in eerste instantie vrij moe leek te zijn. Echter, zodra ik vervolgens ging slapen werd ik weer helemaal gek in mijn hoofd en kwam mijn hoofd weer in een soort actieve modus.Werk inmiddels (tijdelijk) opgezegd, wel bang tav school (scriptie schrijven e.d.). Wat moet ik doen? Ben nagenoeg ten einde raad..
Alle hulp wordt gewaardeerd.3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
17 februari 2026 om 20:10De hulp moet van jezelf komen, je moet weer baas worden in je eigen lijf c.q. hoofd…
En wat je zou kunnen doen:
Een mindfullness-cursus, meditatie cursus of iets dergelijks? Het zou je kunnen leren dat je gedachten “maar” gedachten zijn.. en die kan je gewoon voorbij laten komen..niet ze grijpen en erop door gaan.
Maar dat is voor jou een hele weg, denk ik. En alle begin is moeilijk!Verder hebben praktijkondersteuners-GGZ, psychologen, etc vaak ook goede (ook online) hulp te geven voor deze problematiek.
ReagerenVeertje17 februari 2026 om 20:25Ik herken veel in je verhaal. Ik heb ontzettend veel aan slaap meditaties via spottify.
Reageren
Mahalia inspireert en yoga nidra om te slapen werken bij mij super. Soms gaan mijn gedachten er zo doorheen dat ik halverwege de meditaties weer opnieuw aanzet en opnieuw begin.
Ik zou zeggen probeer het eens op te zetten en kijk wat het doet.
Vergeet niet de sleep timer aan te zetten zodat wanneer je in slaap valt uiteindelijk je telefoon stopt met afspelen en jij lekker door kunt slapen.Anoniem18 februari 2026 om 07:09Hallo beiden,
Bedankt voor jullie hulp. Wat bij mij vaak een probleem speelt is mijn slaaphouding. Normaliter sliep ik altijd lekker op mijn linker zij, maar sinds ik een keer (met oordopjes in) mijn hartslag heb gehoord kan ik dit weer niet ‘negeren’ . Daarom slaap ik weer op mijn rechterzijde. Vervolgens ben ik weer een paar uur aan het draaien en dan rond 5:00 geef ik het op en val ik eindelijk in slaap… verder ben ik ook soms wel bang voor het slapen omdat ik teveel gefocust ben op het ‘moeten slapen’. Na wat onderzoek te hebben gedaan, kwam ik er echter achter dat dit ik mijzelf dit gedrag heb aangeleerd. Voor veel lotgenoten (alhoewel dit in mijn geval ‘slechts’ 3 weken speelt) helpt het dan om bijv ergens anders tot rust te proberen te komen, omdat paradoxaal genoeg je lichaam tijdens het kijken van tv wel tot rust komt, terwijl het slapen als een ‘inspanning’ ziet. Wat voor mij de afgelopen nacht in ieder geval heeft geholpen is om op de bank te liggen beneden. Deze ligt wel fijn en beperkt mijn mogelijkheid om te draaien. Ik heb gewoon eerst lekker voetbal gekeken en op gegeven moment dacht ik, ‘ik ga gewoon lekker rusten’; en eigenlijk heb ik toen (alhoewel wel nog relatief vaak wakker) best lekker geslapen. Mijn idee is om dit in ieder geval, ervan uitgaande dat dit blijft werken, lekker uit te proberen tot en met begin april (dan zijn mijn laatste tentamens) en vervolgens, als alle druk wat lichter is gewoon lekker in mijn eigen bed proberen te slapen; wellicht langzaam aan opbouwend van 6-1,5-2,4-3.. etc. Ik ben in ieder geval blij dat dit voor wat meer rust in mijn hoofd heeft gezorgd. Of het voor iedereen werkt is een tweede vraag, maar mocht (een toekomstige lezer) dit lezen, probeer dit zeker eventjes uit
Reageren