- anoniem17 februari 2026 om 13:37
Hallo allemaal,
Ik ben een twintigjarige student. Ik slaap sinds vier weken echt beroerd. Wat achtergrondinformatie: Ik heb vanuit mijn studie best veel druk gehad, vooral in het eerste helft van het jaar, in combinatie met werk (kantoorbaan = 8h per dag zitten, 2x per week). In deze tijd sliep ik echter redelijk prima. Verder ben ik aan het begin van het nieuwe jaar kort wat grieperig geweest; en had ik last van een vermoeidheid die totaal niet slaapgerelateerd was. Toen ben ik echter wel steeds meer op mijn slaap(uren) gaan letten. In eerste instantie had ik hier alleen last van als ik de volgende dag bijv vroeg op moest (6:30). Nu heb ik dit echter gewoon letterlijk elke dag (ook tijdens de carnavalsvakantie). Ik zit constant te malen, zeker ook over mijn slaappositie (‘is het wel ideaal’, maar als ik anders lig, wat in principe wel fijner ligt, denk ik weer ‘maar dit ben ik niet gewend’, waardoor ik weer twijfel om te wisselen van positie). Inmiddels benzo’s (10mg themazepam oid) gekregen vanuit HA. Eerste keer sliep ik perfect, dag erop (afgelopen zondag) (zonder medicatie) daarentegen weer beroerd (inslapen van 5:00 tot 8:00). Van zondag naar maandag heb ik opzich wel oke (zonder medicatie geslapen); vandaag daarentegen (met medicatie) weer heel slecht (weer van 5:00 tot 8:00). Ik merk ook steeds meer dat ik een soort angst heb gecreerd om te gaan slapen. Ik heb meerdere avonden gehad waarop ik in eerste instantie vrij moe leek te zijn. Echter, zodra ik vervolgens ging slapen werd ik weer helemaal gek in mijn hoofd en kwam mijn hoofd weer in een soort actieve modus.Werk inmiddels (tijdelijk) opgezegd, wel bang tav school (scriptie schrijven e.d.). Wat moet ik doen? Ben nagenoeg ten einde raad..
Alle hulp wordt gewaardeerd.3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
17 februari 2026 om 20:10De hulp moet van jezelf komen, je moet weer baas worden in je eigen lijf c.q. hoofd…
En wat je zou kunnen doen: